actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2011, 20:59
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
De leerlingen zijn niet langer baas

De leerlingen zijn hier niet langer baas.
Het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen (SPIA) – een vakschool voor moeilijk hanteerbare jongeren op het Kiel – is niet langer de probleemschool die ze vele jaren geleden wél was. Integendeel: de school is uitgegroeid tot een voorbeeld en ze wordt platgelopen door Amsterdamse agenten die er komen leren hoe je roerige leerlingen in het gareel kan doen lopen. “Ons geheim? Dril en discipline, zoals in de sport”, zegt SPIA – directeur Jan De Vroede (57) zelf een gewezen gymleraar.

Bron: Het Laatste Nieuws dinsdag 22 maart 2011

Mening: Het is duidelijk dat deze aanpak werkt. Sommige jongeren hebben wel degelijk duidelijke spelregels en structuren nodig en die regels kent iedereen : op tijd komen, beleefd zijn, respect tonen, …
Een overtreding wordt meteen gesanctioneerd met een strafstudie of een werkstraf. De ouders worden bij elke overtreding verwittigd. Als je dan ook weet dat werkgevers staan te springen om de leerlingen van het SPIA in dienst te nemen, dan ben je goed bezig. Hier wordt niet alleen lesgegeven maar ook mentaliteit gekweekt, die onmisbaar is in het bedrijfsleven.
Ik vind dat moeilijke jongeren ook een kans verdienen, als dat dan op deze manier moet, waarom niet!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2011, 21:40
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik vind dit zeker positief! Als deze manier van handelen werkt moeten andere scholen hier misschien een voorbeeld aan nemen. Dit geeft blijk dat de aanpak van vroeger, structuur en discipline, toch niet zo slecht was. Nu blijkt dat men toch naar deze aanpak terug moet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2011, 21:43
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
De harde hand werkt soms het beste, zo zie je maar. Hiermee wil ik niet zeggen dat we 'pedagogische tikken' moeten toestaan, maar een strenger en meer gedisciplineerd bewind heeft toch zijn voordelen, zo blijkt.
De harde hand hanteren is niet nodig bij elke leerling en in alle scholen, maar als de school al bekend staat als een probleemschool, dan is een beleid met veel discipline misschien toch niet zo'n slecht idee.
En het geeft blijkbaar niet alleen voordelen op korte termijn, want de leerlingen krijgen hierdoor ook meer kansen in de toekomst, op de arbeidsmarkt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2011, 19:35
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Dril en discipline gecombineerd met moeilijk hanteerbare jongeren. Het lijkt me een redelijk onmogelijke combinatie. Uit dit artikel blijkt echter wel dat de harde aanpak kan werken. Om de 1 of andere reden doet deze combinatie me denken aan reality programma's zoals 'Dat zal ze leren' of 'De jeugd van tegenwoordig'. Daar zie je ook, in het begin, altijd moeilijke of opstandige jongeren. Op het einde van het programma echter, zijn de jongeren iet of wat 'getemd'. Hier stel ik me dan de vraag bij het 'geheim' van de school. Wat zijn de praktijken die ze toepassen om deze dril en discipline te bereiken bij de leerlingen? Want als ik dan denk aan die programma's, zijn het soms echt vooroorlogse praktijken. Hoewel ik betwijfel dat de school dezelfde middelen hanteert.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st April 2011, 09:17
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Het zal volgens mij ook eerder bij deze vooroorlogse praktijken aanleunen. Niet dat ik er akkoord mee ben!
Akkoord, de moeilijk hanteerbare jongeren zijn getemd, maar is dit positief als we eens naar de leerling zelf kijken?
Moeilijk hanteerbare jongeren kunnen streng aangepakt worden, maar er moet rekening gehouden worden met de betrokkenheid en het welbevinden van de leerlingen. Daarom dat ik mij vragen stel bij deze aanpak.
Het belangrijkste is dat deze leerlingen regels opgelegd krijgen en dat de school waakt over de navolging van deze regels. Toch moet er ook gedacht worden aan de inbreng van de jongeren en volgens mij laat dat hier de wensen over. De jongeren gaan niet graag naar school gaan en voelen zich behandeld als beesten. Bedrijven springen hier graag op in, omdat gedrilde personen het hun niet te lastig gaan maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.