actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2010, 20:10
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
Bill Gates bestrijdt klimaatverandering met wolken

Bill Gates bestrijdt klimaatverandering met wolken


Softwaremagnaat Bill Gates investeert in schepen die wolken produceren op basis van zeewater. De wolken moeten het zonlicht afschermen en zo de opwarming van de aarde tegen gaan.

Gates investeert 300.000 dollar in Silver Lining, een Amerikaanse onderzoeksvereniging. Het geld moet de vereniging toelaten om eerste prototypes te bouwen. Die zuigen zeewater op en stuwen dat hoog de lucht in om wolken te creëren of dikker te maken op ongeveer een kilometer hoogte.

De wolken zorgen ervoor dat minder zonlicht het oppervlak van de oceanen bereikt, waardoor de aarde minder opwarmt, zo luidt het idee. Om de klimaatverandering te keren, zouden 1.900 van dergelijke schepen nodig zijn, goed voor een prijskaartje van bijna zes miljard euro.

Invloed op neerslagpatronen
Volgens Silver Lining is het idee volstrekt ongevaarlijk. Er is weliswaar een invloed op de neerslagpatronen, maar dat effect zou verdwijnen van zodra de machines worden stilgelegd, aldus de firma.

Milieuverenigingen zijn niet tuk op het idee van 'Geo-engineering', het inzetten van technologie om het klimaat op aarde te beïnvloeden. Ze waarschuwen voor onvoorziene consequenties, en vinden dat de nadruk moet liggen op voorkomen in plaats van genezen. "Bill Gates en zijn trawanten hebben het recht niet om op eigen houtje onze zeeën en lucht te veranderen", zegt Jim Thomas van ETC Group. "De nood aan een wereldwijd moratorium op geo-engineering is plots veel dringender geworden." (IPS/adb)
12/05/10 15u34
bron: www.hln.be

Mijn mening:
Ik vind het positief dat Bill Gates dit op poten wil zetten en de opwarming van de aarde wil helpen bestrijden met de schepen. Alleen is de vraag waar ze 6 miljard euro vandaan gaan halen. Ik weet ook niet of dit zal gaan lukken, maar ik heb wel zo iets van als je het niet probeerd weet je ook niet of het zal lukken. Het is te hopen dat dit de opwarming van de aarde kan bestrijden en dat we genoog geld gaan binnenhalen om de 1900 schepen te laten opdraven en het te proberen. Het neveneffect dat er bij komt kijken weegt niet zo zwaar als de opwarming van de aarde. Als dit echt kan lukken zijn we misschien toch nog goed bezig al zouden de mensen over heel de wereld zelf ook initiatief moeten nemen om de opwarming van de aarde te doen verminderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2010, 18:01
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Ik ben tegen dit idee van ‘Geo-engineering’. Ik vind dit project erg gevaarlijk omdat men de mogelijke gevolgen van dit systeem niet kent. Daarnaast betekent minder zonlicht een groot gevaar voor heel wat plant- en diersoorten. Net zoals de milieuverenigingen vind ik voorkomen beter dan genezen. Bill Gates zou beter wat meer geld investeren in projecten die de preventie van de opwarming van de aarde promoot. Veel meer mensen moeten volgens mijn mening letten op de schade die ze de aarde aanrichten met wat ze doen of net niet doen.

Ik vraag me ook af hoe Bill Gates de energie voor deze schepen zoekt te produceren? Zal hij dit milieuvriendelijk kunnen/willen doen? Of gaan we de aarde te redden door nog wat extra broeikasgassen uit te stoten? Geld zou alvast geen probleem mogen zijn, aangezien Bill Gates respectievelijk 53 miljard dollar (= 42 miljard euro) in zijn portefeuille heeft zitten. De wereld redden zou volgens deze cijfers dus goedkoper zijn dan Griekse staatsschuld te betalen (110 miljard euro) of de euro te redden (750 miljard euro). Als het allemaal zo gemakkelijk zou zijn om de aarde te redden was de keuze al snel gemaakt, maar zo zit het dus niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.