actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2018, 19:02
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Burundezen zetten deur open voor aanblijven president tot 2034

Een grote meerderheid van de Burundezen heeft de nieuwe grondwet goedgekeurd die president Pierre Nkurunziza toestaat om er nog twee ambtstermijnen bij te doen. Dat meldt de kiescommissie in het land.

Volgens de kiescommissie ging 96 procent van de 4,7 miljoen kiesgerechtigde Burundezen stemmen. Daarbij zou 73 procent de grondwetswijziging goedgekeurd hebben die onder andere de presidentiële ambtstermijn verlengt van vijf tot zeven jaar. Bovendien biedt de nieuwe grondwet huidig president Pierre Nkurunziza (54) de mogelijkheid om er vanaf de verkiezingen in 2020 nog twee ambtstermijnen bij te doen. De man is al aan de macht sinds het einde van de burgeroorlog 2005.

Volgens mensenrechtenorganisaties hing er tijdens de campagne en de stembusgang een klimaat van angst en intimidatie. Politieke tegenstanders van Nkurunziza - leider van een politieke partij partij die ontstond uit een Hutu-militie - werden vermoord, terwijl arrestaties, censuur en haatboodschappen schering en inslag waren. De oppositie vreest nu dat de nieuwe grondwet de president boven de wet stelt.

Het regime van Nkurunziza wordt gesteund door China en Rusland. De Chinezen zouden Burundi zelfs 25 miljoen dollar beloofd hebben en plant een spoorweg die de nikkelreserves van Burundi zou verbinden met de Chinese haven in Bagamoyo in Tanzania.

Eigen mening: Als we hier niet kunnen spreken over corruptie, dan weet ik het ook niet meer. Ik vind het alles behalve democratisch om een leider zo lang aan de macht te laten. Zeker als je weet dat hij aan de macht is gekomen via angst, intimidatie en met hulp van China en Rusland. Nu ook werden dezelfde methodes gebruikt om de nieuwe wet in te voeren. Of hij een goede leider is, daar heb ik geen idee over. Maar geld ontvangen van grote machtige landen om in je land een nieuwe wet te maken vind ik schandalig. Als het klopt dat de leider van de Burundezen gesteund wordt door zowel China als Rusland. Is er volgens mij weinig wat we hieraan kunnen doen, toch moet de VN hier actie voor ondernemen. Want als we dit blijven tolereren gaat het van kwaad naar erger.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180521_03521987
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.