actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2018, 18:03
jenne.h*lsen jenne.h*lsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Olen
Posts: 29
Palestijnen begraven hun doden

De VS willen geen internationaal onderzoek naar het bloedbad van maandag in Gaza. Het leger schoot gisteren nog zeker twee Palestijnen dood, al bleef het rustiger.
In de Gazastrook vond gisteren een lange reeks begrafenissen plaats. Palestijnen droegen de doden ten grave die maandag waren gevallen, toen Israëlische scherpschutters ongewapende betogers onder vuur namen. Met zestig doden en meer dan 2.200 gewonden ging het om de bloedigste dag sinds de oorlog van 2014 tussen Israël en de fundamentalistische Hamas, die Gaza bestuurt. Israëlische soldaten schoten gisteren nog minstens twee Palestijnen dood, al verliepen de betogingen rustiger dan de dag voordien.

Zelfverdediging

De begrafenissen vonden plaats net op de dag dat de Palestijnen de ‘Nakba’ (‘catastrofe’) herdenken. Zo omschrijven zij 15 mei 1948, de dag dat honderdduizenden Palestijnen op de vlucht sloegen of werden verdreven, toen Israël werd gesticht.

De wereld reageert verdeeld op het bloedbad in Gaza. De VS, Israëls belangrijkste bondgenoot in de VN-Veiligheidsraad, zijn tegen een internationaal onderzoek naar het bloedbad van maandag.

Israël zegt dat het uit zelfverdediging handelt en moest voorkomen dat demonstranten het grenshek zouden bestormen en Israël binnendringen. De betogingen aan de grens, die al sinds 30 maart elke week plaatsvinden, noemt Israël een actie van de radicale Hamas, die zowel in Israël, de VS als de EU als een terreurbeweging wordt beschouwd. Het klopt dat Hamas de betogingen ondersteunde en er ook aanwezig was, maar dat waren ook alle andere Palestijnse politieke groeperingen. De mars voor de Grote Terugkeer had een zeer groot draagvlak onder de Palestijnse bevolking, die nochtans politiek verdeeld is, en het initiatief ertoe werd door burgers en niet door politici genomen.

Burger/strijder

Volgens het Israëlische leger schoten soldaten maandag in drie gevallen op gewapende militanten aan de grens, die daar explosieven probeerden te plaatsen en het vuur openden op de soldaten. Maar dat verklaart de hoge dodentol niet. Het internationale recht maakt een scherp onderscheid tussen burgers en gewapende strijders, en schrijft voor dat het geweld dat het Israëlische regeringsleger gebruikte, enkel geoorloofd is in geval van imminent gevaar. Dat gevaar was er aan de grens tussen Gaza en Israël duidelijk niet.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180516_03515164

Mening: Ik heb hier een dubbele mening over, langs de ene kant vind ik het niet kunnen dat het Israëlische leger zomaar uit 'zelfverdediging' Palestijnen aan de grens gaat neerschieten. Ze nemen een veel te agressieve houding aan tegenover de Palestijnen. Langs de andere kant vind ik niet dat de Palestijnen nodeloos moeten provoceren, ik begrijp dat ze willen protesteren, maar dat kan ook op een vreedzamere manier. Beidde kanten zijn fout bezig en moeten een halt toegeroepen worden. Waar ik mij ook nodeloos aan kan storen is het feit dat de V.S. zich altijd en overal moet mee moeien, en niet op de positieve manier. In plaats van vredesgesprekken te bevorderen, gaan ze impulsieve en provocerende beslissingen nemen die de situatie enkel gaan verergeren.

Laatst aangepast door jenne.h*lsen : 16th May 2018 om 18:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.