actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2013, 11:17
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Drie kwart reizigers De Lijn ergert zich.

Artikel:

Luidruchtig gedrag, opstappen terwijl nog mensen afstappen en voeten op de bank wekken het vaakst ergernis op bij reizigers op tram en bus. Dat blijkt uit een onderzoek over hoffelijkheid van De Lijn bij 1.000 Vlamingen.

Vijf procent van de reizigers zegt zich altijd te ergeren. Veertig procent stoort zich soms, en 27 procent vaak. De cijfers komen van onderzoeksbureau iVox. Die deden onderzoek bij 1.000 Vlamingen en Nederlandstalige Brusselaars, die de voorbije 6 maanden bus of tram namen.

Opvallend is dat vrouwen zich sneller ergeren dan mannen, en Antwerpenaren vaker dan West-Vlamingen. Vooral wie jonger is dan 35 kan minder goed om met het gedrag van anderen.

Wat is dan het probleem? Luidruchtige medereizigers maken anderen het leven vooral zuur. Ook mensen die al opstappen voor iedereen uitgestapt is, en voeten die op de bank liggen vinden mensen vervelend. Niet doorschuiven en niet betalen doe je best ook niet, als je anderen niet tot last wil zijn.

Controleurs van De Lijn schrijven nu al processen-verbaal uit voor asociaal gedrag. 302 reizigers kregen een PV voor ‘schoenen op de zetel’, 123 voor luidruchtig gedrag en 59 voor het achterlaten van afval. De boete bedraagt bij een eerste inbreuk 75 euro.

#LijnSpreuk

‘We lanceren op zaterdag 16 november - de Internationale Dag van de Tolerantie - een ludieke hoffelijkheidscampagne’, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. ‘Met hoffelijkheidsspreuken in de voertuigen roepen we iedereen op om hoffelijk te zijn voor elkaar.’ U kan ook meedoen aan de campagne, met een eigen #LijnSpreuk die u via sociale media of hoffelijkheid@delijn.be kan lanceren. De beste twee inzendingen neemt De Lijn op in haar campagne.

Deze #lijnspreuken kan u niet meer gebruiken, die zullen al te zien zijn in bus en tram en in Lijnwinkels:

• ‘Zet uw muziek niet te luid, of de anderen horen geen fluit.’

•‘Hou uw voeten op de grond, een bank dient voor uw k…’

•‘Is uw gedrag niet pluis, moet u te voet terug naar huis.’

•‘Voor een vlotte reis, toon gezwind uw vervoerbewijs.’

Bron:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131115_00839709

Mijn

Ik neem zelf elke dag het openbaar vervoer naar school. Ik merk zelf dan ook dat de gedragingen die hier boven staan zoals bijvoorbeeld je voeten op de bank leggen ook echt gebeuren.Het gedrag van hierboven stel ik niet enkel vast op de bus maar ook in de trein. Zelf vind ik dit ook storend. Ik heb vooral problemen met de mensen die aan het telefoneren zijn en het gesprek roepen door heel de bus zodat iedereen het gehoord heeft. Ik snap gewoon niet waarom mensen dat doen. Als ik met iemand bel wil ik niet dat andere mensen weten waarover ik aan het bellen ben of met wie. Hetgeen ik het ergste vind dat vele mensen doen is hun rugzak of materiaal op de stoel naast hun leggen. Ik doe dit zelf ook maar als ik merk dat er geen plaats meer is om te zitten dan haal ik deze weg zodat er iemand naast mij kan komen zitten. Vele andere mensen doen dit nog steeds niet en hierdoor staan er vaak mensen recht in de bus of trein.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.