actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 15:11
Elias.D*naux Elias.D*naux is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lier
Posts: 20
55 euro boete voor wie niet ritst

Ritsen in het verkeer wordt binnenkort verplicht. Federaal staatssecretaris Melchior Wathelet wil daar dit jaar nog werk van maken. In tussentijd lanceert het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer nog maar eens een campagne in een poging de Vlaamse automobilisten aan het ritsen te krijgen. ‘Iets wat we inderdaad al jaren doen’, erkent woordvoerster Ilse Luypaerts.

Ritsen is nog steeds niet ingeburgerd op de Vlaamse wegen. Bestuurders die - correct - doorrijden tot het einde van de wegvallende rijstrook, veroorzaken bovendien vaak wrevel bij zij die te vroeg zijn ingevoegd. Nochtans gaat de verkeersdoorstroming net vlotter als iedereen wel zo lang mogelijk doorrijdt op de rijstrook die gaat wegvallen.

Plannen om ritsen verplicht te maken, worden dan ook steeds concreter. Via het aangekondigde KB rond rijden op de pechstrook wil staatssecretaris Wathelet er dit jaar nog voor zorgen. Inclusief boetes van 55 euro. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft intussen een gelijkaardig wetsvoorstel klaar.

‘Geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs’

Ritsen werkt het best als chauffeurs op zo’n 300 meter voor de versmalling vertragen tot de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook, verduidelijkt het AWV. Laten de bestuurders daar dan voldoende ruimte tussen, dan kunnen de anderen op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen vlot invoegen.

Chauffeurs op beide rijstroken moeten zich dus aanpassen. ‘Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint in te schuiven op de aanliggende strook, terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft, of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren, werkt ritsen niet’, luidt het nog. ‘Die regels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs.’

Bron: De Standaard
Eigen mening: Ik vind boetes voor niet-ritsen een beetje ver gaan. Ritsen is voor mij een teken van vriendelijkheid en respect voor elkaar op de weg. Als men hiervoor boetes gaat geven gaat deze positieve inkijk wegvallen. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat men niet moet ritsen, want ik vind het een heel goed idee om ritsen ingeburgerd te krijgen op de Vlaamse wegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2013, 16:35
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Ritsen is een goed ding, in Nederland worden de files zo veel sneller op gelost. Toch zie ik een probleem wij Belgen zijn geen Nederlanders. De Nederlanders zijn veel hoffelijker in het veer dan wij Belgen. In België draait rijden op de baan, met de wet om de sterkste en de slimste. Er iemand tussen laten is niet aan ons besteed, we vinden dat zij ook maar moeten aan schuiven net als wij. Met als gevolg elle lange files. Ze kunnen dit doen, maar het karakter en temperament van de Belg moet zich dan ook gaan aanpassen. Dat is niet zo evident. En hoe gaan ze die boetes uitschrijven zelf in al die talloze files staan tijdens de stipsuren?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th November 2013, 17:49
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ritsen maakt het verkeer vlotter. Het is dan ook hoogtijd dat er in België geritst wordt. Boetes zijn misschien overdreven, maar volgens mij de enige manier om ritsten te laten inburgeren. Wanneer ik het linkse rijvak tot op het einde gebruik zijn er maar al te veel bestuurders die vies kijken. Het is zelfs vaak zo dat sommige bestuurders dan in het midden gaan rijden zodat je niet voorbij kan. Dit toont aan hoe belangrijk het is dat we hier echt iets gaan aan doen. Je kan zeggen dat ritsen moet, maar zolang er geen sancties staan op het niet ritsen blijven er mensen zijn die dit niet willen doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.