actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2011, 11:04
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Dosis chemo bij leukemie ligt tien keer te hoog

Patiënten met de meest voorkomende vorm van leukemie (acute myeloïde leukemie) krijgen al twintig jaar een tien keer hogere dosis chemo dan noodzakelijk is. Dat heeft een team van Nederlandse onderzoekers ontdekt. De 860 onderzochte volwassen patiënten werden behandeld in Nederlandse, Belgische en Zwitserse ziekenhuizen en zijn minstens vijf jaar gevolgd.

De onderzoekers verwachten dat de vondst tot een wereldwijde aanpassing van de dosering leidt. Een lagere dosis zou als gevolg minder bijwerkingen hebben, zoals ontstekingen en darmklachten. Ook hoeven ze minder vaak een bloedtransfusie te ondergaan en liggen ze kortere tijd in het ziekenhuis.

Acute myeloïde leukemie is een kanker van de bloedcellen. Mensen van alle leeftijden kunnen de ziekte krijgen. Vanaf de jaren zestig worden vrijwel alle patiënten behandeld met cytarabine, een middel dat groeiende cellen doodt.

Sinds meer dan twintig jaar krijgen patiënten wereldwijd dosis die 30 keer hoger lag dan in de beginjaren omdat bleek dat het medicijn beter werkte als de dosis hoger was. Op zich is dat laatste waar, maar nu blijkt uit onderzoek dat deze afstelling te hoog is en bijna tien keer lager kan.
(anp/belga/edp)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...r-te-hoog.dhtml

Reactie: Ik vind dat de kop van dit artikel een beetje misplaatst is. Oke Sterke kop, maar het ik krijg het gevoel dat de journalist de artsen die Leukemie behandelen op de vingers wilt tikken. Nu dat gezegd zijnde vind ik dit een super vondst. Ik ben blij dat er ook nog onderzoek wordt gedaan naar een kanker die men al redelijk goed kan controleren. Dus voor de onderzoekers: Keep up the good work!
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2011, 10:42
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik ben zelf in behandeling voor leukemie, een ander type weliswaar (Acute Lymfatische Leukemie) en vind deze vondst zowel fantastisch nieuws als een teleurstelling.
Allereerst wil ik zeggen dat Acute Myeloïde Leukemie de gevaarlijkere of agressievere vorm van de 2 is. Bij deze vorm is er een duidelijk minder lange behandeling nodig maar is men veel sneller geneigd om over te stappen op een stamceltransplantatie dan bij Acute Lymfatische Leukemie. Ook is er achteraf een grotere kans op herval.
Het klopt ook dat mensen van alle leeftijden deze ziekte kunnen krijgen, maar je mag niet vergeten dat deze ziekte vaker voorkomt bij oudere mensen dan bij jongeren.
Last but not least, Leukemie is inderdaad een kanker van de bloedcellen, maar om iets specifieker te zijn is het een kanker van de witte bloedcellen (of toch een bepaald type hiervan).

Nu, waarom vind ik dit goed én slecht nieuws? Het is geweldig nieuws omdat de patiënten een lichtere therapie kunnen of zullen krijgen, wat het allemaal toch iets draaglijker maakt. Chemotherapie is geen lachertje, dus als deze al minder zwaar kan worden gemaakt is dit een hele mooie vondst op vlak van de strijd tegen kanker.
Ik vind het langst de andere kant slecht nieuws. Al die tijd hebben - volgens deze onderzoekers - deze patiënten een veel te hoge dosis gekregen? Dit wil dus zeggen dat er gegarandeerd mensen bij zijn geweest die de strijd tegen kanker hebben verloren, en dit misschien niet enkel en alleen door de ziekte zelf...

We leven in een tijd van welvaart en vooruitgang, op allerlei vlakken. Ik vind het belangrijk dat we de strijd tegen deze vreselijke ziekte blijven voortzetten, dat we naar betere oplossingen blijven zoeken en het de patiënten zo draaglijk mogelijk maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.