actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2014, 22:32
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Stad Gent wordt zone 30

In Gent is vrijdag nieuwe mobiliteitsplan voorgesteld. De stad hoopt de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Gent te verbeteren, onder meer door de snelheid binnen de binnenring integraal tot 30 kilometer per uur te begrenzen.

Met het nieuwe mobiliteitsplan maakt Gent duidelijk dat Koning Auto nog minder warm onthaald zal worden in de stad. ‘Een positief antwoord op verschillende vragen en uitdagingen’, verwoordt men het. ‘Want minder druk vanuit het verkeer zorgt voor meer leefbare en aangename pleinen en straten en ook voor aangenamer wonen.’

Opvallend is dat het volledige gebied binnen de stadsring R40 een zone 30 wordt, op Begijnhoflaan, Opgeëistenlaan, Blaisantvest, Franklink Rooseveltlaan, Gustave Callierlaan en de Zuidparklaan na. Ook buiten de R40 wordt de zone 30 uitgebreid. Daarnaast breidt het voetgangersgebied fors uit, wordt de fietsinfrastructuur versterkt en wil men werk maken van een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer.

Vooral het doorgaand verkeer wil men weren uit de stad. De binnenstad wordt daarvoor verdeeld in zeven sectoren, waarbij men het verkeer zoveel mogelijk zal proberen omleiden via de stadsring. ‘Hiervoor worden verschillende straten geknipt’, klinkt het.
-------------

Bron: De Standaard, 17/10/2014, 16:27 (door rde)
Weblink

Eigen mening:
Ze proberen op deze manier van de stad Gent een schone stad te maken. Ze vormen hier een voorbeeld voor de rest van België en het milieu is eenmaal een probleem waar we iets aan moeten doen. Deze maatregelen zorgen ervoor dat er minder klein stof in de stad komt en dit is goed voor de voetgangers en de fietsers. De voetgangers en de fietsers krijgen ook veel meer plaats in de stad waardoor de inwoners uitgenodigd worden om meer de fiets te nemen in plaats van de auto. Dit is ook nog eens goed voor het milieu. Als we deze maatregel toepassen over al de steden in België, dragen we een steentje bij aan de toekomst van ons nageslacht. We proberen de wereld te redden voordat we het vernietigen. Wij betekenen misschien niet veel als klein landje op deze aarde, maar alle kleine bijdragen helpen.

Laatst aangepast door Wout.G*vers : 17th October 2014 om 22:51.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2014, 09:25
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Wout.G*vers. Toch heb ik een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel, omdat ik een snelheid van 30km/u extreem traag vind. Ik denk niet dat er veel chauffeurs zijn die zich aan deze snelheid zullen houden. 30km/u is een snelheid die je als wielrenner zelfs kan overschrijden. Als automobilist is het een zeer vervelende snelheid waaraan je jou moeilijk kan houden.
Ik begrijp maar al te goed dat men het milieu probeert te helpen, wat uiteraard nodig is, maar ik denk niet of dit één van de beste initiatieven zal zijn.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2014, 13:45
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ik heb inderdaad ook een heel dubbel gevoel. Het klopt wat men zegt dat alle kleine dingen helpen om bij te dragen aan ons milieu. Maar eerst zal er dan ook veel moeten veranderen in de andere steden. Niet alleen in de andere steden maar ook bij de mentaliteit van de burger want het klopt dat het een trage snelheid is. Zullen de mensen hun luxe (snel de auto nemen) kunnen opgeven voor een beter milieu? Het zou moeten voor ons nageslacht maar ik vraag me af wie zich hier echt aan gaat houden? Hoeveel mensen rijden er bij een school al niet sneller als 30km/h? Ik sluit me zeker aan bij het feit dat het noodzakelijk is om iets aan het milieu te doen, maar ik vraag me af hoe effectief deze maatregel gaat zijn. Ik hoop dat er in eerste instantie veel mensen gewoon de fiets dan zullen nemen of te voet zullen gaan, maar wat met ons 'comfort'? Wat ga je in de winter doen bijvoorbeeld?
Daarbij wil ik wel zeggen dat ik blij ben dat er al wel initiatief ondernomen wordt, misschien niet het effectiefste, maar er wordt wel IETS gedaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2014, 15:53
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik vind het persoonlijk een mooi initiatief! Op deze manier is het voor auto's minder aantrekkelijk om door het centrum te rijden. Het verkeer zal zich dus nog meer buiten het centrum begeven, waardoor volgens mij de kans op ongevallen drastisch zullen verminderen. Wel moeten ze nu natuurlijk de verkeerssituatie buiten het centrum goed in het oog houden. Hier zullen zich hoogstwaarschijnlijk meer files gaan vormen en dit gaat tot ongenoegen leiden.

Dat de auto's dus uit het centrum worden geweerd, zal het ook aangenamer maken in het centrum. Deze strategie mogen ze van mij meer toepassen, zelfs op het niveau van gemeentes! Maak het onaantrekkelijk om met de auto door het centrum te rijden en bevorder zo het (leef)milieu!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2014, 20:39
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Het initiatief van de stad Gent is vooral gericht op het milieu. Een initiatief waar ik vooral achter sta. Omdat we onze natuur moeten beschermen en onze planeet. We wonen per slot van rekening op onze aarde, daarvoor moeten we zorgen dat onze planeet leefbaar blijft. En de stad Gent wilt hier een mooie ondersteuning aan bieden.

Ik vind het ook fantastisch dat de fietspaden verbeterd worden. Dit kan mensen aanzetten om meer de fiets te nemen. Zo werken ze aan hun eigen gezondheid en ook nog eens aan het milieu. Een win, win situatie zou ik denken. Enkel ben ik zoals andere niet voor de zone 30. Dit is een snelheid die zeer moeilijk is voor de meeste bestuurders. Omdat deze zeer traag aanvoelt. Ook rijd je op snel terug te snel. Misschien moeten ze hier nog eens over nadenken of een oplossing zoeken zodat de automobilisten zich beter aan de snelheid kunnen houden. Ik wil wel benadrukken dat ik voor het initiatief ben en hoop dat nog veel steden Gent zullen volgen in dit groene initiatief.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.