actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2014, 11:07
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
‘Laat kleine gemeenten fusioneren, voor ze echt níks meer voorstellen’

‘Laat kleine gemeenten fusioneren, voor ze echt níks meer voorstellen’
Vandaag om 10:49 door Simon Andries

Gemeenten met minder dan 15.000 inwoners zouden maar beter fusioneren, zegt het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid. De Vereniging voor Vlaamse steden en gemeenten reageert furieus. ‘Vlaanderen onderschat schromelijk het belang van de kleine gemeenten.’
In een nota raadt Guido Decoster, administrateur-generaal van het Agentschap Binnenlands Bestuur, de kleine gemeenten aan om dringend na te denken over mogelijke fusies. Hij focust daarbij in de eerste plaats op gemeenten met minder dan 15.000 inwoners.

‘Die gemeenten zijn misschien wel klein en herkenbaar, maar hun slagkracht verdwijnt zienderogen’, zegt Decoster. ‘Overal worden samenwerkingsverbanden en intercommunales opgericht, die in tegenstelling tot de gemeenteraden niet gecontroleerd worden en niet verkozen zijn. Dáár worden de echte beslissingen genomen. Dat is volgens mij niet de weg die we op willen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140414_017

Commentaar: Ik denk dat dit een goed idee is. Ik heb enkele contacten met politiek actieve mensen en zij zijn allen van mening dat hun gemeente te klein is om grotendeels zelf te besturen. Hiermee bedoel ik dat er vele gemeenten zijn die hun stempel op de politiek niet kunnen drukken. Ze zijn te klein om rekening mee te houden waardoor beslissingen van hogerhand in hun plaats worden genomen. Dit werkt frustrerend voor hen die mee willen besturen, alsook voor de lokale bevolking. Dan denk ik dat als zulke kleine gemeenten fusioneren en dus groter worden in omvang en bevolkingsaantal, het probleem kan worden aangepakt. Het is ten eerste al eenvoudiger voor het land om met minder gemeenten te moeten rekening houden. Ten tweede is er ook het voordeel voor deze grotere gemeenten dat zij meer en meer hun stempel kunnen drukken op het politiek gebeuren en als het ware een echte stem kunnen vormen. Natuurlijk zijn er voor- en tegenstanders bij dit ontwerp maar ik zou achter het idee van de ontwerper staan. Waarom kleine gemeenten niet willen fusioneren is voor mij niet echt bekend. Misschien omdat ze willen behouden wat ze nu hebben: ze zijn blij met wat hoe het nu is.
Een politiek debat lijkt me wel interessant om hier het fijne van te weten te komen.

Laatst aangepast door M*xime Laurent : 14th April 2014 om 11:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.