actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2009, 13:35
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
De Lijn zet 400 BOB's in tijdens oudejaarsnacht

De Lijn zet 400 BOB's in tijdens oudejaarsnacht
BRUSSEL - Voor de dienstverlening tijdens oudejaarsnacht doet De Lijn een beroep op 400 vrijwilligers. Het gaat om 348 chauffeurs en een vijftigtal dispatchers, controleurs, technici en medewerkers van De LijnInfo.
De Lijn zet in totaal 303 voertuigen in op 168 lijnen. In een aantal gevallen gaat het om een speciale feestlijn met een gelegenheidstraject. Vorig jaar maakten 173.000 mensen gebruik van de feestbussen en -trams.
Biljet
Een biljet voor oudejaarsnacht kost 2,50 euro. Het is geldig voor een onbeperkt aantal ritten op oudejaarsavond (vanaf 18 uur) en op nieuwjaarsdag. Het is vanaf 18 december te koop in de Lijnwinkels en op 31 december vanaf 18 uur bij de chauffeur. Voor abonnees is oudejaarsnacht gratis en ook de gewone vervoerbewijzen blijven geldig.
De dienstregelingen van oudejaarsavond en -nacht zijn terug te vinden op de website van De Lijn, in de oudejaarsnachtmagazines op bus en tram en in de Lijnwinkels. Voor meer informatie kunnen de reizigers bellen naar het infonummer (070/220.200, 30 eurocent/minuut) dat ook de hele oudejaarsnacht bereikbaar is.
Gratis
In heel Vlaanderen zorgen een aantal overheden ervoor dat feestvierders gratis kunnen reizen. Zo is het vervoer gratis in de provincie Antwerpen, enkele gemeentes in Limburg (Hamont-Achel, Neerpelt, Overpelt en Peer), Oost-Vlaanderen (het Waasland), Vlaams-Brabant (lijnen 260, 270, 284 en 700) en Brugge.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de reizigers (54 procent) tijdens oudejaarsnacht gebruik maakt van de Lijn om een glaasje meer te kunnen drinken.

Bron: www.nieuwsblad.be
Mening: Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik denk dat het toch veel ongevallen kan vermijden. En uit resultaten blijkt toch dat er ook gebruik van wordt gemaakt. Het gratis reizen is dan nog eens extra mee genomen. Maar toch denk ik dat als je zelfs 2,50 euro zoals in het artikel staat vraagt dat er nog veel mensen zijn die dan nog de bus zullen nemen. Want uiteindelijk rijd je auto ook nog niet op water.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2009, 22:24
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Elk jaar doen ze dit en ik vind dat die chauffeurs een hoger loon mogen hebben. Chappeau voor mensen die voor anderen hun oudejaarsavond opofferen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2009, 09:20
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Net als Veerle en Maarten juich ik deze maatregel ten zeerste toe. Het is immers van groot belang dat vrolijke feestvierders zich tijdens oudejaarsnacht op een verantwoorde, veilige manier kunnen verplaatsen. Dankzij zulke initiatieven (zonder hierbij de 'Responsable Young Drivers' vergeten te vermelden) worden een hele resem spijtige ongevallen (met al dan niet dronken bestuurders erbij betrokken) vermeden. Ik betuig mijn respect en bewondering naar de vrijwilligers toe, die hun feestavond opofferen opdat het leven van eender wie niet zou veranderen in een ware nachtmerrie...

Laatst aangepast door jelledebelder : 18th December 2009 om 09:30.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2009, 15:28
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Dit initiatief verdient een enorme pluim! Het is niet alleen een succes bij jongeren, maar ook andere leeftijdscategorieën maken er gebruik van. Een biljet van € 2.50 weegt immers niet op tegen de auto nemen. Het risico van een ongeval, al dan niet met de schuld bij jezelf, dronken chauffeurs, de benzine die je moet betalen, de parkeerplaats, ... . Zelf maken ik en mijn vriendengroep al 3 jaar gebruik van dit initiatief. We betalen daar geen cent voor, onze gemeente deelt gratis bustickets uit voor die nacht. Zo zijn we gratis én veilig op onze bestemming geraakt. Wel maken we er een erezaak van om de chauffeur te begroeten en te bedanken, zijn we dronken of niet. Voor die mensen is het immers geen alledaags publiek dat zij op hun bus terecht zien komen. Dikke proficiat voor de Lijn en ook dit jaar gaan we 'onze' BOB hartelijk bedanken voor de moeite die hij/zij doet om zoveel feestvierders veilig naar de feestlocatie, maar ook weer naar hun slaapplaats te vervoeren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th December 2009, 16:08
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Een heel mooi initiatief is dit. Op die manier daalt het aantal ongevallen sterk, want met oudjaar drinkt iedereen wel eens een glaasje en soms dan ook een glaasje te veel, met een ongeluk als gevolg. Het is ook goed voor ouders van jongeren zonder rijbewijs, zij zijn nu ook verlost van het taxi spelen voor hun kinderen. De prijs is ook helemaal niet hoog, wat ook de feestvierders dus niet zal afschrikken om gebruik te maken van de bussen. Het vergt ook wel wat moed van de buschauffeurs, want met een bende dronken mensen rondrijden, lijkt me niet altijd even fijn. Een extraatje voor deze mensen mag er voor mij dus best bijhoren.
Zelf maak ik wel geen gebruik van de bussen, ik neem de fiets!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.