actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2010, 02:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Waalse flitspalen nog werkloos

Waalse flitspalen nog werkloos


NAMEN - Minister Lutgen wil eerst borden plaatsen om de snelheidscamera's aan te kondigen.



Er staan zeven flitspalen langs de Waalse autosnelwegen. Ze zijn gehomologeerd en kunnen perfect werken. Maar toch is er nog geen enkele automobilist geflitst. Waarom? De Waalse minister van Openbare Werken, Benoît Lutgen (CDH), wil dat alle palen met borden worden aangekondigd voor ze operationeel worden.

Die borden zijn in de maak en zullen ‘binnen afzienbare tijd' geplaatst worden. Wanneer, dat kan de woordvoerster van Lutgen, Audrey Jacquiez, niet zeggen. ‘Maar zeker dit voorjaar.'

Nadien komen er nog dertien flitspalen bij, niet noodzakelijk allemaal op snelwegen. ‘Op de gevaarlijkste wegen die we nu in kaart brengen', zegt de woordvoerster. De ene camera in Herstal die al in gebruik was, is buiten werking gesteld omdat het gewest met een andere fabrikant in zee is gegaan.

Wallonië en flitscamera's, het gaat niet goed samen. Franstalige politici lopen traditioneel veel minder warm voor dit handhavingsmiddel. Vergelijk: in Vlaanderen staan er meer dan duizend flitspalen, en 40 langs de autowegen. Dat schept ongenoegen in het noorden van het land. Het geld van de Vlaamse boetes vloeit via de schatkist naar Wallonië, luidt de kritiek.

Maar Jacquiez ontkent dat Lutgen op de rem gaat staan. ‘Hij wil dat de palen er komen. Maar het is hem om de verkeersveiligheid te doen en niet om de inkomsten uit boetes. We willen mensen ertoe aanzetten te vertragen. Van een aversie tegen flitspalen is geen sprake.'

Ook Lutgens Vlaamse tegenhanger, Hilde Crevits (CD&V), is voorstander van aankondigende borden.


Blog DS, 06-01-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2010, 13:50
Maarten Theuniszen Maarten Theuniszen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Retie
Posts: 22
Aankondigende borden neerzetten is waarschijnlijk het stomste dat je kunt doen om de verkeersveiligheid te verhogen. Op deze manier houden de automobilisten zich aan de snelheid door te remmen 200 meter voor de flitspaal en eens ze deze voorbij zijn geven ze gewoon weer gas. En ja, hier spreek ik uit eigen ervaring.
Een veel beter alternatief zou zijn door een flitszonebord neer te zetten. Op deze manier hebben de automobilisten geen zekerheid of ze geflitst worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th February 2010, 19:37
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Borden plaatsen die flitspalen aankondigen? Waar zijn we dan mee bezig? Ik vraag me af of een inwoner de staat zou kunnen aanklagen als er een auto langs de kant staat te flitsen die niét aangekondigd is via een bord...

Als je een bord plaatst waar op staat "opgelet, flitspaal op 200m" kan je net zo goed de flitspaal weghalen en verkopen. Op die manier brengt hij waarschijnlijk meer geld op dan de boetes waar hij voor gaat zorgen. Een flitspaal is zo al niet duur genoeg, wat kost zo iets ongeveer? Aankoop, plaatsing, verwerking van de gegevens? Zet hier nog een groot bord bij en er komen al snel een paar honderden euro's bij !
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th February 2010, 18:15
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Die borden maken in principe niet veel meer uit. Vele automobilisten zijn al lang voorzien met een GPS die de flitspalen weet staan. De GPS waarschuwt de automobilisten, zij vertragen voor de paal en daarna, zoals Maarten reeds aanhaalde, versnellen de meesten weer. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zo'n GPS erg handig is als je ergens moet zijn, waar je niet vertrouwd bent! En als je in je vertrouwde omgeving met de wagen rondrijdt, weet je meestal de flitspalen ook al staan en vertraag je automatisch wanneer je er langs komt, niet?!



Citaat:
Orgineel gepost door Ivan.Verwerft
Als je een bord plaatst waar op staat "opgelet, flitspaal op 200m" kan je net zo goed de flitspaal weghalen en verkopen. Op die manier brengt hij waarschijnlijk meer geld op dan de boetes waar hij voor gaat zorgen. Een flitspaal is zo al niet duur genoeg, wat kost zo iets ongeveer? Aankoop, plaatsing, verwerking van de gegevens? Zet hier nog een groot bord bij en er komen al snel een paar honderden euro's bij !

Bij mijn weten staan de flitspalen niet opgesteld met als doel veel geld op te brengen, maar zouden ze ervoor moeten zorgen dat de automobilisten altijd op hun snelheid zouden moeten passen. Natuurlijk is het geld dat de overheid ermee verdient erg mooi meegenomen voor de overheid, maar dat is nu niet zo belangrijk. Wat ik wel erg verontrustend vind, is dat er in Wallonië zo'n laag aantal flitspalen te vinden is tegenover het hoge aantal in Vlaanderen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th February 2010, 20:44
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
Die Walen toch, altijd wel één of ander probleem over de taalgrens. Hoe dan ook, als er al zo weinig flitsers staan opgesteld in Wallonië kunnen ze beter werken, en volgens mij liefst zonder borden. Ze kunnen er even goed opschrijven "vertraag de volgende 100 meter zodat u niet geflitst wordt, hierna mag u weer naar believen gas geven." Zoals Charlotte zei zijn meeste autos al uitgerust met een GPS die het werk van die borden ook doet, dus veel zin hebben ze niet. Ik snap gewoonweg niet waarom men flitspalen gaat plaatsen die men niet gebruikt EN die worden aangegeven op grote borden 100 meter voor de paal in kwestie. Ik word niet graag geflitst, maar ik begrijp de nood aan een snelheidsbegrenzing en een manier om deze te controleren, volgens mij kan dit zeker en vast op een veel effectievere manier dan dit, spijtig genoeg staat "effectief" precies niet in de Waalse woordenboek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.