actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2012, 11:38
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Alcohol belangrijkste oorzaak bij verkeersdoden in Europa

Alcohol belangrijkste oorzaak bij verkeersdoden in Europa

Alcohol is de belangrijkste oorzaak van dodelijke verkeersongelukken in de Europese Unie. Een kwart van de 30.000 jaarlijkse sterfgevallen op Europese wegen is te wijten aan alcohol. Dat becijferde het Europees waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving.

Het instituut van de Europese Unie baseert zich op onderzoek naar drank-, drugs- en medicijngebruik bij bestuuderders tussen 2006 en 2011 in 13 landen.

Willekeurig werden chauffeurs uit dertien landen getest. Alcohol was bij 3,5 procent in het bloed aanwezig, drugs bij ongeveer 1,9 procent en medicatie bij 1,4 procent.

Het probleem is dat deze middelen de reactiesnelheid en het inschattingsvermogen van de chauffeur negatief beïnvloeden met (dodelijke) ongevallen tot gevolg.

"Nu hebben de beleidsmakers het beste wetenschappelijke bewijs in handen over alcohol- en drugsgebruik bij chauffeurs, en ze hebben de antwoorden om de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren", stelt directeur Wolfgang Goetz.

De Europese cijfers zijn opvallend lager dan de Belgische: bij alcoholcontroles test zo'n 5 à 6 procent van de Belgische geteste chauffeurs positief. Ons land heeft dan ook een van de hoogste cijfers wat betreft aantal verkeersdoden in Europa.

Bron: De Morgen, 15/12/12, 09u56, http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Ni...in-Europa.dhtml

Mening: Iets dat vele mensen al lang vermoedden, blijkt dus nu effectief uit cijfers. Zeker bij de vele weekendongevallen is er vaak alcohol in het spel. Dat Europa die cijfers nu ook effectief heeft, zorgt er voor dat er gerichter actie ondernomen kan worden. Als men wil streven naar veiliger verkeer, is een belangrijk actiepunt alcoholpreventie.
Het is verschrikkelijk als je naast de cijfers van Europa, die van België ziet staan. Als men bij een alcoholcontrole twintig auto's test, zal er gemiddeld één bij zijn waarvan de chauffeur te veel gedronken heeft. Dat is enorm veel. Wie dus, vooral in het weekend, op de baan is, heeft zijn lot niet altijd zelf in handen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2012, 11:07
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Een kwart van de dodelijke ongevallen is te wijten aan alcoholgebruik achter het stuur. Dat is schandalig veel. Ik begrijp niet waarom mensen dronken achter het stuur kruipen. Zoals Jasmien in haar laatste zin al aangaf, breng je hiermee niet enkel je eigen leven in gevaar maar ook dat van anderen.
Deze cijfers bevestigen dat er nog heel wat moet gebeuren opdat men ten volle gaat beseffen welke gevolgen alcoholgebruik achter het stuur met zich meebrengt. Ik denk dan ook dat maatregelen zoals bijvoorbeeld een alcoholslot geen overbodige luxe zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2012, 13:26
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Inderdaad zoals de meesten al wel verwacht hadden, blijken steeds nog veel chauffeurs dronken achter het stuur te kruipen. Iets wat ik nog steeds niet begrijp omdat het inderdaad ook anderen in gevaar kan brengen.
De cijfers van België zijn dan ook ten zeerste te betreuren. Bij alcoholcontroles test zo'n 5 à 6 procent van de Belgische geteste chauffeurs namelijk positief.
De BOB-campagnes en andere initiatieven zijn dus inderdaad geen overbodige luxe. Sensibiliseren en jammer genoeg ook straffen zijn blijkbaar nog steeds nodig om mensen te doen beseffen dat dronken rijden echt niet kan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2012, 15:19
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Alcohol belangrijkste oorzaak bij verkeersdoden in Europa

Ik vind het verschrikkelijk dat zo veel ongevallen te wijten zijn aan dronkenschap. Wanneer je op voorhand weet dat je alcohol gaat drinken op een feestje, dan zorg je ervoor dat je vervoer hebt en dus niet zelf met de auto rijdt. Iedereen met een beetje gezond verstand weet toch dat dronken rijden onverantwoord is? Het ergste aan deze zaak is dat je een (dodelijk) ongeval kan meemaken door de schuld van een ander. Een dronken tegenligger is genoeg om zelf in het ziekenhuis te belanden, hoe voorzichtig je ook rijdt. Het enige wat je hier zelf aan kan doen is nooit rijden als je gedronken hebt en niet als passagier meerijden wanneer iemand die gedronken heeft met de auto zal rijden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th December 2012, 10:38
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Ik kan nog altijd niet begrijpen dat mensen dronken achter het stuur kruipen. Een groot deel van de weekendongevallen is te wijten aan dronken bestuurders. Dat nog altijd 5 à 6% van de Belgische bestuurders positief blazen bij een BOB-controle wijst er toch op dat dit nog niet zoveel effect heeft. Wanneer je dronken achter het stuur zit breng je zowel je eigen leven als dat van anderen in gevaar.

Zorg voor de veiligheid van jezelf en anderen en kruip niet achter het stuur wanneer je gedronken hebt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th December 2012, 12:15
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door Yana Daems
Ik vind het verschrikkelijk dat zo veel ongevallen te wijten zijn aan dronkenschap. Wanneer je op voorhand weet dat je alcohol gaat drinken op een feestje, dan zorg je ervoor dat je vervoer hebt en dus niet zelf met de auto rijdt. Iedereen met een beetje gezond verstand weet toch dat dronken rijden onverantwoord is? Het ergste aan deze zaak is dat je een (dodelijk) ongeval kan meemaken door de schuld van een ander. Een dronken tegenligger is genoeg om zelf in het ziekenhuis te belanden, hoe voorzichtig je ook rijdt. Het enige wat je hier zelf aan kan doen is nooit rijden als je gedronken hebt en niet als passagier meerijden wanneer iemand die gedronken heeft met de auto zal rijden.


Ik denk dat er hier in België nog steeds zo'n 'Ik ben met de auto, et alors?'-mentaliteit heerst, en dit zeker niet alleen onder de jongeren. Hoewel er al erg veel campagnes gevoerd worden, lijken die niet altijd effect te hebben. Ik heb de indruk dat veel mensen nogal laks omgaan met dronken achter het stuur zitten en te weinig nadenken over de consequenties.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th December 2012, 21:30
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Dit weekend was er op het nieuws dat er bij alcoholcontroles 1 op de 25 positief blies. Dit moet zoals de voorgaande studenten zeiden zeker dalen. Er zijn enorm veel mensen die een verkeersongeval niet overleven omdat ze zelf dronken achter het stuur zaten, bij iemand in de auto kruipen die teveel gedronken heeft of die het slachtoffer zijn van een andere autobestuurder die iets te diep in het glaasje gekeken heeft. Het is dus dringend nodig om er iets aan te doen. Maar dit is volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ga je namelijk mensen verbieden om dit te doen, ze kiezen er zelf voor om te drinken. Hopelijk kunnen we iets aan de mentaliteit van onze chauffeurs veranderen zodat het percentage kan dalen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 19th December 2012, 09:47
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Langs de ene kant zeg ik ja tegen meer campagnes en meer alchoholcontroles. Maar er wordt ook serieus 'vals' gespeeld met de uitslagen van de controles. Als men te hoge percentages heeft gaat men meer tijdens de dag testen om zo de cijfers naar omlaag te brengen.
Een nultolerantie kan misschien ook helpen. Nu denken mensen soms "twee pintjes kan geen kwaad", terwijl dat wel kwaad kan.

Langs de andere kant is er ook een positieve kant aan die weekendongevallen. Veel percentages van de orgaandonaties komen van weekendongevallen. Daar heb ik al meerdere artikels over gelezen, ik vind ze jammer genoeg niet allemaal terug. Deze heb ik wel terug gevonden:

Citaat:
donderdag 14 september 2006
Bron: BELGA

BRUSSEL - (Belga) De kwaliteit van de Belgische organen die worden afgestaan voor transplantatie, is de jongste jaren sterk gedaald. Dat heeft de Nationale Vereniging voor Hart- en Longtransplaties (NVHL) donderdag gemeld.

De daling in kwaliteit komt voornamelijk door het terugdringen van de weekendongevallen waarbij jongeren betrokken zijn. Vierenzeventig procent van de orgaandonoren was in 2005 ouder dan 40 jaar. In 1990 was dat nauwelijks 25 procent. Een stijgend aantal organen kan daardoor niet worden gebruikt voor transplantatie. De wachttijd voor een nieuwe nier werd de voorbije zes jaar een kwart langer, die voor een lever verdrievoudigde. (dwm)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.