actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2012, 06:26
S*éphanie.Nijs S*éphanie.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 24
Winterbanden jagen consument op kosten

Winterbanden jagen consument op kosten
Betere wegligging, minder ongevallen, maar meer geld

Op besneeuwde wegen behouden winterbanden hun soepelheid, waardoor de remweg kort blijft en de wegligging verbetert.

Winterbanden worden misschien verplicht. De sector is groot voorstander. Maar moet de consument ook blij zijn met die mogelijke nieuwe verplichting?
Waarom zouden we allemaal aan de winterbanden moeten?

Winterbanden zijn door hun speciale rubbersamenstelling veiliger in de winter. Ze blijven soepeler, wat de remweg verkort en de wegligging verbetert.

Ook het bandenprofiel is aangepast aan winterse omstandigheden. Bij temperaturen onder 7 graden komen winterbanden het beste tot hun recht.

Door de voortschrijdende bandentechnologie zijn de prestaties van zomerbanden verbeterd bij normale temperaturen, maar dat is ten koste gegaan van hun eigenschappen in winterse omstandigheden, zegt Reginald Delmarche van bandencentrale De Condé, een keten met veertien vestigingen in België.

Moet iedereen die banden verplicht aanschaffen als staatssecretaris Wathelet zijn zin krijgt?

Nee. De ‘verplichting' die staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) wil invoeren, betekent niet dat elke autobezitter in België moet investeren in een nieuwe set banden. Als ons land het Duitse voorbeeld volgt, dan worden winterbanden alleen verplicht als zich winterse omstandigheden voordoen. Sneeuw dus, of ijzel, of aanvriezende mist.

In Duitsland kiest 40 procent van de automobilisten ervoor om geen winterbanden aan te schaffen. ‘Dat kan, maar dan moeten ze hun wagen bij winterse omstandigheden thuis laten', legt Frédérique Daublain van sectororganisatie Federauto uit.

Wat kosten winterbanden? De banden zelf zijn niet veel duurder, maar voor het monteren en de opslag moet jaarlijks toch zo'n 160 tot 240 euro worden uitgetrokken, zegt Delmarche. Wie die kosten wil vermijden, kan ook zelf vier extra velgen aanschaffen om de banden met velg en al te monteren en demonteren. Maar die velgen kosten ook minstens 500 euro.

Die kosten hebben de Belgische automobilist de afgelopen jaren niet afgeschrikt. Twee jaar geleden reed nog maar 18 procent van de automobilisten rond met winterbanden, nu is dat 37 procent. En de groei is er nog lang niet uit. ‘Voor de commercie is dat een goede zaak', geeft Delmarche toe. ‘Maar voor de consument ook, want die rijdt veiliger.'

Daublain wijst er nog op dat winterbanden de kans op ongevallen verminderen, en in dat opzicht weer kostenbesparend werken.

Kan je het hele jaar door op winterbanden rijden?

Het is niet aan te raden, want winterbanden hebben bij temperaturen boven 14 graden een slechte wegligging en een lange remafstand. Ze hebben dan ook een hogere rolweerstand en zorgen dus voor meer brandstofverbruik en slijtage.

Een alternatief zijn zogenaamde vierseizoenenbanden. Maar dat is een halfslachtige oplossing die eigenlijk in geen enkel seizoen een optimale prestatie garandeert, zegt Delmarche. Voor mensen die vooral in de stad rijden en weinig kilometers maken zijn ze volgens hem wel geschikt.

Met de vierseizoenenbanden kun je ook na de eventuele verplichting in alle omstandigheden de weg op, want ze bevatten het sneeuwkristal-logo waaraan je winterbanden kunt herkennen.

Beschikken de bandencentrales over genoeg capaciteit om de banden van het hele Belgische wagenpark tweemaal per jaar te verwisselen?

Volgens Daublain van Federauto wel. Zaak is lang op voorhand een afspraak te maken, zodat de topperiodes rond 1 oktober en 1 maart soepel verlopen.

Ook opslag is geen probleem, omdat bandencentrales gebruik maken van zogenaamde tyre hotels , waar de banden in optimale omstandigheden worden bewaard.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/det...121205_00393130

Mening: In sommige (Europese) landen is het gebruik van winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden. Mocht u hier een ongeluk krijgen/veroorzaken, kunt u in grote problemen komen wanneer blijkt dat u op zomerbanden reed. Daarbij komt dat de kosten voor winterbanden te verwaarlozen zijn. De aanschafprijs is in de meeste gevallen lager dan zomerbanden en uw zomerbanden slijten immers niet! Het is goed voor de veiligheid, maar natuurlijk is het weer een kost die je er bij moet nemen.

Laatst aangepast door S*éphanie.Nijs : 6th December 2012 om 06:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2012, 13:37
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Mijn mening is (en daarom hoeven jullie er natuurlijk nog niet zo over te denken) dat iedereen winterbanden moet hebben bij winterse taferelen. Het is gewoon zoveel veiliger en zou een hoop problemen oplossen. Iedereen die met gewone zomerbanden op sneeuw en ijs rijdt heeft het al meegemaakt: schuiven. Het is dan ook snel gebeurd dat je net iets te ver schuift en een ongeluk veroorzaakt. Massale files als gevolg in heel het land. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid zou nemen en ofwel winterbanden kopen (en defensief rijden!) ofwel gewoon niet met de auto zou gaan, dan zouden er veel minder problemen zijn bij winterweer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2012, 17:19
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Zelf kom ik dagelijks met de wagen naar school, omdat ik met het openbaar vervoer veel te lang onderweg zou zijn. Op een winterse dag, zoals vandaag, voel ik me veel geruster in een wagen met winterbanden. Mijn ouders hebben bewust gekozen om winterbanden te kopen. Het is natuurlijk een extra investering, maar veiligheid op de weg primeert! Moeten winterbanden in België verplicht worden? Zover zou ik niet durven gaan. Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen beslissen of hij/zij dit de moeite vindt. Misschien laten mensen bij vriesweer of sneeuw hun auto wel thuis en nemen zij liever het openbaar vervoer? Waarom hen dan verplichten om ook winterbanden aan te schaffen? Natuurlijk moet je, ook al heb je winterbanden, nog steeds goed oppassen bij gladde wegen en je snelheid aanpassen!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th December 2012, 18:22
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Op mijn wagen liggen nu ook winterbanden. En zoals Wim zegt, voel ik me met dit weer veiliger met deze banden.
Thuis hebben we voor alle wagens winterbanden, en ja, het is een grote kost. Maar wat is nu het belangrijkste: veilig kunnen rondrijden in de winter of de extra kost die het met zich meebrengt?
Ikzelf kies onmiddellijk voor de veiligheid op de weg. Eens je winterbanden gekocht heb kan je er toch wel enkele jaren mee rijden.

Waarom deze banden niet verplichten? Volgens mij kan het wel degelijk z'n nut hebben op de weg. Mensen hebben meer grip en hebben dus wat minder kans op slippen of tollen bij dit weer. Ook hier komt het discussiepuntje weer bovendrijven: het is en blijft een grote kost.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th December 2012, 22:49
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Winterbanden zorgen inderdaad, zoals al eerder vermeld door anderen, voor een beter grip op de weg. Dit is een zaak die niet te betwisten valt. Wel wil ik toch nog even de aandacht vestigen op het feit dat winterbanden ook een vals gevoel van veiligheid kunnen geven. Zo hoor ik tegenwoordig maar al te vaak de uitspraak: 'Ik heb toch winterbanden". Wanneer de bestuurders hiermee bedoelen dat ze bij hevige sneeuw wel tegen 120 per uur over de autostrade kunnen racen, hebben winterbanden niet het gewenste effect en zorgt volgens mij ondanks de betere grip voor zeer gevaarlijke taferelen.
Winterbanden zijn echter wel een goede zaak. Toch vind ik deze verplichten, net zoals Wim, een stap te ver. Je moet zelf de overweging maken dat je voor die kleine afstanden de investering wel waard vindt. Betrek in deze overweging ook altijd de zwakke weggebruikers!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.