actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2009, 17:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Regeren met Dedecker?

Regeren met Dedecker?


Het komt ons politieke wereldje niet slecht uit dat het debat aan de toog, in de koffiehoek en op de trein verschoven is naar de vraag hoe een topsporter als Tom Boonen aan coke is geraakt en wat we daarvan moeten denken. Het leidt tenminste even de aandacht af van de belabberde situatie waarin het politieke bedrijf verkeert.



Wat de impact op 7 juni zal zijn van het moddergevecht tussen Lijst Dedecker en Open VLD - of moeten we voortaan zeggen Kopen VLD? - zullen we pas dan weten. Nu peilen is als een thermometer steken in een brandend huis. Een internetonderzoek over merkentrouw waarover deze krant vandaag rapporteert, geeft in ieder geval aan dat de gevolgen van de affaire-Vijnck op politieke merken, partijen dus, heftig zijn. Ze zullen allicht de uitslag kleuren, maar mogelijk ook de coalitievorming.

CD&V-boegbeeld Kris Peeters sloot zondag een regering met LDD expliciet niet uit, terwijl hij ook gewoon had kunnen zeggen dat 'de kiezers zich daar eerst over moeten uitspreken'. Dat wijst op grote vrees dat alles wat je over LDD zegt, tegen je kan worden gebruikt. In Open VLD was er vóór deze episode weinig animo voor een coalitie met Dedecker, maar men wist er dat het bij een hoge score voor LDD wel zou moeten. De hoop was dat het misschien makkelijker zou blijken de nieuwkomer kapot te maken in de regering dan erbuiten. Nu is het klimaat zo verzuurd dat rationele overwegingen niet noodzakelijk nog de doorslag geven, maar dat kan snel weer veranderen.

De positionering van LDD verschuift intussen. Het zou kunnen dat de partij door haar ongepolijste aanpak stemmen verliest aan bijvoorbeeld de N-VA - ook anti-establishment, maar properder - en tegelijk wint bij kiezers van Vlaams Belang. Misschien ontpopt Dedecker zich nu pas echt tot de kanker van Vlaams Belang. Hij laat zien hoe je de hoge heren pijn kunt doen zonder door een cordon te worden geïsoleerd. Een nachtmerrie voor Dewinter en co.

Of met Dedecker moet worden geregeerd, bepaalt de Vlaamse kiezer wel niet alleen. De hypothese is niet vergezocht dat overal elders olijfboomcoalities worden gesloten: PS met CDH en Ecolo. De kans dat er, met een geïsoleerde MR, federaal plots toch stevig geregeerd kan worden, mogen we dan wel vergeten. Wat dan? Federale verkiezingen in het najaar of verder zielig aanmodderen zonder enig uitzicht op beterschap? Een ijselijk dilemma.

Zolang er uitzicht blijft op een staatshervorming, is de voortzetting van de klassieke Vlaamse tripartite mogelijk. De S.PA kan in dat scenario zelfs geroepen worden om op het federale vlak mee te regeren, zodat eindelijk de communautaire hypotheek kan worden gelicht. Maar blijft de federatie geblokkeerd, dan wordt een Vlaamse confrontatiestrategie waarschijnlijker, met de S.PA in de oppositie en LDD én de N-VA samen met CD&V en Open VLD in de Vlaamse regering.


DS, 12-05-2009 (Bart Sturtewagen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2009, 14:02
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
Ik vrees er ook voor dat LDD met de verkiezing in het verschiet veel kiezers achter hun naam zullen hebben staan.
Dedecker heeft het spelletje wel goed gespeeld. Hij zorgt voor onenigheid en onrust wanneer hij De Gucht tegen de schandpaal zet voor illegale zaakjes. Positief vind ik het dat hij duidelijkheid wil brengen en wanpraktijken wil aankaarten die zich afspelen in de politieke wereld. Ik ben er zeker van dat we belange niet alles weten van die wereld!
Een zwakte wordt het dan wanneer hij dit niet met gegronde bewijzen kan staven en enkel modder wil gooien. Nogmaals wil hij zichzelf in de kijker plaatsen en zichzelf als 'redder in nood' naar voor schuiven.
LDD, een alternatief voor de kiezer? Ik vind van niet, het is een lege partij. CD&V, SPA, VLD, Groen! en zelfs Vlaams Belang, van elke van deze partijen weet je waarvoor ze staan, wat hun partijprogramma is en welke waarden en normen ze meedragen. (Al is dit bij VB misschien niet vanzelfsprekend)
LDD blijft voor mij een grijze vlek. Vis nog vlees. Wat ik ervan moet denken, weet ik niet. Mij lijkt Dedecker een opgeblazen driftkikker die onder elke omstandigheid zijn ijzig koele, grauwe fluisterende stem bewaard.
Ik denk dat er naar aanleiding van de verkiezingen te weinig aan 'voorlichting' wordt gedaan. Jongeren, maar ook volwassenen, hebben niet het besef dat ze de toekomst in handen hebben door hun stem uit te brengen.
Ik hoop allesinds dat de meesten onder ons, toekomstig leerkrachten, de jongeren die in de toekomst moeten gaan stemmen voldoende zullen inlichten. Dit zou al een stap in de goede richting moeten zijn.
Voor de rest hoop ik dat ze de stemtest eens proberen op deredactie.be. Echt de moeite waard!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.