actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2007, 23:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Panorama pakt uit met ’positief verhaal’

Panorama pakt uit met ’positief verhaal’


BRUSSEL - Zondagavond pakte de VRT-televisie in het duidingsprogramma Panorama uit met een spraakmakende reportage over het wielrennen. In ’Een positief verhaal’ werden getuigen gehoord die uitpakten met krasse dopingverhalen.



De programmamakers gaan undercover, succesvol, op zoek naar epo. Ook kijkt men naar de huidige generatie Belgische renners. Blijkbaar is de ’epo-periode’ nu achter de rug. De generatie Boonen-Nuyens-Steegmans zouden clean te werk gaan, getuige hun bloedwaarden.

De reportage begon met de ’heropstanding’ van Floyd Landis, tot op heden nog steeds de laatste winnaar van de Tour de France, in de zeventiende rit. De Amerikaan ontkent stellig doping gebruikt te hebben. Er zou met zijn B-staal geklungeld zijn, hij stelt de criteria van het WADA, het wereld antidopingagentschap, in vraag en noemt de laboratoria incompetent.

,,Zij moeten maar eens beginnen uitzoeken hoe ze het probleem echt kunnen aanpakken. Dat ik doping zou genomen hebben in de laatste Tour de France? Neen. Ik trek hiervoor onder andere heel Amerika rond om mijn onschuld te onderlijnen. Iedereen die de Ronde van Frankrijk reed weet dat je beste dag na je slechtste komt. Trouwens zo opmerkelijk was mijn heropstanding niet. De andere maakten gewoon veel tactische fouten die dag.''

Verzorger op rust, Jef D’Hont spreek ronduit over zijn eerste kennismaking met epo. Hij was toen aan de slag bij het Duitse wielerteam Telecom. ,,Uwe Ampler was de eerste die met dat product kwam aandraven. Ik kende het niet eens. Hij gebruikte het tegen de zin van de dokters en sportdirecteurs. Maar, hij boekte successen en progressie. Wellicht heeft Godefroot dan moeten toegeven. Zeker ten opzichte van de Italiaanse teams die ook ’het spul’ kenden. De dokter van het team besliste destijds hoeveel er moest toegediend worden. We haalden de epo bij de universiteit van Freiburg. Zij waren onze leverancier. Met Bjarne Riis won Godefroot in 1996 de Tour de France. De Deen stond toen stijf van de doping. Hij kreeg op een gegeven moment zelfs reuma. Riis werd niet voor niets ’monsieur 60 procent’ genoemd. Bovendien haalde hij op een gegeven moment zelfs een waarde van 64. Dat zegt genoeg'', verduidelijkte Jef D’Hont.

Walter Godefroot, thans raadgever bij Astana, zegt dat er nooit georganiseerd aan dopinggebruik werd gedaan binnen zijn team. ,,Bij mijn weten werd er niet met epo gewerkt bij ons. Toen ik er wel lucht van kreeg heb ik dat gemeld aan de UCI. Bij ons is dat nooit georganiseerd gebruikt. Misschien waren er wel enkelingen. Laat de geschiedenis zijn voor wat ze is. Laat ons vandaag de dag opnieuw beginnen'', gaf Walter Godefroot mee.

Zevenvoudig Tourwinnaar Lance Armstrong, komt ook aan bod. Zijn voormalige verzorgster, Emma O’Reilly, getuigde: ,,Ik kreeg een doosje van Johan Bruyneel. Hij deed daar heel geheimzinnig over. Ik mocht er met niemand over spreken. We zijn met het pakketje naar Frankrijk gereden. De Tour de France wachtte immers. Had dit een legaal product geweest dan konden ze dat toch gewoon opgestuurd hebben? Ook toen Lance beschuldigd werd van het gebruik van cortisone was er een beraadslaging. De dokter dateerde toen een briefje, zodat Armstrong een attest had voor het gebruik van cortisone. Enkele weken voor de Tour, tijdens de Dauphine Libere, had Lance een hematocrietwaarde van 41. Er was geen enkel probleem om dat ’euvel’ te herstellen voor de Ronde van Frankrijk. Daar zou zijn hematocriet weer rond de vijftig draaien.''

De programmamakers gingen zelf op zoek naar epo. Via het internet kon Eprex besteld worden voor de prijs van 300 dollar. Maar ook in het Duitse Aken kon, na wat apothekers te zijn afgeschuimd, aan Aranesp geraakt worden. Undercover kon men voor 271 euro een dosis bestellen. Met het betalen van een voorschot, maar geheel zonder voorschrift, kon daags nadien de dosis afgehaald worden. Dick Pound, de grote man achter het WADA, stelt zich openlijk de vraag waarom men niet dieper is ingegaan op enkele ingevroren stalen urine die epo zouden bevatten. Van Lance Armstrong zelf. ,,Blijkbaar wou de UCI geen zaak'', stelt Pound.

Jesus Mancebo, de man door wie de zaak Fuentes startte pakte ook met enkele opmerkelijke getuigenissen uit. ,,Een controle is gemakkelijk te omzeilen. Terwijl de verzorger je opfrist heeft hij de nodige zaken al achter de hand om de positieve plas te omzeilen. In een potje zitten enkele korreltjes. Die steek je in je urinebuis en de test is niet positief.''

Tot slot gingen de programmamakers na hoe het met onze huidige lichting renners gesteld is. Diverse professoren stellen dat er bij renners als Tom Boonen, Nick Nuyens en Gert Steegmans zeker geen gebruik van epo kan zijn. Zij maken doorheen de jaren een gezonde progressie en hun bloedwaarden hebben een constante. Zowel Nuyens als Steegmans bevestigden in de reportage dat zij nooit het voorstel tot het gebruik van doping gekregen hebben.


Blog DS, 25-06-2007 (mcu)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.