actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2014, 13:13
Yannick.C*rpentier Yannick.C*rpentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 30
België loopt 3 miljard euro aan btw mis

België loopt 3 miljard euro aan btw mis

Zo'n 10 procent van de verwachte btw-inkomsten in België loopt jaarlijks verloren doordat btw-regels niet worden nageleefd of verschuldigde btw niet is geïnd. Zo liep ons land in 2012 net geen 3 miljard euro mis.

Met die btw-kloof van 10 procent scoort België in vergelijking met het Europese gemiddelde (16 procent) wel beter.

De cijfers komen van de Europese Commissie die het verschil tussen het verschuldigde btw-bedrag en het daadwerkelijk geïnde bedrag in de 26 lidstaten onderzocht. Het resultaat is pijnlijk : in 2012 is naar schatting 177 miljard euro aan btw-inkomsten verloren gegaan doordat btw-regels niet zijn nageleefd of verschuldigde btw niet is geïnd. Dit bedrag komt overeen met 16 procent van het totaal aan verwachte btw-inkomsten van 26 lidstaten.

In België daalde de kloof in 2012 van 12 tot 10 procent, van 3,6 miljard tot 3 miljard. De Commissie zegt dat een hardere opstelling ten opzichte van ontduiking en een strengere handhaving op nationaal niveau van groot belang zijn. Ook moet het systeem worden vereenvoudigd, zodat het voor belastingplichtigen gemakkelijker is om de regels na te leven. (SB/De Zondag)

Bron: Knack
http://trends.knack.be/economie/fin...mal-491809.html

Eigen mening:
Drie miljard euro is niet niks. Ik vraag me af of zwart werken hier ook mee te maken heeft aangezien dat nog steeds redelijk populair is. Ik heb zelf enkele jaren boekhouden gehad in het middelbaar dus ik ken wel wat over de btw-regels. Het lijkt mij altijd nuttig om het systeem te vereenvoudigen. Des te simpelere het systeem des te gemakkelijker het uitvoeren en het controleren. We staan er toch ook wel goed op met 10 procent tegenover het Europees gemiddelde van 16 procent. Natuurlijk is het belangrijk om een harde opstelling ten opzichte van ontduiking te hebben. Niets werkt zo goed als angst bij de mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.