actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 11:05
lena.g*rardts lena.g*rardts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Bedreigingen ontsieren kinderfeest: Pietenpact maakt probleem alleen maar groter

Bedreigingen ontsieren kinderfeest: Pietenpact maakt probleem alleen maar groter

'Terug naar uw eigen land gij.' 'We weten u wel te vinden.' 'Een goeie lap als we u tegenkomen op straat.' Een kleine bloemlezing uit de persoonlijke bedreigingen voor Wouter Van Bellingen van het Vlaams Minderhedenforum omdat hij vindt dat zwarte piet geen traditionele kindervriend is, maar een negerslaaf die best snel verdwijnt. Daar waar het Pietenpact voor een 'sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen' moest zorgen, is het debat in één klap verhit. Het Minderhedenforum zegt nu bereid te zijn een tweede 'Pietenpact' te ondertekenen en geen pietendebat meer te houden in de aanloop van 6 december, het feest van Sinterklaas.
Het Pietenpact dat de twee grote onderwijsnetten, Studio 100, kinderzenders Ketnet en VTMKzoom en speelgoedketen Dreamland ondertekenden, gaat er bij veel Vlamingen niet in. Dat er omwille van 'raciale stereotyperingen' voortaan best enkel nog roetveegpieten, regenboogpieten of zelfs ongeschminkte pieten naast de goedheilige man lopen, zorgt voor veel wrevel.

Timing
Liefhebbers van de traditionele piet - zwart kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen - voelen zich opeens als racist weggezet. En dat het Vlaams Minderhedenforum z'n krabbel niet wilde zetten onder de tekst deed er allesbehalve goed aan. Directeur Wouter Van Bellingen kreeg het hele weekend persoonlijke bedreigingen in z'n elektronische brievenbus. "De timing van het Pietenpact is ongelukkig. Zo kan een discussie onder volwassenen een kinderfeest verbrodden. Ik ben heel erg pro een debat over zwarte piet, maar blijkbaar is het nu niet mogelijk om dat op een serene manier te doen. Ik krijg de ene haatmail na de andere: mensen die me waarschuwen niet in Antwerpen te komen of zeggen dat ze me zullen weten te vinden. Sommigen vragen zelfs aan de regering om mij terug naar mijn land van herkomst te sturen."

Pofbroeken
Voor alle duidelijkheid: Van Bellingen is meer dan tevreden met de roetpiet. "Alleen zijn wij van mening dat de hele figuur bekeken moet worden, niet alleen z'n huidskleur en rode lippen. Die veelkleurige pagekledij met van die pofbroeken verwijst duidelijk naar de zwarte kindslaven van vroeger. Je kan ze zo van de schilderijen uit het Rijksmuseum halen. En het is de Sint die altijd op het paard zit hé, niet zwarte piet. Het is duidelijk dat hij ook vandaag nog in een knechtenrol wordt gedwongen. We vinden het pact een stap in de verandering, maar nog geen eindpunt. En daarom hebben wij dat niet getekend. Het gaat mij niet om racisme, maar om de beeldvorming."

Het Minderhedenforum zegt nu bereid te zijn een tweede 'Pietenpact' te ondertekenen en geen pietendebat meer te houden in de aanloop van 6 december, het feest van Sinterklaas. Dat meldt het Minderhedenforum vanochtend in een persbericht.

"Voor ons moet het pact dus dynamisch zijn en niet statisch. Daarom konden we het eerste Pietenpact nog niet ondertekenen. De commotie van het voorbije weekend bewijst dat het eerste Pietenpact nog niet rijp was. Daarom zijn we bereid om de dialoog aan te gaan met DeBuren, initiatiefnemer van het eerste Pietenpact en zijn mede-ondertekenaars", stelt Wouter Van Bellingen, directeur van het Minderhedenforum vzw.

Het Minderhedenforum betreurt de timing van de lancering van het eerste pact en zegt bereid te zijn om met onmiddellijke ingang een tweede Pietenpact af te sluiten. "We engageren ons om in de aanloop van 6 december geen Pietendebat meer te voeren. Zo is en blijft Sinterklaas, een echt kinderfeest. Hierin kan Vlaanderen de weg tonen aan Nederland", besluit het Minderhedenforum.

In de kranten van Mediahuis vindt Vlaams minister van Gelijke Kansen Liesbeth Homans (N-VA) de houding van het Minderhedenforum in het Pietendebat "een brug te ver gaan". Homans gelooft niet dat de organisatie voor haar achterban spreekt en dat het enkelingen zijn die het debat verzieken, "en dat is erg voor alle anderen die nog in Sinterklaas geloven én voor alle anderen die nog genieten van de fijne traditie". Minister Homans geeft nog een fikse waarschuwing voor de organisatie: "het Minderhedenforum krijgt geen subsidies om deze Zwarte Piet-onzin uit te kramen."

Bron:
HLN, 14/11/2016, http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...ar-groter.dhtml

Eigen mening:
Ik vind het 'Pietenpact' totaal overbodig. Ik heb het al geen goed idee gevonden vanaf het begin. Iedereen groeit op met sinterklaas en zijn zwarte pieten. Je keek dan uit naar 6 December, wanneer je 's morgens wakker wordt en de zwarte pieten hadden dan cadeautjes voor je klaar gelegd. Dat is nostalgie en dat moet niet verandert worden in mijn mening. Klein kindjes houden toch van de zwarte pieten? Zij denken niet na over al het racisme dat oudere er misschien in kunnen zien. Ik snap ook dat mensen die wel de zwarte pieten willen behouden zich nu opeens racistisch voelen, terwijl dat hun bedoeling niet is. Ik vind racisme ook helemaal niet kunnen, maar soms denken mensen te veel na bij bepaalde dingen en zoeken ze er te veel achter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.