actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2016, 17:46
Maud.s*aepen Maud.s*aepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 15
Pietenpact voor Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen

Aan de vooravond van de intrede van Sinterklaas in Antwerpen engageren het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland zich in het ‘Pietenpact’ ‘voor een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen’.

Het initiatief voor het Pietenpact komt van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren uit Brussel. Een jaar lang heeft deBuren in stilte gewerkt aan breed draagvlak voor een oplossing van een slepend probleem, dat vooral in Nederland tot heftige emoties leidde.

De twee extremen zijn bekend. Enerzijds mensen die het Sinterklaasgebeuren helemaal wilden afschaffen, vanwege de racistische elementen in ‘Zwarte’ Piet. Daartegenover een harde kern die niet open staat voor een evolutie naar een Piet-beeld dat niet meer kwetsend is voor zwarte kinderen.

Met het Pietenpact wil deBuren tonen dat alternatieven mogelijk en haalbaar zijn, en dat daar een groeiend draagvlak voor is. Het pact pleit voor een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen. Voor de rest is de invulling van het feest vrij: de Sint kiest lekker zelf of hij zonder of met pieten – roetveegpieten, regenboogpieten, ongeschminkte pieten – jong en oud komt verblijden.

De bedoeling is dat zoveel mogelijk organisaties, bedrijven, scholen en individuele personen in Nederland en Vlaanderen dit Pietenpact digitaal ondertekenen. Het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland hebben het pact al ondertekend.

Ook kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen, Bart Peeters, Hugo Matthysen en Stijn Coninx staan achter de compromistekst die Piet handhaaft maar alle racistische verwijzingen verbant.

Bron De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161111_02566287
11/11/2016
Eigen mening: Het Vlaams-Nederlands Huis deBuren heeft goed gedaan met de pietenpact, ik vind het een slim idee van hun om dit pact te laten tekenen door zoveel mogelijk scholen en individuele personen,... omdat ze zo laten zien dat zwarte pieten niets te maken hebben racisme. Vroeger was er nooit een probleem met de zwarte pieten dat ze zo zwart zagen, ze komen uit een schoorsteen dat is wat de kinderen weten, niets is daar racistisch aan! Dit pietenpact zal de mensen laten zien dat er niets mis is met een donker geschminkte jongen/meisje.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2016, 18:31
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Ik vind dat er helemaal geen Pietenpact moet komen, laat staan dat zoveel mogelijk organisaties dit ondertekenen. Iedereen die het verhaal kent achter de Zwarte Piet, weet dat het niets met racisme heeft te maken. Zwarte Pieten zijn al jaren vaste waarden in ons land tijdens de Sinterklaasperiode. Zelfs in de negentiende eeuw was er al sprake van Sinterklaas en Zwarte Piet. Omdat bepaalde mensen vinden dat de zwarte huid racistisch is, zouden wij onze waarden aan moeten passen, terwijl het helemaal niet racistisch bedoeld is. Daarnaast is er ook nog het argument dat het een reflectie is van de zwarte slaven doorheen de geschiedenis. Ik begrijp dat mensen dit argument bovenhalen, maar ik ben het er niet mee eens. Zwarte Piet wordt gezien als een hulp, niet als een slaaf die alles moet doen want de Sint zegt.
Hoe kan je nu aan kinderen uitleggen dat er regenboog pieten zijn, pieten die blauw of groen of een andere kleur hebben? Hoe komen deze pieten aan hun kleur? Ik vind het gewoon ronduit belachelijk dat er van de Zwarte Piet een probleem wordt gemaakt. Dit is voor niet nodig. Het is jarenlang zo geweest, zelfs eeuwen, en nu komt er pas commentaar op.
Ik vind dat ieder volk, ieder land, iedere godsdienst eigen waarden mag hebben, als deze andere niet schaden. Naar mijn mening schaadt deze waarde niemand, en is het vergezocht. Daarom vindt ik dat deze Pietenpact niet nodig is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2016, 06:03
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Angry

Dit pietenpact maakt me boos en ziek, letterlijk, ik heb hier niet van kunnen slapen. Maar wat ik nog het ergste vind is dat het zoveel gehoor krijgt van de winkels, tv-zenders en scholen. Onderaan mijn comment heb ik een lijstje toegevoegd van wie het pietenpact al getekend heeft. En 1 naam in het bijzonder heeft mij veel pijn gedaan, namelijk Bart Peeters.
Toen ik zijn naam las moest ik direct terugdenken aan mijn kindertijd. Waar ik tijdens de sinterklaasperiode altijd keek naar zijn programma: "Dag Sinterklaas". Om nu te zien dat hij zijn rug gekeerd heeft naar Zwarte Piet kwetst mij zeer.
Dit pietenpact voelt voor mij aan als een aanval op mijn cultuur, maar vooral ook op mijn kindertijd. Daarom vind ik niet dat we hieraan mogen toegeven! En ik weet dat ik niet alleen sta in mijn gevoel, er zijn veel mensen die zich tegen de borst gestoten voelen door deze maatregel.
Om af te ronden wil ik nog kwijt dat het vooral door acties zoals deze komen dat het racisme in ons land stijgt in plaats van afneemt.

Petitie tegen het pietenpact:
http://www.petities24.com/zeg_nee_tegen_het_pietenpact


Mensen die het pietenpact getekend hebben:
- Sylvester, Ketnet en Studio 100 beloven geen nieuwe producten te maken of aan te kopen die Piet op een racistische wijze voorstellen.
- Bij VTMKZOOM en Dreamland zal vanaf 2017 geen zwart of bruin geschminkte Piet meer te zien zijn.
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen
- GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
- Gezinsbond
- BRONKS
- HETPALEIS
- Het Jeugdfilmfestival
- Afrika Film Festival
- Kif Kif
- Hugo Matthysen
- Stijn Coninx
- Bart Peeters
- Bruno Vanobbergen
- Lies Craeynest
- Maria Domarkaite
- Alex Deforce
- Ann Overbergh
- Debbie Marbus
- Mathieu Buyse
- Diego Anthoons
- Lotte Loncin

bron: G.V.A.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.