actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2013, 11:00
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Célestine (19) loopt blijvende gehoorschade op in bioscoop

Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) werkt, in overleg met de bioscoopsector, een geluidszorgsysteem uit om de geluidsniveaus van films beter te regelen. Vandaag stelt ze de resultaten van een onderzoek in vijf Vlaamse bioscopen voor. Jaarlijks lopen in Vlaanderen ongeveer 20.000 jongeren blijvende gehoorschade op. Het verhaal van Célestine Aerden uit Kalmthout ligt mee aan de basis van dit onderzoek. Célestine heeft tinnitus (constante pieptoon) en hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid).

Nooit stil

"Ik ben met een pieptoon in mijn oren uit de film Inception gekomen. Ik zat dicht bij een box. Daar hebben ze later een piek van 118 dB gemeten. Toen ik buitenkwam, was het duidelijk dat er een piep was. En die is sindsdien niet meer weggegaan. Harde geluiden zoals van voorbijrijdende auto's en blaffende honden zijn verschrikkelijk pijnlijk."

"We hebben een klacht overwogen, maar hoe bewijs je zoiets? Ik heb verschillende medicijnen en behandelingen geprobeerd, maar niks helpt. Ik heb me ondertussen ingeschreven voor de Tinnitus Retraining Therapy (TRT), maar hiervoor is een lange wachtlijst. Met TRT leer je die piep aanvaarden als iets van jezelf. Zover ben ik nog niet. Ik kan me nog wel amuseren met vrienden, maar dat duurt net zolang als ik de piep kan negeren. Als er plots een hard geluid is, komt die pijn weer. Het heeft een enorme impact om mijn leven, ik hoor de pieptoon overal, het is nooit stil."

Oordoppen aan ontbijttafel

"Vroeger speelde ik piano, maar dat is veel te luid. Ik haat het ook om aan tafel te gaan. Dat kletterende bestek doet vreselijk veel pijn. Tijdens de maaltijden draag ik mijn op maat gemaakte oordoppen én een werkhoofdtelefoon om de tonen te maskeren."

"Maar dan nog moet ik mijn broers of ouders vragen om wat minder luid in hun bord te schrapen. Ik studeer fotografie, hoewel ik al lerares wilde worden. Maar elke dag voor een klas kinderen staan, is voor mij uitgesloten. Zal ik ooit het gehuil van mijn eigen baby aankunnen? Ik ben bang van niet."

Bron: GVA, 8/5

Mening: Wat een avondje film gaan zien toch allemaal kan doen met je leven! Ik had nooit gedacht dat je gehoorschade kon oplopen door naar de bioscoop te gaan. Oké, het geluid staat daar wel luid maar zo luid? Maar je ziet het maar dat te dicht aan boxen zitten dit met je kan gebeuren. In het artikel staat dat er 20 000 jongeren blijvende gehoorschade oplopen. Is dit dan allemaal van naar de cinema te gaan of ook naar festivals, feestjes,...? Waarschijnlijk is Célestine niet het eerste slachtoffer van blijvende gehoorschade door de geluidsboxen in een bioscoop. Waarom wilt men er dan nu pas iets aan doen? We denken er waarschijnlijk niet hard bij na wat de gevolgen kunnen zijn van blijvende gehoorschade. Als je het artikel leest dan zijn de meeste toekomstplannen voor Célestine al veranderd. Ze kan geen leerkracht meer worden omdat ze niet veel lawaai kan verdragen en we weten allemaal als toekomstige leerkrachten dat jongeren heel wat lawaai met zich meebrengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2013, 14:51
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik begrijp niet dat er in een bioscoop zoiets kan gebeuren. Bioscopen hebben, of dat dacht ik toch, normen rond decibels en ik dacht dat daar een streng toezicht op was. Blijkbaar is dat niet het geval en dat vind ik jammer. Tegenwoordig proberen ze de jeugd zodanig te sensibiliseren om oordopjes te dragen als ze naar een fuif of dergelijke gaan. In een bioscoop verwacht je gewoonweg zoiets niet en het is een understatement dat leven met een constante pieptoon het leven een pak moeilijker maakt. Af en toe hoor je in de media zelfs dat mensen om deze reden uit het leven stappen. Daarom hoop ik dat de bioscopen deze klacht ernstig gaan nemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2013, 17:57
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Célestine (19) loopt blijvende gehoorschade op in bioscoop

Ik vind dat het geluid in de bioscopen ook te hard staat, maar dat het zo luid staat dat men zo een pieptoon aan over houdt, vind ik wel wat raar. Ik geloof haar wel maar toch vind ik het raar dat je dit kan overhouden van een bioscoopbezoek. Ik vind het zeker goed dat ze een geluidsnorm gaan opleggen, maar ik zou graag ook hebben dat er een minimum is aan temperatuur. De meeste keren ga ik de bioscoop buiten met verschrikkelijke kou. Ik heb hier ook al verschillende mensen over horen praten. Dus minimum aan temperatuur vind ik ook wel een goed voorstel. :-)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th May 2013, 18:13
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Ik heb ook al wel enkele keren gehad dat ik schrik van het geluid in bioscopen. Vooral tijdens vechtscènes. Maar om hier echt gehoorschade aan over te houden? Ik weet niet zeker of ik dit wel geloof. Misschien is dit meisje voordien naar een optreden of fuif geweest en heeft ze het daar opgelopen? In vergelijking met de bioscoop is het geluid daar toch veel luider?
Ik heb al wel mensen horen klagen over de geluidsterkte en zoals Lore zegt ook over de kou, maar echte gehoorschade heb ik nog nooit gehoord. Ik zelf ben altijd heel voorzichtig als het hier op aan kom, ik heb ook op maat gemaakte oordoppen die ik altijd draag op optredens of als ik met muziek bezig ben, en ik heb nog nooit een piep overgehouden aan de bioscoop..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.