actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2013, 11:58
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Belg staat het langst in de file

In heel 2012 stonden automobilisten in België gemiddeld 59 uur vast in files. Dat is 12 procent minder dan het jaar voordien, maar wel goed voor een eerste plaats op de fileranglijst met 13 onderzochte Europese landen. Nederland (52 uur), Duitsland en Frankrijk (beide 37 uur) maken het podium volledig. Dat heeft het Nederlandse verkeersinformatieplatform Inrix woensdag bekendgemaakt.

De files in Europa namen in 2012 af met gemiddeld 18 procent. Die trend zet zich voorlopig voort in 2013, met een daling van het aantal files in Europa met 23 procent in het eerste kwartaal. In België blijft de daling beperkt tot 1 procent, in Nederland bedraagt de terugloop 26 procent.

'Er is altijd een sterk verband geweest tussen de economische toestand en het aantal files op de wegen. Die laten zien dat mensen werken en pendelen, uit eten gaan of boodschappen doen, en dat bedrijven hun producten vervoeren', zegt Bryan Mistele, ceo van Inrix. 'Gezien de werkloosheid een recordhoogte bereikte in 2012 en het vermogen van de Europese huishoudens met 13,6 procent daalde, is het niet verrassend dat het aantal files aanzienlijk is gedaald.'

In landen waar de crisis het hardst toeslaat, daalde het aantal files het sterkste: Portugal (-50 procent), Spanje (-38 procent), Italië (-34 procent) en Hongarije (-24 procent). In 2012 daalde het aantal files in alle Europese landen behalve in Luxemburg, waar een stijging van 29 procent werd opgetekend.

Volgens dit onderzoek is Brussel met 83 uur in de file de Europese stad met de meeste files, gevolgd door Antwerpen (77), Londen (72) en Rotterdam (71). Op deze lijst met 25 steden bezet Gent (53) de tiende rang, Charleroi is met 42 uur file eenentwintigste.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

Datum: 24 april 2013

Mening

Het lijkt mij een logische verklaring dat het aantal files gepaard gaat met de economische toestand in een land. Naar mijn mening zijn er ook nog andere belangrijke redenen die we niet over het hoofd mogen zien. Het openbaar vervoer is hier een belangrijke factor. Veel mensen verkiezen de auto boven het openbaar vervoer, omdat ze hierdoor meestal sneller op hun bestemming zijn. Dit zorgt natuurlijk voor meer files.

Ikzelf probeer zo vaak mogelijk de bus of de trein te nemen als dit mogelijk is. Echter heeft het reizen met de bus mij al vaak problemen opgeleverd: een uur te laat op mijn bestemming of mijn aansluiting missen… Als ik een belangrijke afspraak heb, verkies ik dan ook de auto. Zo is de kans op te laat komen kleiner.

Een alternatief kan zijn dat de reistijden van het openbaar vervoer aangepast worden. Dit is niet alleen een goede oplossing voor de vele pendelaars, maar ook voor het milieu.
(http://www.standaard.be/artikel/det...penbaar+vervoer)

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 24th April 2013 om 12:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.