actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2013, 15:58
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Meer ongelukken met fietsers

Meer ongelukken met fietsers

In 2011 zijn bijna 6.600 fietsers in Vlaanderen gewond geraakt in het verkeer. In vergelijking met het jaar ervoor steeg het aantal verkeersslachtoffers met 12 met procent. Het aantal doden nam wel af van 61 naar 49.

In de leeftijdsgroep van tien tot veertien jaar steeg het totale aantal fietsslachtoffers met 9,3 procent, terwijl het aantal zwaargewonden toenam van 45 tot 53. In 2011 vielen 679 jonge fietsslachtoffers, waarvan 2 doden en 53 zwaargewonden. De cijfers komen van de FOD Economie en werden vandaag voorgesteld door Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Vooral jonge fietsers missen vaak ervaring, zegt minister Crevits. ‘Jonge fietsers moeten voldoende rijvaardigheid hebben', aldus Crevits, ‘maar we zien ook dat de infrastructuur nog niet altijd voldoende veilig is.'

Investeren

‘We moeten investeren in veilige fietspaden', zegt ze op VRT-radio. ‘En dan zijn er ook de andere weggebruikers die toch op een behoorlijke manier moeten rekening houden met het feit dat jonge kinderen zelfstandig beginnen fietsen in het verkeer. Daar knelt het schoentje toch ook nog soms.'

Met 2.653 ongevallen per miljard afgelegde kilometers hebben jonge fietsers tussen 13 en 17 jaar een hoger risico op ongevallen dan het gemiddelde voor alle weggebruikers in deze leeftijdsgroep. Ter vergelijking: 18- tot 25-jarige autobestuurders, in absolute aantallen dé grootste risicogroep in het verkeer, hebben met 2.624 ongevallen per miljard kilometer een lager ongevalsrisico dan 13- tot 17-jarige fietsers.

Tussen 2000 en 2010 is het aantal doden en zwaargewonden bij jonge fietsers in de leeftijdsgroep van tien tot veertien jaar wel sterk gedaald, van 111 in 2000 naar 46 in 2010. Doel is om een gelijkaardige daling te realiseren tussen 2010 en 2020.

Fietsexamen

Vanmorgen heeft minister Crevits in Grimbergen het startschot gegeven voor de tweede editie van Het Grote Fietsexamen. Het is een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) met de steun van de Vlaamse Overheid en Fidea Verzekeringen. 670 klassen uit 550 basisscholen hebben zich al ingeschreven, samen goed voor meer dan 10.000 leerlingen uit het zesde leerjaar.

Doel is dat jonge fietsers de nodige praktische vaardigheden ontwikkelen om zich veilig en zelfstandig in het verkeer te kunnen verplaatsen.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130418_00545586

Mijn mening:
Dat er veel ongevallen met fietsers waren wist ik, maar dat deze cijfers zo hoog liggen en steeds meer en meer stijgen vind ik wel confronterend. Het feit dat er een stijging is van een goede 9 procent van het aantal fietsslachtoffers in de leeftijdsgroep van tien tot veertien jaar is niet enkel confronterend, maar ook erg verontrustend. Ik vind het daarom ook een zeer goed initiatief om jonge fietsers de mogelijkheid te bieden om een soort van fietsexamen af te leggen. Eigenlijk vind ik dat dit zelfs een stapje verder mag gaan, m.a.w. scholen verplichten om hun leerlingen dit fietsexamen (door de school georganiseerd) te laten afleggen. Ik merk nu ook sinds ik zelf een rijbewijs heb dat er toch heel wat roekeloze fietsende kinderen (en ook volwassenen) zijn die duidelijk de fietsregels niet kennen: zomaar de baan oversteken zonder hun arm uit te steken, niet van hun fiets stappen aan een zebrapad terwijl dit wel zo hoort... Ik denk dat er toch wat slachtoffers voorkomen kunnen worden door dit examen verplicht in te voeren, dus waarom dit niet eens proberen?

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 18th April 2013 om 16:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2013, 16:54
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik denk dat wij in België niet alleen de ervaring missen maar ook de juist infrastructuur. Ten eerste zijn er niet overal fietspaden, dit zorgt ervoor dat de fietser zich op de baan moet begeven. Als ik op een baan moet fietsen zonder fietspad, voel ik soms de auto's langs mij passeren op maar een paar centimeters van mij af.

Ten tweede zijn er soms paden die als fietspaden doorgaan maar die te smal zijn en vlakbij de rijbaan liggen waardoor de fietsers praktisch op de rijbaan rijden.

Als men in België wil investeren in de infrastructuur en betere fietspaden leggen, zal het aantal fietsers dat sterft in het verkeer dalen.

Ik merk ook op uit eigen ervaring dat jongeren tussen 13 en 17 jaar soms het gevoel hebben dat ze onoverwinnelijk zijn in het verkeer. Ze kennen vaak de verkeersregels niet en eisen overal voorrang op. Deze doelgroep zou nog verkeerslessen moeten krijgen in het secundair, na de lessen in de lagere school, om hen te wijzen op hun plaats in het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2013, 20:58
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Ik kan het grotendeels wel vinden met Jolien. De ( fiets ) wegen in België zijn echt in erbarmelijke staat en grotendeels niet ontworpen met verkeersveiligheid in het achterhoofd. Als je dit vergelijkt met Nederland, dat fors investeert in fietspaden die gescheiden zijn van de rijbaan, dan hebben wij hier nog wel een hele weg af te leggen.

Het is natuurlijk te gemakkelijk om het enkel op de infrastructuur te steken, ik vind het soms opmerkelijk te zien hoe roekeloos jongeren door het verkeer rijden, daar moeten we dringend aan werken, voldoende hameren op een defensieve stijl. Dit is niet enkel het geval bij jongeren, volwassenen moeten het goede voorbeeld geven.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th April 2013, 16:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Met fiets naar school gevaarlijker dan met auto naar discotheek

Met fiets naar school is gevaarlijker dan met auto naar discotheek


BRUSSEL - Jonge fietsers, tussen 13 en 17 jaar, hebben meer kans op een ongeval dan automobilisten tussen 18 en 25 jaar. Opvallend, want die laatsten zijn, mede door de weekendongevallen, in absolute cijfers de grootste risicogroep in het verkeer. Maar als we kijken naar het aantal ongevallen per afgelegde kilometer, doen de fietsende scholieren het nog slechter, met 2.653 ongevallen per miljard afgelegde kilometers.



Dat blijkt uit cijfers die de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), voorgesteld heeft naar aanleiding van Het Grote Fietsexamen , waaraan dit jaar 10.000 leerlingen uit het zesde leerjaar deelnemen.

Kan het onderwijs een rol spelen om de veiligheid te vergroten? ‘In het lager onderwijs is er voldoende aandacht voor de verkeersveiligheid', vindt Stijn Daniels, docent Verkeerskunde aan de UHasselt. ‘In het secundair is dat veel minder het geval.'

‘Maar het is belangrijk dat automobilisten zich realiseren dat kinderen nog niet de reflexen of het verkeersinzicht van volwassenen hebben', zegt Daniels. ‘Bovendien wordt zowel het verkeersreglement als het wegontwerp steeds ingewikkelder. Zelfs volwassenen weten het vaak niet meer.'

‘Ook de infrastructuur moet meer vergevingsgezind worden', zegt de docent Verkeerskunde. ‘Bij een smal fietspad naast de rijweg leidt een klein foutje van een automobilist of een fietser meteen tot drama's.'

Het kabinet van Crevits laat weten van gescheiden fietspaden een prioriteit te maken. ‘We investeren jaarlijks 100 miljoen euro in fietspaden, -bruggen en -tunnels', klinkt het.


DS, 19-04-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.