actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2013, 07:57
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Vrouwen dragen steeds minder veiligheidsgordel

Vrouwen dragen steeds minder veiligheidsgordel

De Belgen dragen steeds minder hun veiligheidsgordel. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Ook vrouwen, die uit eerder onderzoek altijd als trouwe dragers werden bestempeld, klikken zich minder vast. De Walen zijn de slechtste leerling van de klas. Dat schrijven de kranten van Sudpresse.

In het algemeen draagt 86 procent van de Belgische automobilisten zijn gordel. Dat is 1 procent beter dan in 2010. De cijfers zijn gebaseerd uit onderzoek uit 2012. Het aantal vrouwen dat de gordel niet draagt, steeg tussen 2010 en 2012 en mannen dragen de gordel volgens dat onderzoek iets meer.

In Wallonië draagt 82,5 procent zijn veiligheidsgordel. In Vlaanderen is dat volgens het BIVV 89 procent en in Brussel 84 procent. Tijdens korte ritten klikken minder Belgen zich vast: 78 procent draagt zijn gordel in de zones 30 km/u.

Bron: De Standaard, 19/04/2013, dgs

Commentaar:
Ik vind het dragen van een gordel een normale zaak. Ik stap in de auto en het eerste wat ik doe is mijn gordel vastklikken. Het is iets super belangrijk en toch worden hier bijna geen controles op gedaan. Het is iets dat moeilijk te zien is en men kan een gordel toch snel aantrekken maar ik vind toch dat ze moeten proberen controleren. Net als bellen of smssen in de wagen. Hier wordt ook niet sterk genoeg op gecontroleerd en dit veroorzaakt vele ongelukken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2013, 13:52
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Ik snap eigenlijk niet hoe je nog kunt ontsnappen aan het dragen van je gordel.
Als je in je auto stapt en je start je auto, het eerste wat je hoort is een piepend geluid dat wil zeggen dat je je gordel moet aandoen. Mijn reflex is dan: mijn gordel nemen en hem aanklikken.
Mijn moeder draagt haar gordel ook nooit, zij heeft dan nog een auto waarin dat gepiep niet gebeurt en ik heb al eindeloze discussies gehad met haar over dit onderwerp. Zelfs als ze bij mij in de auto stapt, klikt ze de gordel toe achter haar rug, zodat ze van het geluid verlost is, en zodat ze de gordel niet moet dragen. Ik snap echt niet dat je zo koppig kunt zijn, dat er zelfs zo een mensen bestaan! Het is niet omdat mijn eigen moeder dat ook doet, dat ik daarmee akkoord moet gaan.
Ikzelf draag mijn gordel altijd, al moet ik toegeven dat ik het gepiep wel even verdraag als ik bijvoorbeeld maar 200 meter moet rijden ofzo. En op 200 meter kan er ook een ongeluk gebeuren, ik weet het.
Laat het er ons op houden dat ik al goed mijn best doe, maar dat het toch nog iets beter kan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th April 2013, 15:05
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ook ik snap niet hoe je vandaag de dag nog kan ontsnappen aan het dragen van een gordel. Buiten het irritante piepende geluid speelt ook gewoonweg de veiligheid een énorm grote rol.
De enige die géén gordel mag dragen in de auto van mij is mijn bomma, dit omdat zij een heel erge aandoening aan haar schouder en rug heeft waardoor het dragen van een gordel ontzettend pijnlijk is voor haar. Zij heeft dan ook toestemming om hem niet te dragen,... Verder verplicht ik gewoonweg iedereen zijn/haar gordel te dragen als ze bij mij instappen. Ikzelf heb al meerdere ongelukken gehad waarbij ik -denk ik- mijn leven te danken heb aan een gordel, ik was dan ook steeds heel erg onder de indruk van die ongelukken, waardoor het bij mij alleen maar meer en meer een reflex geworden is. En ik denk dat het erg belangrijk is dat dit bij iedereen een reflex wordt.
Daarom lijkt het mij geen slecht moest de politie nog eens extra sensibiliseringsacties doen. Maar dit dan niet enkel bij de jeugd, maar ook bij de 'oudere' garde, zodat ook zij het nut van een gordel gaan inzien.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th April 2013, 16:48
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Zoals alle reacties hieronder al vermelden, snap ik het ook niet goed. Voor mij is het eigenlijk altijd al een reflex geweest om hem direct aan te doen. Het is belangrijk dat ouders hun kinderen dit leren omdat het zo een ritme wordt dat steeds blijft wanneer ze in een auto stappen. Zelf heb ik ook al een auto ongeluk gehad (nog niet zo heel lang geleden) en ik kan wel degelijk zeggen dat ik er nog 'goed' vanaf gekomen ben. Hoewel mijn auto en ikzelf schaden hebben/hadden, had deze wel vele erger kunnen zijn. Het had waarschijnlijk goed kunnen zijn dat ik meer letsels had. Dus ik kan iedereen wel aanraden om deze steeds te dragen! Vergeet vooral dus niet uw kind het ook aan te leren, dit is een kleine moeite en ze zullen het als dagelijkse routine bekijken. Belangrijk vind ik dan ook dat er meer controles moeten komen. Ze zeggen wel dat er een boete aan hangt, maar er zijn volgens mij nog niet voldoende mensen 'gepakt'. Dit bewijst het artikel dan wel en daarom kunnen we dit beter tegengaan. Kom op mensen, jullie redden een deel van jullie leven!
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th April 2013, 11:47
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Van thuis uit heb ik meegekregen dat het belangrijk is om je gordel te dragen. Als ik bij mijn vader in de auto zat en we moesten een heel klein stukje rijden, verplichte hij me om mijn gordel aan te doen. Hij vertrok niet zolang ik mijn gordel niet aandeed. Dat heeft toch een groot effect op mij gehad. Ik draag nu steeds een gordel en maak er ook andere mensen attent op. Het zou een automatisme moeten zijn voor alle bestuurders en inzittenden. Jong geleerd is oud gedaan zou ik zeggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.