actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2017, 15:18
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
'Britten zullen openstaande rekeningen moeten betalen’

'Britten zullen openstaande rekeningen moeten betalen’

De Brexit wordt “nasty”. May en Juncker staan met getrokken messen tegenover elkaar. Gelukkig probeert Michel Barnier, de Brexit-hoofdonderhandelaar van de Europese Commissie, het hoofd koel te houden.

De onderhandelingen moeten nog beginnen, maar nu al lijkt het nooit meer goed te komen tussen de 27 EU-lidstaten en het Verenigd Koninkrijk. Eerst was er Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker die de Britse premier, Theresa May, beschuldigde van wereldvreemdheid. Na een bezoek, vorige week, aan Downing Street zou hij gezegd hebben dat hij nog ‘tienmaal sceptischer’ was geworden over een goede afloop.

Daarna was het beurt aan May om Juncker op zijn plaats te zetten. ‘Men zegt van mij dat ik soms “een verschrikkelijk moeilijk mens” ben. Wel, de volgende die dat zal voelen, is meneer Juncker.’

Hoe gaan die twee ooit een Brexit-akkoord tekenen?

Gelukkig is er nog Michel Barnier, de Franse diplomaat die in naam van de Commissie te dagelijkse onderhandelingen moet voeren. Hij stelde woensdag een concrete tekst voor die waarmee hij naar de onderhandelingen zal trekken.

'Britten zullen openstaande rekeningen moeten betalen’
Juncker op bezoek bij May vorige week.

Olie op de golven

Veel nieuws staat er niet in. Hij bevestigde de grote lijnen die de 27 regeringsleiders afgelopen weekeinde waren overeengekomen. De EU wil in de eerste plaats duidelijkheid over de bescherming van de rechten van EU-burgers die in het VK wonen en werken en van Britten in de EU27. Ook over de financiële engagementen die de Britten in een EU-context zijn aangegaan én over de netelige Brits-Ierse grenskwestie moet een akkoord gevonden worden vooraleer Barnier wil gaan praten over de toekomstige relatie tussen de EU en het VK en een overgangsakkoord. ‘Ik hoop tegen oktober, november 2017 voldoende vooruitgang vast te stellen, over deze drie principes waar nu al tien maanden onduidelijkheid over bestaat, zei Barnier.

En voor de rest probeerde hij vooral olie op de golven te gieten. Hij benadrukte dat de gesprekken met May tot nog toe altijd bijzonder vriendelijk zijn geweest. De EU is er ook niet op uit de Britten te straffen. ‘Maar openstaande rekeningen moeten gewoon betaald worden.’

Volgens de Financial Times zal die rekening nog hoger oplopen dan aanvankelijk begroot. De Britten moeten de EU nog 100 miljard, in plaats van 60 miljard. De krant baseerde zich daarvoor op nieuwe eisen die vooral Frankrijk en Duitsland stellen. Wat opnieuw tot bijzonder boze reacties leidde aan Britse kant. ‘Wij erkennen geen enkel bedrag dat tot nu toe in de media is genoemd’, aldus David Davis, de Brexit-minister in de Britse regering.

Barnier beklemtoonde wel opnieuw dat het dossier bijzonder complex wordt. ‘Er zijn sociale gevolgen, economische gevolgen, technische gevolgen, financiële gevolgen, juridische gevolgen... We moeten 43 jaar aan relaties zien te ontrafelen. Daarom is het belangrijk om alles op zijn tijd te doen.’

De Britse regering wil het liefst meteen over de toekomstige Brits-Europese relaties praten, maar dat zal dus niet gebeuren, maakte Barnier nogmaals duidelijk.

Bron: DS, 3/5/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170503_02863701

Mening: Ik vind het niet meer dan normaal dat de Britten hun opstaande rekeningen eerst nog moeten betalen. Het is niet meer dan logisch dat er wordt gesproken over wat er met de mensen moet gebeuren die momenteel in het Verenigd Koninkrijk werken, wonen, leven, ... . Ik vind het dan ook jammer dat er eigenlijk zo gekibbeld wordt en dat dit dan weer in de pers wordt uitgesmeerd. De onderhandelingen moeten op een volwassen manier gevoerd worden en er moet naar de standpunten van de beide kanten geluisterd worden. De Britten willen eerst praten over de Brits-Europese relaties, maar ik denk dat eerst de andere dingen moeten afgehandeld worden en als dit op een volwassen manier en zonder al te veel gekibbel dan zal de rest ook wel volgen. Ik vind nu niet dat we hen gewoon mogen geven wat ze willen, want ze zijn er zelf uit gestapt en dan gelden de voordelen van de Europese Unie voor hen ook niet meer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.