actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2006, 01:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb 'Lichten aan' ook voor auto's verplicht

'Lichten aan' ook voor auto's verplicht


Er komt dan toch een Europese regel die verplicht dat auto's tijdens de dag met licht aan rijden.


Commissaris Jacques Barrot van Transport kondigde gisteren aan dat hij een voorstel van reglement zal indienen dat auto's verplicht om ook tijdens de dag met de kruislichten aan te rijden.

Het voorstel ligt nog ter studie en er wordt ook overleg over gepleegd met de sector van de auto-industrie.

Barrot preciseerde dat daarbij wordt gedacht aan het verplicht uitrusten van nieuwe voertuigen met specifieke lampen die bovendien minder energie verbruiken. Het is de bedoeling dat er geen extra brandstofverbruik uit voortvloeit.

Nu al is het rijden met lichten in sommige EU-lidstaten (Zweden onder meer) verplicht. De auto's zijn trouwens zodanig gebouwd dat de lichten automatisch aanslaan bij het starten van de motor.

Volgens Barrot staat het vast dat rijden met lichten aan de zichtbaarheid verbetert en het aantal verkeersongevallen doet dalen.

Onder meer motorrijders betwisten dat.

Zij moeten al langer met brandend licht rijden, maar vrezen dat het effect daarvan zal verdwijnen als de verplichting ook voor auto's zal gelden.


Blog DS, 05-10-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2006, 18:15
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Volgens Barrot staat het vast dat rijden met lichten aan de zichtbaarheid verbetert en het aantal verkeersongevallen doet dalen.

Ik zie niet goed in hoe de zichtbaarheid tijdens de dag nóg kan verbeteren door met je lichten aan te rijden. Heeft er nu iemand problemen met andere auto's te onderscheiden tijdens de dag
Doordat er al zoveel licht is, gaan die autolichten volgens mij overigens nog niet eens echt zichtbaar zijn...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2006, 22:19
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Voel ik hier de druk van de machtige economie op de onmachtige politiek?
(ik denk tevens ook aan 'tegen 2012 moet iedereen digitaal kijken')
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th October 2006, 22:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ben zelf fanatiek voorstander van rijden met lichten aan overdag, en ik vervloek mezelf als ik het eens een keertje vergeet...
Argumenten tot nog toe aangehaald houden weinig steek: druk van economie zeker wel bij digitale tvtoestanden, maar bij autolichten overdag?
En dat er wel degelijk problemen zijn met het onderscheiden van auto's op klaarlichte dag, ook door motards, zie http://motor.blogo.nl/?comments/189/14191
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 7th October 2006 om 15:21.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th October 2006, 13:54
Dieter1BASO
Gast
 
Posts: n/a
overdag rijden met kruislichten aan...

IK vind het onnodig om overdag met je kruislichten aan te rijden. Bovendien is het zelfs zeer slecht voor motorrijders.
Om dat even te verduidelijken: motorrijders rijden overdag ook met hun licht aan en dat zorgt voor hun voor een betere zichtbaarheid in het verkeer. Wanneer dus iedereen maar met zijn lichten aan gaat rijden heeft het volgens mij geen effect meer en gaan er dus MEER ongevallen met motorrijders gebeuren.
Ik vind deze regel overbodig. In Nederland rijdt men al sinds jaren met hun kruislichten overdag aan en bij mijn weten gebeuren daar ook nog elke dag ongevallen. Je kan dus stellen dat een ongeval niet te wijten is aan dat je wel of niet met je lichten aan rijd, maar door onoplettendheid en vermoeidheid.

MVG, Dieter 1 Baso
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th October 2006, 22:00
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Ook ik ben van mening dat het niet veel zal uitmaken of de zichtbaarheid overdag nu werkelijk zal verbeteren wanneer men met de lichten aan gaat rijden. Wanneer ook auto's hun lichten moeten aansteken zal het effect van de zichtbaarheid verdwijnen.
Het is inderdaad al in verschillende EU-landen verplicht om overdag met de lichten aan te rijden. Neem nu Oostenrijk, ook daar gebeuren nog steeds ongevallen na het invoeren van zo'n dergelijke wet.
Is het dan nog wel zinvol dat iedereen met z'n lichten aan gaat rijden?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th October 2006, 12:11
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Op vakantie in Hongarije dit jaar moesten wij ook constant met onze lichten aan rijden. Ik vond dit toch wel veel beter. Je ziet auto's veel beter aankomen, wanneer het begint te schemeren, ben je zeker dat ze je zullen zien. Vele automobilisten hebben zoiets van: nee, ik moet ze nog niet aan doen. Toch vind ik het vaak een pak veiliger om mn lichten wel aan te steken.

Ik probeer nu ook net zoals Barst overdag meer met mijn lichten aan te rijden.
Enige probleem dat ik al vaak heb ondervonden met mijn wrakje dan: als ik mijn lichten vergeet uit te doen, zegt mijn auto niet tuuuuuuuut als ik uitstap.
Gevolg:ik heb al vaak met een platte batterij gestaan
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th October 2006, 16:43
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door judithgielens
Je ziet auto's veel beter aankomen, wanneer het begint te schemeren, ben je zeker dat ze je zullen zien.

Is het wanneer het begint te schemeren sowieso niet verplicht om je lichten aan te doen?
Trouwens, hoeveel ongelukken zouden er nu gebeuren door een slechte zichtbaarheid?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 10th October 2006, 14:18
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf
 
Geregistreerd op: Oct 2004
Locatie: Borgerhout
Posts: 371
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Is het wanneer het begint te schemeren sowieso niet verplicht om je lichten aan te doen?


Ja, maar ge moet er maar eens op letten hoeveel bestuurders vinden dat het nog niet schemert en dus nog niet nodig is om je lichten aan te doen.
Hetzelfde bij regenweer: er zijn er altijd die denken dat je ze nog goed genoeg ziet.... niet dus!
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 16th October 2006, 12:11
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Ik ben ook van mening dat lichten overdag niet veel ongevallen zullen voorkomen. Integendeel. Men heeft hier al een paar keer over motorrijders gesproken. Ook bromfietsen moeten normaal hun lich altijd op hebben staan.
Voor hen vind ik het wel beter, men ziet ze vaak slecht aankomen, en hun snelheid inschatten is veel moeilijker dan van een auto.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 16th October 2006, 20:17
Dennis Broos's Avatar
Dennis Broos Dennis Broos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 140
Ik kan eigelijk niet zo heel veel kwijt over dit onderwerp, over de lichten en hoe dit overdag de ongevallen op de baan zou kunnen "vermijden" Aangezien ik dit bul**** vind. Maar ik denk dat deze maatregel eerder komt omdat iedereen een andere mening heeft over wanneer hij zijn lichten op mag zetten. dus ik denk dat ze gewoon een "lijn" willen trekken zodat iedereen gelijk is en er minder confrontatie kunnen worden uitgelok.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.