actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Midden-Oosten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2013, 21:53
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
‘Minstens twaalf Belgen gesneuveld in Syrië'

dinsdag 09 april 2013, 20u16Bron: BelgaAuteur:


REUTERS
In Syrië zijn al minstens twaalf Belgen gesneuveld. Dat schrijft journalist Chris De Stoop in Knack. Hij baseert zich onder meer op cijfers van een anonieme imam, die onderzoek bij families in heel België heeft gedaan.
De Stoop sprak met rebellen in Brussel en aan de Syrische grens en ook met vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap in ons land.

De imam, die De Stoop citeert, bezocht reeds drie getroffen Marokkaanse families, in Mechelen, Vilvoorde en Brussel. In Vilvoorde gaat het om een jongen van 17 of 18, die ongetraind met vrienden is vertrokken. Hij werd al na twee weken gedood door een sluipschutter.

Vlaanderen

Volgens de imam scoort Vlaanderen het hoogst. 'Ik weet dat er al minstens honderd uit België vertrokken, en vermoedelijk enkele honderden. Vooral uit Limburg, Antwerpen, Mechelen, Vilvoorde. De jongsten die ik ken zijn 15 en 16 jaar. Kindsoldaten dus. Ik vrees dat het nog zal groeien, want er vertrekken er nog elke dag. Heel erg vind ik dat er zich verschillende Belgen vrijwillig op de lijst van zelfmoordkandidaten hebben gezet', citeert De Stoop hem.

Meestal komen ze terecht bij jihadistische strijdgroepen, en vooral de brigade van Abdel Rahman Ayachi, zoon van de Molenbeekse haatpredikant Bassam Ayachi.

'Er zijn inderdaad minderjarigen bij betrokken. De overheid heeft daarvoor schikkingen getroffen. Dit is absoluut het moeilijkste dossier ooit', zegt André Vandoren van de centrale antiterreurdienst Ocad in Knack. (kld)

Bron: Standaard.be

Mening: Ik denk dat dit hoogst zorgwekkend is: niet alleen is de leeftijd van deze strijders enorm incorrect, maar ook het feit dat ze geen opleiding krijgen en dan als kanonnenvoer sneuvelen is absoluut erover.
Begrijp mij niet verkeerd: ik zou het nog steeds niet goedkeuren als ze een opleiding zouden krijgen, maar dan maken ze tenminste nog meer kans om terug te komen.

Hoewel dat ik dan ook bij dat terugkomen mezelf afvraag: zijn deze strijders dan geen gevaar geworden voor onze maatschappij? Ze hebben tenslotte daar extremistisch gedachtegoed van hun "commandanten" geleerd, en ze hebben er geleerd met wapens om te gaan. Als ik die denkpiste dan verder zet, dan zitten we aan het eind van die oorlog met minstens 100 extremisten, die met wapens kunnen omgaan. Qua terreurdreiging kan dit toch al tellen, en daarom dat ik er hier eens speciaal bij wilde stilstaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.