actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 20:43
Yves J*nssens Yves J*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: olen
Posts: 37
Gent pakt overmatig alcoholgebruik studenten aan

De stad Gent heeft op haar overleg met de universiteit en de hogescholen beslist om bij de sensibilisering van studenten rond overmatig alcoholverbruik een versnelling hoger te schakelen. ‘Grootschalige campagnes halen niet zo veel uit. We geloven meer in de zorgende en oplettende rol die vrienden in de uitgang kunnen spelen.’

Het is nog altijd niet duidelijk in welke omstandigheden de Brugse student Wout Verplancke (22) dinsdagochtend van een 15 meter hoog dak viel in de Gentse Zuidbuurt, maar de stad, de hogescholen en de universiteit hebben het resultaat van het onderzoek niet afgewacht. Ze spreken nu al af om de al bestaande preventie-initiatieven rond overmatig alcoholverbod bij studenten te intensiveren.

‘We weten dat studenten zich snel geviseerd voelen omdat natuurlijk ook andere mensen wel eens te veel drinken’, zegt de Gentse voorlichtingsambtenaar Sandra Rottiers ‘maar naar aanleiding van het laatste incident vonden we toch dat het tijd was om nog eens gericht te werken op de studenten.’

Kwaliteitsvol uitgaan

Filip De Sager, drugscoördinator van de stad Gent, organiseert eerstdaags een training voor barmedewerkers en vrijwilligers van studentencafés. ‘We laten een professioneel conflicttherapeut uitleggen hoe mensen die achter de tap staan, moeten omgaan met klanten die te veel gedronken hebben en zich agressief gedragen of toch nog een pintje willen.’

De stad Gent wil ook meer organisatoren van studentenfuiven en evenementen waar veel studenten op af komen, warm maken om gezond en veilig uitgaan te promoten. ‘Wie het Quality Nights Charter ondertekent, moet gratis water aanbieden, oordopjes en veilig vervoer. De grootste feesten in de Vooruit georganiseerd door Nasty Mondays, doen dat al. We werken nu samen met Horeca Vlaanderen om ook organisatoren in de populaire Overpoortstraat te overtuigen dat charter te ondertekenen.’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01919340 14/10/2015

Ten eerste vind ik het zeer slim van de stad Gent dat ze snappen dat zware campagnes niet zo veel uitmaakt bij de jeugd en dat ze daarom meer de nadruk leggen op de kracht van goede vrienden.

Ook vind ik het goed dat ze na het voorval van dinsdagochtend (een student 15m van een dak gevallen) direct hebben gehandeld en hun campagnes tege overmatig alcohol gebruik intensiveren. Ook houden ze er rekening mee dat veel studenten zich geviseerd voelen terwijl het niet alleen studenten zijn die aan overmatig drankgebruik doen.
Ze houden zich niet alleen bij campagnes ze houden ook een training voor barmedewerker over hoe ze moeten omgaan met mensen die te veel hebben gedronken.
Daarbij promoten ze ook een veilig alternatief uitgaan waar gratis water, oordopjes en veilig vervoer zou moeten voorzien worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2015, 21:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gent pakt overmatig alcoholgebruik bij studenten aan

Mijn mening komt overeen met de mening van Yves. De stad Gent heeft aan alle betrokkenen gedacht. Het enige jammere aan de zaak vind ik dat er eerst een ongeval moet gebeuren vooraleer instanties hun verantwoordelijkheden opnemen. Allereerst vroeg ik mij ook af hoe de jongeman op het dak kon geraken. Wat bezielde hem om daar te zijn? Is hij wel gevallen? Misschien is hij wel gesprongen? Dat zullen we pas zeker weten wanneer hij aan de betere hand is. We kunnen ons niet voorstellen wat er in het brein van een beschonken persoon afspeelt. We kunnen er wel naar raden, maar zeker weten we het nooit. Ik hoop dat het onderzoek naar dit voorval grondig gebeurt, zodat we dergelijke gebeurtenissen naar te toekomst toe kunnen vermijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2015, 22:09
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Het enige jammere aan deze zaak is eigenlijk dat er degelijk groot ongeval moest voordoen. Ik spreek uit ervaring. Ik ken mensen in mijn naaste omgeving die na een avondje stappen in het ziekenhuis zijn beland en niet vatbaar waren voor rede door overmatig alcoholgebruik. Het is zeer goed dat de stad Gent initiatieven wil nemen, maar deze studenten zijn stuk voor stuk volwassen mensen die zelf hun grenzen moeten kennen. Natuurlijk helpt de universiteit ook met de ontplooiing van studenten tot volwassen personen, maar de preventieve maatregelen moeten veel vroeger komen. Wellicht moet hier intensiever mee gestart worden op een leeftijd van 14 of 15 jaar. In mijn hele schoolcarrière heb ik slechts één project gehad over alcohol. Het gaat dus over de attitudes van de studenten. Ik vrees daarom dat het aanpakken van de Overpoort en andere plaatsen weinig effect zal hebben. Zeker op de Overpoort. Wanneer één café geen bier meer verkoopt aan mensen met een glas te veel op zullen deze studenten wel naar het café van de buren gaan. Door de concurrentie vrees ik dat financiën hier vaak een te grote rol zullen spelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.