actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2015, 22:54
Wouter.V*rbeeck Wouter.V*rbeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Lille
Posts: 14
En, hébben onze leerkrachten nu echt zoveel verlof?

Jij hebt toch veel verlof.' Die opmerking deed Marie Van Den Broeck (26) de voorbije week in haar pen kruipen. In een veelgelezen blogpost schrijft ze - ook op deze site - dat ze het beu is dat haar job telkens tot die enkele zin gereduceerd wordt. Maar vanwaar komt dat veelgemaakte verwijt eigenlijk? En wanneer zal het eindelijk eens achterwege blijven?
Leerkracht Marie Van den Broeck bond de kat deze week de bel aan. © Marie Van den Broeck.


'Leraars moeten constant een publieke performance neerzetten. Het is dat voortdurend zichtbaar zijn dat het belastend maakt'

Onderwijsexpert Pedro De Bruyckere

"Ik ben leerkracht en eigenlijk zou ik daar openlijk trots op willen zijn. En toch durf ik tegenwoordig maar amper tegen mensen te zeggen dat dit mijn droomjob is, dat ik nooit iets anders heb willen doen. Mijn job, mijn roeping is gereduceerd tot één zinnetje. En enkel dat zinnetje telt nog in de ogen van anderen."

Zo begint de blogpost van Marie Van Den Broeck, lerares Nederlands-Engels uit Hoogkapellen. Het zinnetje waarop ze doelt, luidt 'maar jij hebt toch veel verlof'. Ze hoort het als ze zegt dat ze 's avonds om 10 uur nog aan haar bureau zit, als ze zegt dat ze geen hopen geld verdient, als ze zegt dat haar werk het moeilijk maakt om een hobby te hebben. "Ik weet dat ik iets mag terugdoen voor al die vrije dagen die ik krijg; dat vind ik ook geen probleem. Maar mag het dan alstublieft gedaan zijn met dat ene zinnetje?"

Het vakantieverwijt is niet nieuw. Al jaren klagen leraars als Van Den Broeck erover, dan niet in een blogpost, dan wel op de Facebook-pagina 'Leerkrachten hebben geen vakantie, die nemen gewoon hun overuren op'.

Het blijft dan ook herkenbaar, vindt onderwijsexpert Pedro De Bruyckere. Ook hij krijgt het ene zinnetje vaak te horen. Onterecht. "Leraars moeten constant een publieke performance neerzetten. Het is dat voortdurend zichtbaar zijn dat het belastend maakt. Vraag het aan een cabaretier: als die een avond twee uur op een podium heeft gestaan, is hij bekaf. Bij een leerkracht is dat niet anders na vaak een pak meer uren. In combinatie met de vele voorbereidingen en andere taken rechtvaardigt dit een voldoende grote recuperatieperiode."


Hele zomer opvang


'Nu wordt de leerkracht herleid tot de uren die hij of zij voor de klas staat. Terwijl die leerkracht zoveel meer achter de schermen doet'

Pedagoog Peter Van Petegem (UA)

De Bruyckere begrijpt wel vanwaar dat 'verwijt' komt. "Ons land telt steeds meer tweeverdieners, en die moeten een hele zomer opvang zoeken. Voor hen valt dat verlof heel erg op." En ook: "Mensen permitteren zich nu veel makkelijker om dit uit te spreken. De tijd dat de leraar hoogopgeleid was, en de ouder niet, is al lang voorbij. Die laatste plaatst zich nu op gelijke voet, en ook wel eens daarboven."

De Bruyckere noemt het opvallend dat uit onderzoek blijkt dat ouders vaak aangeven veel vertrouwen in de leerkracht en de school van hun kinderen te hebben. "Alleen krijgen ze die link niet gelegd als het gaat over iets abstract als 'het onderwijs'."

Kan het heersende Vlaamse beeld, van de vakantievierende leerkracht, nog rechtgezet worden? Pedagoog Peter Van Petegem (UA) meent van wel. Hij gelooft dat het kan door niet over lesuren te spreken. "Nu wordt de leerkracht herleid tot de uren die hij of zij voor de klas staat. Terwijl die leerkracht zoveel meer achter de schermen doet, als lesvoorbereidingen, verbeterwerk, bijscholingen. Beter zou dan ook zijn om van een fulltime schoolopdracht te spreken, waarvan de lesuren een onderdeel zijn."
70.000 lezers

De Bruyckere meent niet dat er een eenduidig antwoord is. "Er spelen zoveel factoren mee." Het is wel een thema waar vandaag het beleid over debatteert.

Volgens de blogster kunnen het evenwel ook de kleine verhalen zijn die het hem doen. Van Den Broeck: "Leerkrachten kunnen anderen ook zelf duidelijk maken wat hun job inhoudt. Dat bewijst althans mijn eigen verhaal. Ik dacht dat mijn blogpost hooguit door honderd mensen gelezen zou worden. Maar het werden er meer dan zeventigduizend. Op die manier heb ik het beeld toch een beetje kunnen bijsturen."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...el-verlof.dhtml

Persoonlijke Mening:
Ik denk dat hoewel uitspraken als degene die we zien in dit artikel te begrijpen zijn en worden veroorzaakt door misverstanden omtrent al het werk dat komt kijken bij het beroep leerkracht is het zeker niet onschuldig. Het is volgens mij belangrijk dat ouders inzien dat het werk van een leerkracht niet enkel bestaat uit de uren dat ze voor hun leerlingen staan. Dit geeft een vertekend beeld van het werk dat leerkrachten in hun lessen steken. Dat er een initiatief moet komen om het beeld van leerkrachten in onze maatschappij bij te stellen is mijn ogen dan ook overduidelijk. Een moeilijkere vraag natuurlijk is wie de verantwoordelijke instantie hiervoor zou moeten zijn en hoe dit het beste aangepakt kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.