actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2010, 13:53
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 45
test om het geslacht van een foetus nog vroeger te bepalen

Artsen ontwikkelden een test waarmee ze het geslacht van een foetus kunnen achterhalen op zeven weken. De ontdekking zorgt voor heel wat ophef, het zou namelijk ouders stimuleren abortus te plegen.

99 procent
Deze techniek staat koppels drie maanden vroeger dan normaal toe het geslacht van hun toekomstig kind te ontdekken. Het gaat om een eenvoudige bloedtest bij de toekomstige mama die sporen van DNA van het ongeboren kind zoekt en 343 euro kost. De techniek schaadt het kind niet en zou 99 procent accuraat zijn. Professor Esther Guetta uit Israel ontwikkelde dit en het zou momenteel al beschikbaar zijn in enkele privéklinieken. Momenteel moeten ouders die het geslacht van hun ongeboren kind willen weten, wachten tot een echografie op ongeveer 20 weken.

Abortus?
Deze techniek veroorzaakte echter al heel wat ophef, het doet vrezen dat de test toekomstige ouders aanmoedigt abortus te plegen wanneer ze zo vroeg het geslacht weten. Activisten wijzen op problemen in landen als China en India waar ouders meisjes aborteren of dumpen. Professor Guetta roept experts op om richtlijnen te ontwerpen rond het ethische dilemma omtrent deze test. (ep)
05/11/10 12u00

bron: www.hln.be

Eigen mening:
Het is weer een stap in de wetenschap. Tegen vooruitgang in de wetenschap heb ik zeker niets. Tegen abortus heb ik ook niets. Dit is een keuze die ouders zelf maken, je kunt volgens mij ook pas van moord spreken als je geboren bent. hoewel dit een moeilijke discutie is. Als er op die manier voor wordt gegaan om enkel een jongen of meisje als kind te hebben in bepaalde landen zal men snel tot de conclusie komen dat hun kind niet aan een partner geraakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2010, 14:59
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Ouders die absoluut het geslacht van hun kind willen weten moeten maar wat geduld hebben. Ik snap niet goed waarom je zoveel geld wil geven om zo vroeg het geslacht van je kindje te kunnen weten. En zeker voor diegenen die van plan zijn hun kind te laten aborteren omdat het niet het gewenste geslacht heeft. Ik vind het zo erg dat ouders zomaar kunnen zeggen dat ze een kind niet willen omdat het net een jongen of een meisje is. Enkel voor die een erfelijke aandoening doorgeven aan hun kind als dat een bepaald geslacht heeft, is deze test wel nuttig.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2010, 22:17
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Jelle Eyselbergs
Professor Guetta roept experts op om richtlijnen te ontwerpen rond het ethische dilemma omtrent deze test.


Ik denk ook dat richtlijnen hier inderdaad nodig zijn zoals professor Guetta aangeeft.
Deze test is wel een doorbraak voor mensen met een genetische afwijking en daarvoor zou de test (gratis) toegankelijk moeten zijn maar niet voor mensen die gewoon 'een voorkeur' hebben. Ik ben van mening dat een gezond kind het belangrijkste is en niet het geslacht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2010, 12:00
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Ik vind net zoals Jelle dat vooruitgang in de wetenschap een heel goede zaak is, omdat er zo heel veel problemen worden opgelost. Deze test daarentegen vind ik wel iets anders. Het is een test die ontwikkeld is voor ouders die onmiddelijk het geslacht van hun kind willen weten en het is weer een manier dat het ziekenhuis nog meer geld kan vragen aan hun patiënten.

Zelf heb ik niet onmiddelijk iets tegen de test en ik vind dat ouders die zo graag het geslacht van hun kind vroeg willen weten hun geld hier wel aan mogen geven, maar is zo'n test nu echt noodzakelijk. Het is niet dat je een eeuwigheid moet wacht om het geslacht van een kind te weten te komen.

Wel is deze test soms een gevaar, want net zoals Jelle zei, kan het dat het percentage van abortus de hoogte in schiet in landen als China of India. Hier moeten ze zeer goede richtlijnen ontwikkelen om te voorkomen dat deze mensen hun kind gaan 'doden' gewoon omdat het een meisje is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th November 2010, 15:16
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Thumbs down test om het geslacht van een foetus nog vroeger te bepalen

Waar zijn we nu weer mee bezig? Weer een manier van de mensheid om de natuur in handen te hebben. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het in sommige gevallen zijn nut kan bewijzen. Zoals al eerder is gezegd, mensen met een afwijking die alleen over te dragen is op zoon of dochter. In dat geval snap ik dat het kennen van het geslacht, zeer nuttig/belangrijk is. Voor deze mensen zou het dus zeker toegankelijk moeten zijn.
Daarom dat ik ook een voorstander ben van de richtlijnen! Deze zouden er zeker moeten komen en blijven! Enkel mensen die kunnen aantonen door ziekte dat het belangrijk is om het geslacht te weten zouden in aanmerking mogen komen. Wanneer iedereen zo maar het geslacht van zijn kind te weten kan komen tijdens de 1ste 3 maand van de zwangerschap, loopt dit zeker uit de hand. Nog maar te zwijgen van de negatieve gevolgen.
Kijk inderdaad maar naar landen zoals China. Elk gezin mag er maar 1 kind hebben. Allemaal willen ze een zoon. Gevolg: elk gezin gaat deze testen willen en wanneer ze een meisje hebben, automatisch over gaan tot abortus. Dit gaat niet alleen zorgen voor de stijging van het abortuscijfer maar ook nog eens voor een verstoring van het evenwicht man/vrouw. Wanneer we allemaal zelf kunnen bepalen welk geslacht ons kind zal hebben, gaan er toch veel gezinnen een jongen willen zodat het kan zorgen voor het verder dragen van de familienaam. En wat me dan nog meer verontrust is het materialiseren van de mensen. We behandelen mensen soms alsof ze voorwerpen zijn.
De natuur bepaalde vroeger of mensen al dan niet zwanger werden. Nu controleren we dat zelf al door middel van voorbehoedsmiddelen. Wanneer je ook nog eens het geslacht kan bepalen, en binnenkort waarschijnlijk ook de haarkleur, kleur ogen, ... dan gaat heel het proces van de natuur toch verloren. Want dan kiezen we van te voren gewoon uit hoe we willen dat ons zoon/dochter-lief er uit zal zien. We maken er voorwerpen van die vrij uit te kiezen zijn. Ipv van naar de garagist te gaan en te zeggen: we willen een Audi A4, 5-deurs, blauw, lederen zetels, ... gaan we dan maar gewoon naar de dokter: we willen een kind, geslacht: jongen, kleur: blonde haren, blauwe ogen, ... Kijk, sommige dingen hebben we niet in de hand maar dat zouden we allemaal wel willen!
Mijn mening zegt dat het soms beter is om dingen te laten zoals ze zijn. Laat de natuur gewoon zijn gang gaan. Hij zal wel op zijn pootjes terecht komen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th November 2010, 23:26
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Als je een erfelijke aandoening hebt die enkel voortgegeven wordt op een bepaald geslacht, snap ik dat je het geslacht van de baby zo snel mogelijk wilt weten. Maar, zoals hier al gezegd is, zet deze nieuwe test de deur wel wagewijd open voor misbruik. Rijke koppels zullen al snel veel geld neertellen om een baby van het gewenste geslacht te krijgen. Dit is weer een stap naar het creëeren van de designerbaby. De wetenschap doet fantastische uitvindingen, maar als het om het geslacht en het uiterlijk van baby's gaat, kan men best de natuur met rust laten. Anders is straks het evenwicht tussen mannen en vrouwen helemaal verstoord.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th November 2010, 11:17
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
test om het geslacht van een foetus nog vroeger te bepalen

Eerst en vooral is dit artikel zeer positief voor de wetenschap en de biologie. Want op die manier kunnen ouders inderdaad nagaan wat het geslacht van hun kind is en kunnen ze achterhalen of er enige afwijkingen zijn op te sporen. Maar ik denk inderdaad, zoals een aantal posters al reageerden, dat hier veel misbruik van wordt gemaakt. Deze techniek dient om zo vroeg mogelijk na te gaan of kinderen gezond ter wereld kunnen komen en normaal kunnen opgroeien. Deze nieuwe techniek dient niet om zelf kinderen te gaan creëren naar een eigen beeld of gevold ideaal. We zijn niet zoals 'Brave New World' waarin we zelf bepalen welk kindje we willen. Dat is tegen de natuur! Dat vind ik persoonlijk wel wat ver gaan. Hoe gaat zich dat evolueren, denk je? Binnenkort krijgen we een soort van rassenoorlog omdat iedereen zijn kind het beste van het beste vindt!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.