actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Sprekende Beelden > Streken en steden
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 20:56
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
'Wie tijdens het WK voetbal beroofd wordt in Brazilië, roept best niet om hulp'

De politie van Rio de Janeiro heeft een lijst gemaakt met tips voor toeristen over hoe ze moeten omgaan met het geweld in de Braziliaanse WK-stad. Een opvallend advies: ‘Roep niet als je beroofd wordt op straat, dat heeft toch geen zin.’

Met het WK in zicht heeft de politie van Rio de voetbalsupporters een lijst met tips meegegeven over hoe ze het best kunnen reageren op geweld en criminaliteit in de stad. De essentie van de zaak: reageer gewoon niet. ‘Reageer of roep niet om hulp als iemand je op straat berooft en probeer de overvaller ook niet tot rede te brengen’, leest de infobrochure.

‘De meeste toeristen komen uit de Verenigde Staten en Europa, waar criminele feiten zoals die in Rio veel minder voorkomen, ze zijn het dus niet gewend. Maar het heeft geen zin te jammeren over gedane zaken’, zegt Mario Leite, hoofd van de WK-beveiliging in Sao Paulo, in The Washington Post.

Er worden ruim 700.000 toeristen verwacht in een stad waar in 2012 meer dan 4.000 moorden werden gepleegd. De politie weet hoe gevaarlijk de situatie is in Rio en de toeristen moeten daar eveneens van op de hoogte zijn, schrijft de Amerikaanse krant.

44 procent meer overvallen op straat

De twee grootste problemen in Rio zijn de verhoogde criminaliteitscijfers en de corruptie. Sinds begin 2014 is de hoeveelheid straatroven gestegen met 44 procent. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken roept de toeristen alvast op zeer voorzichtig te zijn in de shoppingcentra want daar vinden geregeld overvallen plaats.

Ook de corruptie en het gebrek aan een sterk politiecorps maken de straten van Rio erg onveilig. De politiemannen hielden al een tweedaagse staking en dreigen ermee ook tijdens het WK niet te zullen optreden als de regering niet zorgt voor hogere lonen en verbeterde werkomstandigheden.

Stadion van 645 miljoen euro

Tot slot is er de ontevredenheid van de Braziliaanse burgers, veroorzaakt door de gigantische geldbedragen die naar de bouw van het WK-stadion in Brasilia gaan. Volgens Associated Press telt het prijskaartje van het voetbalstadion momenteel 900 miljoen dollar, ongeveer 654 miljoen euro, aan overheidsmiddelen.

‘Ik heb niets tegen het WK, maar wel tegen het geld en de corruptie die ermee gepaard gaan. Als de politici een dure weg zouden aanleggen, dan konden we die achteraf tenminste nog gebruiken. Met dit stadion zijn we uiteindelijk niets en het kost ons enorm veel geld’, aldus inwoner Paulo Rodrigues van de hoofdstad Brasilia aan Associated Press.

Bron: Knack

Mening:
Ik begrijp niet goed waarom ze zoiets als het WK laten doorgaan in zo'n arm land. De Brazilianen gaan niet akkoord met het evenement, want het kost massa's geld, terwijl zij in armoede moeten leven. Dat is om problemen vragen. Volgens mij gaan er heel wat Westerlingen te maken krijgen met bedreigingen en misschien zelfs ook geweld. Je moet wel gek zijn als je dan naar Brazilië wil gaan... Ik gun Brazilië dat WK-geluk wel, maar niet als dat ten koste is van de inwoners! En wij, de rijke Westerlingen, denken weeral niet na... Sommigen gaan hier nog voor boeten. We zullen zeker nog wel iets horen van rellen, geweld, geld gestolen,... Ik denk dat het WK wel vredevol zal verlopen, maar er gaan ook mindere vredevolle dingen gebeuren, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 17:24
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Voetballiefhebbers, ik hou mijn hart vast voor jullie!

Ik snap niet dat de WK-organisatoren een WK organiseren in een stad/land met zulke hoge criminaliteitscijfers. Zij zijn toch ook op de hoogte hiervan en dan beslissen ze toch om zulk een belangrijk wereldevenement hier te lokaliseren. Het feit dat je zulk een grote groep mensen, en buitenlanders/toeristen die vaak van niets weten, nu verzamelen op zo een plek waar er zoveel criminaliteit heerst? Dit is toch alleen maar om problemen vragen! Ik hou echt mijn hart vast voor de komende ongelukken die het WK met zich zullen meebrengen.

Wel positief vind ik dat de politie ons toch probeert te waarschuwen en informeren. Zo een infobrochure vind ik helemaal geen slecht idee. Je krijgt een idee over de werking van het land en zijn systemen en heersende codes. Toch mag zo een brochure wel iets bekender gemaakt worden. Wel vind ik het niet kunnen dat men zegt dat je niet moet roepen wanneer je beroofd wordt, gewoon niets doen, gepikt is gepikt. Dit is wel een totaal verkeerd signaal dat je uitzendt naar toekomstige dieven.

Het verontrust mij ook dat de politie dreigt te staken. Er zou juist een maximumbezetting moeten zijn in de steden waar het WK plaatsvindt en er zou hulp van buitenaf moeten komen, zoals van het leger. Er gaat enorm veel volk zijn en de kans op criminele feiten gaat alleen maar drastisch toenemen. Er moet actie ondernomen worden wanneer alles uit de hand dreigt te lopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2014, 17:36
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Met alle respect voor de voetbal, maar waarom zo'n arme landen zoiets groots laten organiseren. Dat kost dat land handen vol geld, en de rest van de wereld moet er komen. Met een veilig gevoel kun je niet naar ginder gaan, de mentaliteit van de mensen ginder kun je niet veranderen. Ik begrijp hen, het geld dat de overheid in het WK steekt kunnen ze beter in de sloppenwijken steken, of de maffia mee bestrijden. Heel de wereld is over enkel dagen gast in Rio de Janeiro, maar zijn de stations wel af, en veilig nu ze in snel tempo waren opgebouwd om het maar af te krijgen. Mijn grootste vraag kan de veiligheid van de buitenlander gegarandeerd worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2014, 11:23
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
'Wie tijdens het WK voetbal beroofd wordt in Brazilië, roept best niet om hulp'

Waarom het WK georganiseerd wordt in Brazilië, is al een gigantisch vraagteken voor mij. Voor zover ik weet, is dit een arm land en kost het WK handen vol geld. Ik kan mij het goed inbeelden dat de inwoners niet akkoord gaan met het WK. In het artikel vinden we terug dat het stadion dat gebouwd wordt in Rio De Janeiro 645 miljoen euro kost. Waar komt dat geld vandaan?! De inwoners leven er in armoede maar toch slaagt men er in om 645 miljoen euro te vinden. Zoals een inwoner al zei, zijn ze achteraf niets met dat stadion. Men kan het geld beter in iets zinvoller investeren.

Het feit dat er in 2012 meer dan 4.000 moorden werden gepleegd in deze stad, doet mij afvragen waarom men mensen naar deze stad wil brengen en wie er ook gek genoeg is om naar deze stad te gaan. Tips zoals "niet roepen want dat helpt toch niet", daar zijn we toch niets mee? Waarom geeft men geen tips om je geld zo weg te steken dat men het niet kan stelen? Dat is pas zinvol.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2014, 15:02
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Het is een economische boost voor het organiserend land: ze krijgen veel geld van de voetbal-organisaties om de stadions te plaatsen en de wijken rondom die stadions te 'upgraden'.

Het is natuurlijk niet een goede manier om louter 'geld te dumpen' en te hopen dat alles perfect uitkomt: corruptie neemt veel geld weg van de mensen waarvoor het geld bedoeld is.

Voetbaltoeristen zouden beter in groepen de straten opgaan van/naar het hotel dan aangeraden te worden om 'niets te doen als er iets gebeurd'. Voorkomen is beter in mijn ogen.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.