actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2017, 09:28
Bieke.v*an.oosterwyck Bieke.v*an.oosterwyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Nijlen
Posts: 22
Thumbs down Vrachtwagens mogen weldra overal inhalen

In de nieuwe wegcode van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens op wegen met twee rijvakken opgeheven. Dat schrijft La Dernière Heure woensdag.

Minister Bellot bracht maandag voor het eerst in bijna drie jaar de federale commissie voor verkeersveiligheid bijeen. Daar kondigde hij enkele op til staande veranderingen in de federale wegcode aan. Dat vrachtwagens weldra zullen mogen inhalen op alle wegen met twee keer twee rijstroken, springt het meest in het oog.

Dankzij de maatregel wordt in België dezelfde logica van kracht als elders in Europa. In de plaats van een algemeen inhaalverbod met toelatingsborden, komt er een algemene inhaaltoelating met verbodsborden. Regio’s zullen immers nog steeds de bevoegdheid hebben om, waar ze dat nodig achten, een klassieke, rood omcirkeld verkeersbord te plaatsen.

De maatregel zou al in de eerste helft van 2018 van kracht moeten zijn. Bij regenweer zal het verbod wel nog steeds blijven gelden, zoals nu ook al het geval is, verduidelijkt Bellots woordvoerder Jasper Pillen.

Bron:
De standaard, 20/12/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171220_03253489.

Mening:
Ik vind dit geen goede ingeving, omdat het in de praktijk zeer nadelig zal zijn voor de gewone auto's. Wanneer iedereen rechts rijdt, kunnen de mensen die sneller willen rijden deze met gemak op de linkerrijstrook voorbijrijden. Dit is dan ook de normale gang van zaken, toch verloopt dit niet altijd op de correcte manier. Wanneer er veel vrachtwagens op de weg zijn, rijden de gewone auto's meestal links. Als er dan een vrachtwagen wilt voorbij steken, gebeurt dit zeer traag waardoor er een file vormt achter deze vrachtwagen op de linkerrijstrook.Wanneer er vier rijstroken gebruikt mogen worden, vind ik dit geen probleem omdat er nog voldoende ruimte is voor de gewone auto's.
Ik vind dat we filevorming moeten vermijden en de veiligheid als prioriteit moeten behouden. Vrachtwagens hebben normaal gezien geen haast, want dat maakt hun route alleen maar onveilig. Ik denk ook niet dat dit op de meeste wegen veilig zal kunnen gebeuren. Het zijn tenslotte grote wagens die moeten oppassen met manoeuvres uit te voeren, want de omgeving zal dit niet altijd toelaten.

Laatst aangepast door Bieke.v*an.oosterwyck : 20th December 2017 om 09:38.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2017, 10:09
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Ik sluit mij niet aan bij de mening van Bieke. Het lijkt mij een goed idee om vrachtwagens te laten voorbijsteken. Als er nu een vrachtwagen 80 km/h rijdt zijn alle vrachtwagens verplicht om hier achter te blijven. Dit zorgt voor een soort slang van vrachtwagens. De vrachtwagens in deze slang kunnen niet anders doen dan de voorganger volgen. Hierdoor gaat de concentratie bij de vrachtwagenchauffeurs achteruit. Veel ongevallen met vrachtwagens gebeuren dan ook met vrachtwagens die in zo een slang aan het rijden zijn. Als autobestuurder vind ik het ook niet fijn om te moeten invoegen tussen zo een slang van vrachtwagens, dit geeft me altijd een onveilig gevoel. Ik denk ook dat de economische gevolgen van 10 km/h trager rijden niet te onderschatten zijn. Vrachtwagens die half Europa moeten doorkruisen kunnen echt veel tijd verliezen door het niet mogen voorbijsteken. Bij verre trajecten kan dit er ook voor zorgen dat er een extra rustpauze moet genomen worden door de chauffeur. Als dit net de rustpauze van 8 uur is, die de chauffeur anders thuis zou kunnen nemen, gaat er niet alleen enorm veel tijd (en geld) verloren maar komt dit ook niet ten goede voor de relatie met het gezin.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.