actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2010, 21:19
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
"Nog nooit meegemaakt in 20 jaar tijd"

"Nog nooit meegemaakt in 20 jaar tijd"
za 13/11/2010 - 10:09 Update: za 13/11/2010 - 20:10

In Oost-Vlaanderen is het provinciaal rampenplan afgekondigd omwille van het noodweer. De provincie vraagt de inwoners om thuis te blijven. De problemen zijn het grootst in de Vlaamse Ardennen. In enkele dorpen worden mensen geëvacueerd. De beslissing van de provincie om het provinciaal rampenplan af te kondigen, kwam er nadat verschillende gemeentes al het gemeentelijk rampenplan hadden afgekondigd. "We roepen nu brandweer, medische diensten, Civiele Bescherming en Defensie bijeen om acties af te spreken", klinkt het.

In Gent werd een crisiscentrum opgericht. "Dit hebben we nog nooit meegemaakt in zeker 20 jaar tijd", zegt Luc Bauwens van het crisiscentrum. "Alle waterbekkens in de provincie zijn vol en er komt nog veel meer regen. Ook wij vragen ons af waar al dat water naartoe moet", zegt Bauwens.

Onder meer in Oudenaarde wordt alles in gereedheid gebracht om mensen op te vangen die niet thuis kunnen of willen blijven. "Het is de 1e keer dat het zo erg is. Dit heb ik nog nooit gezien", klinkt het bij veel mensen. Er zit ook veel stroming op het water. De provincie maant de Oost-Vlamingen intussen aan om binnen te blijven. Door de watersnood is het verkeer erg chaotisch. De wegen slibben dicht door de modder en de regen. Auto's raken in de file op de weinige wegen die wel nog berijdbaar zijn. "Ga zeker ook niet voor ramptoerist spelen", vraagt het crisiscentrum in Gent. "Dat kunnen we nu echt wel missen."

In onder meer Aalst, Erpe Mere, Wetteren en Lochristi is de wateroverlast groot. In Ninove is er een verplichte evacuatie voor de inwoners van drie straten. Het gaat om 40 woningen, zo'n 120 inwoners. In Leupegem zijn er vrijwillige evacuaties. In een deel van dat dorp zal er tot zondagavond geen elektriciteit zijn.

Maar vooral de regio rond Oudenaarde heeft het erg moeilijk. Zo'n 200 mensen zitten door het water geïsoleerd in hun huis. Zij krijgen nu bezoek en als ze dat willen, worden ze geëvacueerd. Heel wat woningen in Zwalm zagen het water binnenstromen en in heel wat straten staat het water op kniehoogte. Ook een verlaten rusthuis in Zingem liep onder water. "Er is veel schade bij de mensen binnen. Tientallen huizen zijn ondergelopen en omdat het hier een leem- en kleistreek is, kan het water ook niet goed wegtrekken in de grond", zegt burgemeester Bruno Tuybens.

Ook in Maarkedal staan heel wat straten blank. Omdat de riolen het water niet meer kunnen slikken, zijn de provinciebanen N8, tussen Brussel en Ninove, en de N46, tussen Oudenaarde en Erpe-Mere, afgesloten voor het verkeer.

Op de N42 in Nederzwalm is er door het water geen doorkomen meer aan (kleine foto). Het verkeer wordt er tijdelijk omgeleid. Ook op de E40 is het gevaarlijk, ter hoogte van Wetteren staat bijna het hele wegdek onder water.

Ook in Kruibeke, in het Waasland, was het gemeentelijk rampenplan afgekondigd. Het wassende water maakte dat de Barbierbeek op het punt stond om te overstromen en daardoor liepen honderden woningen gevaar. Daarom werd de Potpolder doorgebroken zodat die kan worden gebruikt als bufferbekken (kleine foto). "Die massa water zou anders in de huizen van de mensen zijn gelopen", zegt burgemeester Antoine Denert (D.E.N.E.R.T.) "Dankzij het doorsteken van de dijk kunnen we dat water in de polder laten lopen."

Volgens de Vlaamse Milieumaatschappij blijft het voorlopig dweilen met de kraan open. "We zijn er nog niet door, het water stijgt nog altijd", zegt Mie Van den Kerckhove. "We zagen donderdag al dat de toestand precair zou zijn. De situatie is heel ernstig."

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...101113_weer_OVL

Eigen mening: Eigenlijk wisten we allemaal dat dit ooit moest gebeuren toch? En nu is het plots ook niet meer zo ver van ons bed. Tevens is dit nog maar het begin. Er komt nog steeds veel te veel CO2 vrij. Mogelijk is er zelfs sprake van een exponentiële toename van de CO2. Dit alles is te wijten aan de opwarming van de aarde, die kort gezegd tot meer extreme weersituaties leidt.
Er moet iets gebeuren en iedereen kan iets doen, maar dan moeten ze dat effectief willen doen. Dat is helaas niet altij het geval, merk ik zelfs bij mezelf. Ik laat soms de verwarming draaien met het raam open, sta veel te lang onder de hete douche en sorteer niet altijd even goed. Toch let ik wel op bepaalde andere dingen, bijvoorbeeld een trui aan doen zodat de verwarming niet nog hoger moet, weinig tot geen afval laat rondslingeren en mijn eigen zakje meeneem naar de supermarkt.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat de hele wereld een complete mentaliteitsverandering nodig heeft... waar we samen hard aan zullen moeten werken. En zelfs dan zal niet iedereen, ik denk maar aan mensen die vooral met winst en dergelijke bezig zijn, zich willen aanpassen en inzetten. Ik hoop dat de aarde gered kan worden, maar volgens mij doen we nog steeds veel te weinig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2010, 13:31
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ik denk dat we ook eens moeten denken aan onze 'bouwbedrijvigheid'. Wij, Belgen, zouden geboren zijn met de zogenaamde 'baksteen in onze maag'. Gevolg is dat er overal huizen komen, straten aangelegd en beton gegoten. Waar moet al dat regenwater nog naartoe? In mijn eigen dorp is een stuk grond verkaveld. Er worden 7 bouwgronden te koop aangeboden. Dat stuk grond wordt bij ons thuis bestempeld als 'de beemden' (een stuk drassig land).
Ik weet wel zeker dat ik daar NOOIT een huis op zou willen zetten, dat is toch vragen om problemen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.