actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2006, 02:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
De snor van de profeet

De snor van de profeet


In 1895 draaide de Duitse schrijver Oskar Panizza de bak in omdat hij in ’Het liefdesconcilie’ God als een demente bejaarde, Jezus als een sukkel en Maria als een arglistige intrigante had voorgesteld. Maar ook meer dan honderd jaar later is de vrijheid van meningsuiting bij ons heus niet onbegrensd. Zo mag je volgens het Wetboek van Strafrecht de Holocaust niet ontkennen (artikel 137: het verbod op de discriminerende belediging). En als er kwetsende spreekkoren op voetbaltribunes opklinken blaast de scheidsrechter af.


Leden van de Haagse rapgroep DHC kregen een werkstraf omdat ze in een liedje Ayaan Hirsi Ali met de dood hadden bedreigd. Niet alles kan dus zomaar. Maar waarom de moslimwereld zich zo geweldig opwindt over de Deense spotprenten ontgaat mij toch enigszins. In de Arabische pers verschijnen met regelmaat antisemitische karikaturen waar ze zich kennelijk ook niet voor schamen en de Arabisch Europese Liga van Abou Jahjah heeft dan ook, als reactie op het Jutlandse gevoel voor humor, antisemitische prenten op de website geplaatst die de holocaust ontkennen. Tjonge jonge, wat een niveau allemaal! Clubjes die elkaar niet mogen en elkaar komen uitschelden.

Verstandig zijn ze natuurlijk niet, die Deense prenten, met zoveel lange tenen klaar om betrapt te worden, maar het kwetsende zal ’m toch meer in de afbeelding van de profeet hebben gelegen dan in de satire zelf. Een tulband met een lontje, Mohammed die zelfmoordterroristen tegenhoudt met de mededeling dat de maagden op zijn. Kom nou jongens! Ook met het karige gevoel voor humor dat de Islam kenmerkt, moet dat toch nog wel te doen zijn. Ik denk dat de islamitische volkswoede vooral een kwestie is van lekkere verongelijktheid, het Calimero-syndroom. Ik herken het uit mijn jeugd, eerst plaagde ik mijn zusje en kreeg ik van mijn ouders op m’n kop; tot zusje op een gegeven moment iets ergs zei en ik zielig naar m’n moeder kon kruipen. Al die tijd kijkt het Westen kwaad naar je omdat zelfmoordenaars en onthoofders bij je vandaan komen maar eindelijk kun je nu eens de gekwetste onschuld uithangen.

Het feit dat ook in de Palestijnse gebieden onder de kakelverse gebieders van Hamas die religieuze boosheid opeens zo de kop opsteekt, wijst erop dat men wel wat andere aandacht kan gebruiken. Ik zou overigens als ik moslim was vooral op de ikonische onjuistheden in de westerse Mohammed-visie wijzen. Op die plaatjes zie ik hem met een volle baard rondlopen en ook met een woeste snor. In de oude en gezaghebbende Hadith-verzamelingen van Al-Bukhari en Al-Moslim staat echter dat hij wel een flinke baard had, maar geen snor. De man van Jutland doet dan ook meer aan Ayatollah Khomeini denken dan aan de profeet. Ik denk eerlijk gezegd dat de boze Arabieren de geïncrimineerde cartoons helemaal niet gezien hebben en maar dommig afgaan op wat ze van bovenaf te horen hebben gekregen.


Trouw, 06-02-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2006, 15:41
Frederickx Frederickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Mol
Posts: 59
Post

Ja het blijkt inderdaad dat imans die de cartoons tot in de moslimlanden brachten nog heel wat andere afbeeldingen en filmpjes bijhadden van racistische organisaties die niets met de cartoons van doen hadden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th February 2006, 15:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Cartoons al in oktober in Egyptische krant

Cartoons al in oktober in Egyptische krant


De gewraakte Deense cartoons over de profeet verschenen al in oktober in de Egyptische krant Al-Faqr, zonder dat er een haan naar kraaide. Dat schrijven twee Egyptische bloggers.

Op zijn site toont blogger Sandmonkey verschillende pagina's uit de krant, met de datum erbij. Ook op Freedom voor Egyptians staat het nieuws te lezen.


Excuses

De Deense krant Jyllands Posten heeft ondertussen opnieuw haar excuses aan de moslims aangeboden. Het blad deed dit aan de hand van een brief die via de Deense ambassade in Algiers aan de Algerijnse pers werd overgemaakt.

Eerder had de krant zich al verontschuldigd op haar website.


Weblog DS, 09-02-2006 (ht)
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th February 2006, 13:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
,,Beledigende foto'' blijkt varkensimitator

,,Beledigende foto'' blijkt varkensimitator


Het persbureau Associated Press heeft bezwaar gemaakt tegen het gebruik van een van zijn foto's in een brochure over ,,anti-islamitische uitingen in Europa''. Op de foto is een als varken verklede man met een baard achter een microfoon te zien. De foto werd in augustus 2005 genomen in een Frans boerendorp, tijdens de wedstrijd ,,gillen als een varken'' die er elk jaar wordt gehouden, aldus AP, en heeft dus volstrekt niets met moslims te maken.


De brochure werd samengesteld door Deense moslimleiders die daarmee in december en januari Syrië, Libanon, Egypte en Turkije bezochten. De brochure bevatte ook de twaalf beruchte spotprenten van de profeet Mohammed, die in september voor het eerst verschenen in de Deense krant Jyllands-Posten. Volgens critici zijn de Deense imams met de brochure de gemoederen in het Midden-Oosten gaan ophitsen.

Een woordvoerder van de groep imams, Ahmed Akkari, zegt niet te hebben geweten waar de foto was genomen. De foto zou de moslimleiders zijn toegestuurd als voorbeeld van een provocatie jegens moslims.

Jack Stokes, de woordvoerder van Associated Press, zei dat de foto totaal uit zijn verband is gerukt en zonder toestemming van het persbureau in de brochure is opgenomen.


DS, 10-02-2006
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.