actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2010, 18:06
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Minderjarige ernstig gewond na steekpartij in Hasseltse school

Minderjarige ernstig gewond na steekpartij in Hasseltse school

Twee minderjarige studenten kregen om iets voor negen, net voor de les lichamelijke opvoeding, ruzie in de kleedkamers van de school. Een 16-jarige Zonhovenaar haalde daarop een zakmes uit en viel de 17-jarige Bilzenaar aan. Die kreeg verschillende messteken in de borststreek en werd ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht. Hij zou niet in levensgevaar zijn.
"2 diepe steekwonden"

"Twee wonden waren oppervlakkig en twee steekwonden waren dieper", legt de Hasseltse procureur des konings Marc Rubens uit.

"In het ziekenhuis zijn de wonden genaaid. Hij blijft nog daar ter observatie en mag vrijdag normaal naar huis. De verdachte raakte gewond door het hanteren van het mes. Na verzorging is hij met de politie meegegaan om zijn verhaal te doen. Het gaat hier om pubers, die nu nog eens extra gepuberd hebben."

Appel schillen
De jongens, die beiden in het vijfde jaar van de afdeling autotechniek zaten, lagen al langer met elkaar in de clinch. Normaal gezien zouden ze vandaag met de directie samen zitten. De Zonhovenaar had volgens de directrice van de school Marleen Blevi het mes op zak om een appel te schillen.

De directie heeft bekendgemaakt dat de twee kemphanen preventief geschorst zijn. Wat er nu met de dader gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.

"Het kan zijn dat de jongen achteraf terug naar huis mag gaan", zegt Rubens. "Het kan ook zijn dat hij een nacht in de doorgangscel van de politie moet doorbrengen om dan voor de jeugdrechter te verschijnen. Dat zijn enkele mogelijkheden. Over het eventuele verleden van de betrokken minderjarige moet ik discreet blijven, aangezien het een minderjarige betreft."
"Gevoelens neerschrijven"

Alle studenten van het KTA1 kregen meteen na de feiten begeleiding.

"We hebben de andere leerlingen samengebracht in het klaslokaal. Ze hebben erover kunnen praten. De leerlingen kregen ook de kans om de feiten en hun gevoelens neer te schrijven", verduidelijkt Blevi.

"Ook de ouders van alle leerlingen in de betrokken klas zijn meteen ingelicht. We zijn eveneens van plan om alle leerlingen van onze school op de hoogte te brengen. Vanavond is er een oudercontact en dat is een goede gelegenheid om de ouders in te lichten", aldus de directrice.

De leerlingen uit de klas van de twee betrokkenen klas kregen bijstand van een medewerker van de sociale dienst van de politie, en van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB).

"Iemand van het CLB staat ook nog de hele dag ter beschikking van de leerlingen. Deze gebeurtenis is een uitzonderlijk iets en we willen dit in de toekomst zeker vermijden.

Tussen de twee leerlingen waren gewoon wat schermutselingen geweest, maar dat gebeurt wel vaker tussen puberende leerlingen. Het ging zeker niet om een langdurig aanslepend conflict. Er was wel al opvolging door het CLB. We waren van plan om met de twee betrokkenen vandaag een gesprek te hebben, maar ze zijn ons te snel af geweest", besluit Blevi.

Reactie: Waar gaat de jeugd toch naartoe. Telkens wordt het maar erger en erger. En wat me het ergste opvalt is dat er altijd geweld bij betrokken wordt.

Kunnen de kinderen van nu niet meer met elkaar praten? Of hulp gaan vragen aan leerkrachten om erover te praten. Ik vind persoonlijk dat de school meteen moet ingrijpen op pesterijen. Als leerkracht zelf zie je toch ook vaak pesterijen. Naar mijn mening toe is dit een taak van een leerkracht om signalen van de leerlingen op te vangen en er gepast mee omgaan. Als de pesterijen al langer bezig waren moet toch iemand dit hebben opgemerkt. En de ouders? Heel deze situatie vind ik maar raar.

Ik vind dat zo'n kinderen (dader maar ook het slachtoffer) een straf moeten krijgen. Hun bewust maken dat dit verkeerd is en dat je in zo'n situaties op andere manieren kan handelen door erover te praten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2010, 18:28
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Messteken

Ik vind het ook zeer verontrustend dat deze 2 jongeren hun problemen op zo'n manier oplossen.
Ligt het aan de geweldadige computerspelletjes, aan de ouders die te laks geworden zijn of gewoon aan de samenleving van vandaag? Ik vind het in ieder geval niet kunnen.

Het probleem oplossen zal niet eenvoudig zijn, want hoe voorkom je zoiets nu? Je verwacht toch helemaal niet dat een 17-jarige zijn klasgenoot te lijf gaat gaan met een zakmes?
Ik denk dat scholen hier toch eens goed over moeten nadenken en de dader hard moeten aanpakken. Een rage is immers snel opgestart (want dit is wereldwijd gezien niet het eerste geval) en je kan moeilijk in de toekomst alle scholen voorzien van een metaaldetector.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.