actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2010, 15:55
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
algemeen rookverbod horeca

CD&V wil vanaf zomer 2011 totaal rookverbod in horeca
CD&V meent dat het huidige rookverbod in de horeca te veel achterpoortjes biedt. Daarom heeft de partij een wetsvoorstel ingediend om de sigaret in alle cafés te bannen. Op die manier zouden betwistingen moeten voorkomen worden. Het totale rookverbod voor cafés zou op 1 juli 2011 een feit moeten zijn.


De helft van de cafés zou de huidige regeling aan zijn laars lappen. Dat blijkt uit een studie van het ministerie van Volksgezondheid.

CD&V beweert dat tweederde van de Belgen voor een totaal rookverbod te vinden is. Dat zouden cijfers aantonen van de Vlaamse Kankerliga.

Dirk Claes, senator voor de christendemocratische partij, benadrukt dat CD&V niets heeft tegen faciliteiten voor de rokers, als rookkamers of rooktenten buiten.

bron: gva 7/10/2010
reactie: WEER een voorstel van niet-rokers, straks gaan ze nog beperkingen opleggen hoeveel pinten een bezoeker mag drinken, meer dan twee kan al te veel zijn om te rijden!Dus ook geen bier meer??
Worden we binnenkort gescand of we sigaretten bijhebben?
Als je naar het aantal sluitingen in de horeca kijkt is het toch onnodig om nog meer beperkingen op te leggen? Een groot deel van het personeel wordt ingevuld door mensen zonder diploma, allochtonen die door andere werkgevers geen job krijgen door hun...ja vul zelf maar in
Ligt men te zeuren en te zagen dat er zoveel werklozen zijn, van school gaan zonder diploma...
We creëren een maatschappij dat elkaar de keel oversnijdt

Zijn de burgers niet zelfstandig, verantwoordelijk genoeg om zelf te beslissen of ze een kroeg binnengaan waar men een sigaretje kan roken.
In de restaurants dat kan ik nog begrijpen; nu zijn er al wel eetgelegenheden die er een privéclub van maken door éénmalig een belachelijk lage bijdrage te betalen als lidgeld, dat kunnen klanten dan weer aftrekken van hun rekening...
Trouwens, ik ga regelmatig eten en in een van, bestaat er een rookkamer, zo klein dat je elkaar nog niet meer ziet zitten en bijna flauwvalt van zuurstof tekort...
In een kroeg zit je gezellig te babbelen tussen pot en pint wil je een sigaretje roken, hupla gedaan met het gesprek..
In Ierland is die maatregel al 5 jaar, daar is het cafébezoek met 45% gedaald...let wel pubs ginder is daar effectief een ontmoetingsplaats voor de plaatselijke bevolking...wegens minder geconcentreerde populatie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2010, 17:02
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Cultuur sociaal is dit gisteren geplaatst. Misschien je post kopieren als commentaar daar
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2010, 17:18
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Ergens ben ik het er mee eens wat Sandra zegt. Dit voorstel komt inderdaad van mensen die niet-roker zijn. Maar ik ken geen enkel café waar je op je gemak een drankje kan gaan nuttigen waar je nadien niet naar de rook ruikt. Zelf vind ik dit vreselijk.
Als men het niet kan laten om te roken, kan men toch even goed buiten gaan staan. Er zijn nu eenmaal mensen die eens rustig op café willen gaan zonder dat ze een rookgeur aan hun kleren hebben hangen. Beseffen de rokers wel dat men ook de niet-rokers schade toebrengt aan hun longen.
Het algemeen rookverbod is niet om de rokers weg te jagen, maar eerder voor de gezondheid van alle mensen te beschermen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th October 2010, 10:00
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Ik vind een totaal rookverbod ook geen goed plan. Zelf ben ik geen roker, maar ik stoor me niet aan mensen die roken. Soort het me wel, dan zoek ik mezelf een rookvrije uitgaansgelegenheid. In de meeste café's is er trouwens meestal een aanvaardbare rookvrije ruimte, waar je geen (of heel weinig) last hebt van de rook.

Er zijn nu eenmaal mensen die roken en het merendeel zal heus niet stoppen omdat ze bepaalde (of alle) café's niet meer binnen mogen tenzij ze buiten gaan staan om te roken. Ikzelf ken bijvoorbeeld heel wat mensen die gewoon de behoefte niet hebben om te stoppen met roken. Het enige effect dat dit algemeen rookverbod zal hebben is dat, inderdaad, de café's leger zullen blijven en de mensen meer thuis zullen afspreken.

Je hebt nog steeds de vrije wil om te kiezen of je rookt, of niet en of je café's binnengaat waar gerookt mag worden, of niet. die helpen stoppen met roken Roken is slecht, maar dat maakt nog niet dat de wet zou moeten verbieden aan mensen om te roken in openbare plaatsen. Alcohol heeft ook niet echt voordelen en is ook niet verboden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th October 2010, 17:51
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
algemeen rookverbod horeca

Algemeen rookverbod horeca

Ik vind dat ze dit niet het rookverbod in alle cafés mogen doortrekken. Ik rook zelf niet, maar ken wel enkele personen die wel roken. Ik heb hier op zich geen problemen mee. Iedereen beslist wat hij/zij wil. Persoonlijk vind ik dat de horeca bazen het zelf mogen bepalen of ze het rookverbod doortrekken over heel het café of niet. Het is natuurlijk wel een nadeel als je thuis komt en je kleren stinken naar de rook. Je weet als je een café binnen gaat, zeker waar je vaak komt, dat je kleren bij het buiten gaan niet meer fris reuken. Dus dit is je eigen keuze. Een voordeel is wel dat er een rookvrije ruimte is. Dit is voor iedereen wel aangenaam die niet roken.

Mijn conclusie is dat de CD&V dit toch niet voor alle horeca zaken kan doortrekken. En als dit gebeurd zal er wel opstand komen van de horeca bazen. Verlies aan klanten is minder inkomen voor hen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th October 2010, 18:45
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
De horeca heeft het de laatste tijd al zeer moeilijk, voor hen zal dit weer eens een rake klap zijn.
Men weet precies niet goed waar een lijn te trekken.
Eerst moest men investeren in een goed afzuigsysteem voor de rook, wat ik heel goed begrijp. Daarna moest het een aparte ruimte worden als in de zaak eten verkocht werd, waar ook zeer veel mensen in geïnvesteerd hebben. En nu wilt men een volledig rookverbod? Ik vind het allemaal wat belachelijk en spijtig voor al het verlies van deze horeca zaken, omdat de horeca het nu ook al een zeer moeilijke tijd heeft gehad en er zoveel faillissementen hebben plaatsgevonden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th October 2010, 09:40
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Ik vind dat Elissa hier zeker een punt heeft. Stel je eens voor dat jij zo'n cafébaas bent: je hebt geld besteed aan een afzuigsysteem, dan spendeer je weer geld aan zo'n rookvrije ruimte (dus in totaal heb je al heel wat geld uitgegeven) en dan opeens komt men af dat het eigenlijk allemaal weggesmeten geld is want nergens zou nog gerookt mogen worden. Je zou voor minder uit je vel springen hè!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.