actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2010, 19:13
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Speekseltest reageert positief op ADHD-medicatie

De speekseltest, die sinds 1 oktober gebruikt wordt om chauffeurs op druggebruik te controleren, reageert positief op geneesmiddelen zoals Rilatine en Concerta, die de symptomen van ADHD en ADD onderdrukken. Patiënten riskeren zelfs met een dokterattest hun rijbewijs voor 12 uur te verliezen, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, op de nieuwssite Apache.
De speekseltest gaat na of een bestuurder cannabis, amfetamines, heroïne of cocaïne gebruikt heeft, maar geeft ook een positief resultaat voor Rilatine en Concerta, waarin methylfenidaat zit, een molecule dat chemisch sterk verwant is met amfetamine.

'Ik heb navraag gedaan bij de politie en bij de werkgroep die de invoering van de speekseltest begeleidt en inderdaad: de speekseltest kan positief zijn bij mensen die Rilatine of andere ADHD-medicatie gebruiken', bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe.

'Geen boete'

Patiënten die ADHD-medicatie gebruiken en aan een speekseltest worden onderworpen, riskeren hun rijbewijs voor een halve dag kwijt te spelen. 'De uiteindelijke analyse leert wel dat het om een geneesmiddel gaat', zegt Pauwels. 'Die mensen riskeren dus geen boete. Het klopt wel dat ze 12 uur aan de kant moeten wanneer de test positief uitvalt.'

Schouppe wijst erop dat artsen die Rilatine voorschrijven hun patiënten moeten melden dat ze na inname van het geneesmiddel best niet met de wagen rijden. 'Het staat in de bijsluiter', aldus zijn woordvoerder. In de bijsluiter staat echter nergens dat mensen die Rilatine gebruiken zich niet in het verkeer mogen begeven, wel dat 'voorzichtigheid is geboden bij het besturen van voertuigen'.

BRON: www.standaard.be

Mening:
Ookal staat het in de bijsluiter (vb. Relatine) vermeld, toch vind ik dat mensen die deze medicatie moeten nemen hun rijbewijs niet voor een halve dag mogen kwijtgeraken. Eigenlijk is het een beetje discriminatie naar mijn mening. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de politie er volledig zeker van wil zijn of deze personen geen drugs hebben genomen, maar toch blijf ik het een beetje discriminatie vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2010, 19:47
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Als de chauffeur een geneesmiddel heeft genomen dat de rijvaardigheden niet beïnvloedt, vind ik niet dat de politie argumenten heeft om het rijbewijs in te trekken. Het is toch logisch dat de mensen die ADHD of ADD hebben, het recht hebben om hun medicijnen te nemen zoals het hoort.
Dat ze hierna niet met de wagen zouden mogen rijden, vind ik discriminatie.
Laat staan dat ze hiervoor nog eens een halve dag hun rijbewijs moeten afgeven!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2010, 21:06
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
In het artikel staat dat mensen die relatine nemen best niet met de auto rijden. Toch niet slecht dan dat de speekseltest hier ook op reageert...
Natuurlijk vind ik wel dat de persoon die getest wordt, wel moet vermelden wanneer hij/zij zulke medicatie neemt. Ik ben geen dokter en weet ook niet in welke omstandigheden ADHD-patiënten wel met de auto mogen rijden. Het zou jammer zijn als zij onterecht aan de kant moeten gaan staan omdat ze positief testen met de speekseltest.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2010, 11:53
wout.vervoort wout.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: gierle
Posts: 14
Dit is een duidelijke fout in het systeem. Ondanks dat de verpakking zegt dat voorzichtigheid geboden is bij het besturen van voertuigen, is er geen enkele medische reden om ADHD patiënten niet met de wagen te laten rijden. Naar de gevaren van zulke bestuurders is lang en grondig onderzoek gedaan zoals dat met iedere medicatie gedaan wordt. Als er een gevaar was, of zelfs een hoger ongevalspercentage bij bestuurders die Relatine gebruiken k had men al lang het gebruik ervan verboden voor bestuurders, alsook bewust in bloedonderzoeken gezocht naar sporen ervan.
Het is dan ook schandalig dat deze mensen hun rijbewijs 12 uur kwijt kunnen zijn zonder grondige reden. Dit lijkt mij nog maar eens een stapje dichter naar de afschaffing van de nieuwe speekseltest. Dit zou dan de tweede en hopelijk laatste keer zijn dat men het speekseltestproject moet afbreken wegens slechte en onbetrouwbare resultaten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th October 2010, 12:15
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik ben algemeen gezien geen voorstander van de speekseltest. Het foutpercentage van deze test ligt te hoog om echt functioneel te kunnen gebruiken. Het principe van de speekseltest vind ik wel zeer goed. Mensen die onder invloed van drugs rijden zijn een gevaar voor onze maatschappij. Maar, omdat dit systeem nog niet volledig op punt staat is het ook nog niet nuttig om te gaan gebruiken.

Het voorbeeld van de relatine duidt enerzijds ook dit probleem aan. Anderzijds is het ook wel goed dat men bepaalde medicatie kan opsporen. Er zijn namelijk ook mensen verslaafd aan medicatie en ook hier kan je van onder invloed zijn. Deze gevaren zijn even groot dan wanneer je drugs genomen hebt en dan achter het stuur kruipt.

Hopelijk krijgt men dit systeem spoedig op punt en kan het doeltreffend ingezet worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th October 2010, 12:28
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Ik vind het bijzonder stom om een speekseltest te gebruiken als je toch via bloedtest alles kan testen. Mensen met ADHD bijvoorbeeld kunnen hun rijbewijs een halve dag kwijt raken. Het is toch niet nodig dat mensen die hun medicatie innemen gestraft worden omdat ze het doen. Er hangt geen boete aan vast. Maar bij zulke mensen moet toch het bloed getest worden? Als je medicatie neemt voor ADHD maar ook cocaïne snuift in kleine hoeveelheden moet dit toch ook gevonden worden? Ik denk dat speekseltesten helemaal niet betrouwbaar zijn en voor veel problemen gaan zorgen. De staat wil er goedkoop vanaf zijn aangezien bloedtesten meer tijd nodig hebben en meer analyse.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th October 2010, 15:47
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Citaat:
Orgineel gepost door Stef.Van.Bauwel
Ik vind het bijzonder stom om een speekseltest te gebruiken als je toch via bloedtest alles kan testen. Mensen met ADHD bijvoorbeeld kunnen hun rijbewijs een halve dag kwijt raken. Het is toch niet nodig dat mensen die hun medicatie innemen gestraft worden omdat ze het doen. Er hangt geen boete aan vast. Maar bij zulke mensen moet toch het bloed getest worden? Als je medicatie neemt voor ADHD maar ook cocaïne snuift in kleine hoeveelheden moet dit toch ook gevonden worden? Ik denk dat speekseltesten helemaal niet betrouwbaar zijn en voor veel problemen gaan zorgen. De staat wil er goedkoop vanaf zijn aangezien bloedtesten meer tijd nodig hebben en meer analyse.


Ik snap jouw denkwijze, maar de bedoeling van een speekseltest is dat men al snel de 'gebruikers' er kan uithalen. Het is te vergelijken met de alcoholtest. Je gaat ter plekke moeten blazen/speeksel afleveren. Op die manier weet men of je al dan niet gebruikt. Pas dan kan men overgaan tot een bloedtest. Bloedtesten zijn duur en vragen wel wat tijd vooraleer ze klaar zijn. Wanneer men iedereen dat men wilt tegenhouden bij een controle, een bloedtest laat afnemen, dan verspilt men enorm veel tijd. Daarom de uitvinding van de speekseltest. Jammer genoeg staat ze nog niet op punt.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 26th October 2010, 18:04
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Eigenlijk ben ik wel voor het principe van de speekseltest. Het nadeel is wel dat het principe nog niet helemaal op punt staat. Dit zorgt momenteel voor zeer veel kritiek. Maar dat is met alle nieuwe 'uitvindingen' zo.

Daarom vind ik -net zoals Jens- dat ze misschien best wachten met de test overal in te voeren tot dat alle fouten eruit zijn en het systeem helemaal op punt staat. Dan zal het eens zo doeltreffend zijn als nu.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th October 2010, 12:35
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Ik vind dit niet kunnen. Er zijn veel mensen met ADHD die relatine moeten innemen. Al deze mensen zouden dan voor een halve dag hun rijbewijs kwijt zijn, terwijl ze goed auto rijden en eigenlijk geen verboden middelen innemen.

Langs de andere kant staat dit project nog niet op punt. Ik vind dat Diethe en Jens gelijk hebben. Voer deze test nog niet in overal in het land. Zorg er eerst voor dat deze test foutloos wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.