actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2016, 21:14
Edon E*shani Edon E*shani is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 35
Angry Experiment "Pano": hardnekkige vooroordelen tegen moslims en omgekeerd

Hebben de recente terreuraanslagen een invloed op de kloof tussen de blanke Vlaming en de moslimgemeenschap bij ons? Het was de centrale vraag in de eerste aflevering van het nieuwe VRT-duidingsprogramma "Pano". Wat blijkt? De vooroordelen zijn hardnekkig, langs beide kanten.
analyse


De redactie van het programma zette voor de aflevering - die gisterenavond te zien was op Eén - een sociaal experiment op poten. Ze stuurde VRT-journaliste Rahida El Garani en stand-upcomedian Arbi El Ayachi - allebei volbloed Belg, maar van Marokkaanse afkomst - naar Tremelo, een dorp waar amper 0,5 procent van de inwoners allochtoon is. De twee openden er onder de valse namen Karima en Mohammed een buurtwinkel, die voor de gelegenheid vol verborgen camera's hing.

Doel? Te weten komen wat een van de "blankste" gemeenten van Vlaanderen vindt van hun "nieuwe buren". Om dat te weten te komen, trokken enkele reporters - eveneens met verborgen camera - naar de cafés en krantenwinkels om de hoek.

Hoewel enkele mensen hen vriendelijk begroeten, kwamen er toch ook heel wat scherpe reacties. "Hoe minder ik ze zie, hoe beter" en "Die kuisen niet, ze zijn niet proper" waren maar enkele uitspraken die geregistreerd werden. Anderzijds bleek ook dat het "moslimkoppel" sommige reacties negatiever interpreteerde dan hoe ze misschien bedoeld waren.

Source/bron: DE REDACTIE

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2791832

Date/datum:13/okt/2016

Propre opinion/eigen mening:

Dit is puur en alleen gemaakt om kijkcijfers op te strijken.

Ik heb het experiment ook gezien en dit is “pure” provocatie. Schandalig dat er zoiets, zo serieus kan genomen worden. Dit is olie op het vuur gooien, het toont geen enkel poging van verzoening maar spoort aan tot verdeeldheid. Iedereen heeft zijn mening nu eenmaal. De Vlaming “moet” de andere niet accepteren dit zal het individu zelf doen uit zijn eigen, niet omdat de gemeenschap dat verwacht van hem/haar. Iedereen verdient zijn/haar vrijheid. Dit is echt een verkeerde signaal in een zeer moeilijke moment.

Dit zogezegd "sociale experiment" is mijn ogen ronduit belachelijk en zeer provocatief tegen de Vlaming.

De afstand en geroddel van de mensen in Tremelo is niet minder dan menselijk, dit zou ook gebeuren als dit koppel Duits of Waals zou zijn. Men zal gewoon elke nieuwe persoon of object afwegen met negatieve en positieve argumenten. Als we dit niet meer mogen doen, maar een dwaze idee van iemand volgen omdat die persoon of groep denkt dat het zo is ... is schandalig. We worden gewoon opgevoed door de media dat we zo moet zijn omdat iedereen het toch doet. Dit is het beeld dat men weergeeft.

Als allochtoon is dit ook vervelend.

Tijdens het programma herkende ik zaken bij mezelf maar dit waren momenten van begrip voor de Vlaamse reactie. Men haat omdat het normaal gemaakt wordt door de media. Men mag mensen die een mening stellen op basis van vooroordelen niet bestempelen als "racisten". Persoonlijke ervaring leert me dat dit geen "racisme" is maar puur een menselijke verwerkingsproces.

Na 15 jaar eindelijk terug gaan naar "mijn geboorteland" was het heel raar.

Dit was ook de beste les die me aangeleerd kon worden. Dezelfde blikken die ik ervaar in België zijn daar ook aanwezig, maar ik ben "het zelfde als hen" als ik de mening van de menigte mag geloven. Ik word simpelweg "gewogen" door mijn omgeving. Honden ruiken aan elkaars aars en wij verzamelen informatie over iemand door vooroordelen te controleren bij elkaar.

We zijn nieuwsgierige wezens dit moet gerespecteerd worden.

Op korte tijd een conclusie trekken is heel amateuristisch van de makers van dit "sociaal experiment". De mensen Tremelo moeten aan "een nieuwe buur" wennen alsof het niks is. Oudere mensen die niet moeten gaan werken of andere die simpelweg meer tijd hebben zullen iets zoeken om zich bezig te houden. Een nieuwe buur is de perfecte onderwerp om een gesprek te voeren binnen vriendenkringen. Men zal aftasten naar de sociale waarde van dit individu en deze bekritiseren al dan niet van ras of geloof. Door het negatieve beeld dat media creëert zullen meningen al voorgekauwd zijn en klaar staan om geciteerd te worden door de simpele geest van vandaag.

Ik ben uiterst tegen deze vooroordelen dat mensen hebben, maar dit is iets dat we altijd gehad- en zullen hebben. Het is simpelweg een dierlijk/natuurlijk instinct.

Laatst aangepast door Edon E*shani : 13th October 2016 om 22:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.