actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2010, 21:08
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Peumans bedreigd na fout antwoord in De Pappenheimers

woensdag 01 december 2010, 21u23
Bron: BELGA
Auteur: wle
BRUSSEL - Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans heeft doodsbedreigingen gekregen na zijn deelname aan de Eén-televisiequiz "De Pappenheimers". Bij een vraag over de Franse filosoof Voltaire - "Over welk volk zei Voltaire dat het het meest verwerpelijke was dat ooit de aarde heeft bevuild?" - gaf Peumans "de Turken" als antwoord.

Naar verluidt kreeg Peumans na de uitzending een pak reacties, met name vanuit de Turkse gemeenschap. Maar blijkbaar is er ook sprake van (doods)bedreigingen.

Naar eigen zeggen wist Peumans maar al te goed dat het antwoord op de vraag "de Joden" moest zijn, maar koos hij voor de andere keuzemogelijkheid omdat hij in het verleden al eens een aanvaring had gehad met de joodse gemeenschap. Maar ook de keuze voor "de Turken" lijkt Peumans nu zuur op te breken.

Zo circuleren er volgens de woordvoerder van Peumans op het internet en op netwerksite Facebook veel reacties. Veel reacties komen uit de Turkse gemeenschap in ons land of uit Turkije zelf. "Enkele van deze berichten bevatten (doods)bedreigingen. Jan Peumans is erg geschrokken van de vaak heftige reacties", stelt zijn woordvoerder.

Peumans zelf zegt in een korte verklaring - die ook naar de Turkse pers gestuurd wordt - dat het niet zijn bedoeling was om de Turkse gemeenschap te schofferen. "Achteraf gezien had ik beter geen antwoord gegeven op de vraag. Elk van de mogelijke antwoorden zou immers tot reacties geleid hebben", aldus Peumans.

Peumans ontvangt volgende week de ambassadeur van Turkije om het voorval uit te klaren.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101201_113

Ik vind het echt wel schandalig eigenlijk, dat een antwoord op een vraag bij een quiz tot zo een tumult kan leiden. Het is tenslotte maar een spel. De reactie van meneer Peumans begrijp ik ook wel, hij had inderdaad beter niet op de vraag kunnen antwoorden. Langs de andere kant was het misschien ook niet slim om dan de Turkse gemeenschap als antwoord te geven. Hij heeft al eerder problemen gehad met de joodse gemeenschap maar om dan gewoon een andere te kiezen, dat was misschien ook niet de beste keuze. Langs de andere kant is het maar gewoon een vraag en hij mag daar eigenlijk gewoon op antwoorden wat hij wilt. Hij heeft daar helemaal niet iets slecht mee bedoeld dus ik snap niet dat de Turkse gemeenschap daar zo kwaad om moet zijn. Als iedereen zo moest reageren dan kan straks iedereen elkaar gaan bedreigen. De mensen kunnen tegenwoordig niets meer verdragen.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.

Laatst aangepast door Jennifer . Verhaegen : 2nd December 2010 om 21:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2010, 21:39
Renka De Weerdt Renka De Weerdt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hoogstraten
Posts: 27
Dit vind ik echt ongelofelijk. De man deed mee aan een quiz, krijgt een geschiedkundige vraag en kan vervolgens niet eens het juiste antwoord geven omdat hij weet dat hij het dan weer mag aanhoren. Het is toch niet zijn schuld dat Voltaire deze uitspraak ooit gedaan heeft. De turkse gemeenschap doet nu precies alsof hij deze uitspraak zelf gedaan zou hebben. Aan de andere kant was het waarschijnlijk ook niet de beste keuze om Joden dan maar te vervangen door Turken maar de man kreeg een onverwachte vraag voor een heel publiek en een stel camera's. Ik kan me best voorstellen dat je dan het eerste antwoord dat in je opkomt geeft. Ik vind het vreemd om op te merken dat in een maatschappij waar mensen zo ongelofelijk hard voor elkaar kunnen zijn we toch blijkbaar overdreven overgevoelig zijn voor zaken waar eigenlijk de persoon in kwestie niks aan kan veranderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2010, 16:26
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Joods protest tegen uitzending Pappenheimers

Joods protest tegen uitzending Pappenheimers

© Belga

Het joodse 'Collectif Dialogue & Partage' hekelt de uitzending van De Pappenheimers op de VRT waarin een vraag werd gesteld over de joden. De organisatie spreekt van een wansmakelijk spektakel.

Tijdens een vorige uitzending van de populaire televisie-quiz op Eén werd Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans gevraagd wie volgens Voltaire het meest verwerpelijke volk ooit was, de Joden, Turken of Vlamingen. Peumans antwoordde de Turken, terwijl het juiste antwoord de Joden was.

In een mededeling hekelt Maurice Einhorn van 'het Collectif Dialogue & Partage' dat de vraag totaal misplaatst was: 'Over welk volk schreef Voltaire in zijn Dictionnaire philosophique: met spijt spreek ik over dit volk. Dit volk is het meest verwerpelijke dat ooit de aarde heeft bevuild?'.

'Alsof de vraag stellen nog niet genoeg was, volgde er algemene hilariteit in de studio toen Jan Peumans 'de Turken' antwoordde, goed wetende dat het juiste antwoord 'de Joden' moest zijn'. Peumans motiveerde zijn antwoord door te wijzen op de 'overgevoeligheid van de Joden' in dat verband, aldus Einhorn.

Even wansmakelijk noemt hij de houding van quizmaster Tom Lenaerts, het gelach na zijn suggestie om die vraag te 'elimineren' en de opmerking 'dat je toch moeilijk Joden in één zin kunt vernoemen samen met het woord liquideren', aldus Einhorn, die erop wijst dat dat laatste op nog luider gelach werd onthaald.

'Dat is het beeld van de officiële omroep VRT waarbij elke commentaar van onze kant alleen maar onbeduidend kan lijken', aldus het Collectif Dialogue & Partage.

'De vaststelling dat dit misselijke spektakel geen enkel politiek commentaar uitlokte (behalve een diplomatiek incident met Turkije) geeft mij de indruk dat we stilaan in een sfeer terechtkomen die gelijkenissen vertoont met het Duitsland van het begin van de jaren 30', aldus Einhorn.

Bron: knack.be


Arme Jan Peumans. De man kan blijkbaar niet goed doen.
Mogen we dan geen enkele grapjes meer maken? Als het van de Turkse en joodse gemeenschap afhangt blijkbaar niet. Dit ruikt verdacht veel naar censuur. Doodsbedreigingen lijken wel de trend van de 21ste eeuw. Je kan geen stap meer zetten of je krijgt een fatwa of doodsbedreiging. Wat een onzin. Als iedereen in opstand zou komen tegen een grap die tegen hem/haar gemaakt wordt, zal het een drukke bedoeling worden. Volgens mij komen dan onder andere alle bv's op straat, met Jacky Lafon op kop.
De holocaust is nu eenmaal gebeurd. 99% van de bevolking die nu in leven is, heeft daar geen schuld aan. In plaats van dat hele gebeuren een plaats te geven in onze geschiedenis, en het te laten rusten, wordt er almaar meer een taboe op gelegd. Door de Joden zelf dan nog. Het lijkt wel alsof ze bang zijn dat we het zouden vergeten. Maar ze weten toch zelf ook dat zoiets nooit vergeten kan worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th December 2010, 18:11
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
protest tegen uitzending Pappenheimers

Sommige mensen kunnen toch echt niets verdragen. De joden zijn kwaad, de Turken geven doodsbedreigingen... Als mens moet je kunnen relativeren en tegen een stootje kunnen. Christenen en westerlingen moeten zoveel kritiek verdragen. Wanneer er een bepaalde persoon een grapje maakt over hen of een geschiedenisvraag over hen stelt, dan zullen er geen doodsbedreigingen volgen.
In deze wereld moet je tegen kritiek kunnen. Je moet de geschiedenis en andermans mening leren tolereren en aanvaarden. Als je door zulk pietluttig iets al zo'n reacties vertoont, is er iets ernstig mis.
Een mens moet kunnen zeggen wat hij denkt, zonder angst te hebben voor de gevolgen. Ik begrijp dat wanneer men zeer extreme uitspraken doet, men geraakt kan zijn. Maar in deze kwis was dit echt niet het geval.
Er mag al eens gelachen worden met verschillende culturen, zolang dit binnen aanvaardbare grenzen blijft.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th December 2010, 19:18
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik vind dit ook absoluut belachelijk, als ik dat woord mag gebruiken... De Pappenheimers is een quiz zoals een ander en mensen kunnen nu eenmaal fout antwoorden! Als Meneer Peumans fout geantwoord had op de vraag ervoor, had niemand daarover iets gezegd. Als het dan gaat over een vraag waarbij het antwoord 'Turken' of 'Joden' is, krijgt hij wel een hoop kritiek over zich heen... Hij kan er inderdaad, zoals ook Renka al zei, niets aan doen dat Voltaire ooit zei dat de Joden het meest verwerpelijke volk ooit zijn. Het was gewoon aan Peumans om 'Joden' te antwoorden. Wat misschien wel wat misplaatst was, was de opmerking die hij daarna gaf over 'de overgevoeligheid van de Joden'. Dat had hij beter niet gezegd, maar dan nog vind ik de reactie van de Joodse gemeenschap overdreven! Trouwens, als hetzelfde antwoord gegeven zou worden door één van de andere deelnemers uit de quiz zou niemand daar iets van zeggen!
De Joodse gemeenschap mag zich dan wel vernedert voelen, toch moeten ook zij er eens mee kunnen lachen. Vergelijk het met blondjes die ook kunnen lachen met een mop over hen ....
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th December 2010, 10:46
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Ik vind het echt belachelijk. Dat zo'n klein stom ding kan leiden tot zoiets?! Wie had dat ooit gedacht? Het is zoals eerder al gezegd tenslotte maar een spel he. Hij moest gewoon een antwoord kiezen, want het was een multiple choice vraag. Als mensen er al problemen meehebben, dan moeten ze eigenlijk de schuld steken op de programmamakers, want zei hebben de vraag en de mogelijke antwoorden opgesteld. Maar het is te belachelijk voor woorden. Binnenkort ga je me nog vertellen dat je op geen enkele quiz vragen mag stellen over godsdiensten omdat dat teveel reacties kan uitlokken.
Het is gewoon overdreven gedoe!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th December 2010, 21:32
Elke Mertens Elke Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westmalle
Posts: 25
Het is toch maar een tv-programma? De mensen voelen zich tegenwoordig meteen aangevallen maar dit is vaak niet nodig. Ze maken steeds van alles een probleem, zoals nu ook weer over een uitspraak in een tv-programma. De Turken sturen meteen doodsbedreigingen naar de kandidaat. Dit is niet de bedoeling van een televisie uitzending dat er een leven van iemand op het spel staat. Want zo kan je dit nu formuleren, de kandidaat had misschien ook niet naar de Turken moeten verwijzen maar dan nog hij heeft dit helemaal niet zo bedoeld.
Hij kan zich hier misschien wel voor excuseren maar moet hij hiervoor meteen worden vermoord? Ik denk het niet, dit is een regel rechte schande! Nu laten de Turken zich helemaal kennen, want ze reageren hier meteen op maar op welke manier... de foute.
Ik hoop dat dit misverstand snel wordt opgelost, want anders zou dit helemaal dom overkomen. Een moord voor een uitspraak op tv? Ja wat gaat er dan nog allemaal in de actualiteit komen....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.