actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2016, 13:51
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Pleger vluchtmisdrijf bijna in helft van gevallen onder invloed

Mensen die vluchtmisdrijf plegen, zijn meestal mannen jonger dan 25 jaar. In bijna de helft van de gevallen rijden ze bovendien onder invloed van alcohol of drugs. Dat blijkt donderdag uit een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Het vreselijke ongeval van eergisteren in Lommel waarbij 9 fietsers werden aangereden, is helaas geen alleenstaand geval. Integendeel: in ons land worden elke dag meer dan 200 ongevallen met vluchtmisdrijf geregistreerd. In 2014 ging het om bijna 75.000 ongevallen, waarvan 4416 met lichamelijk letsel tot gevolg. Er vielen ook 26 doden te betreuren.

Een vergelijkende studie tussen acht Europese landen toont aan dat het aandeel vluchtmisdrijven bij dodelijke verkeersongevallen in België veel hoger ligt dan in andere landen. Bij 1 op de 25 dodelijke ongevallen is er sprake van vluchtmisdrijf, alleen Groot-Brittannië doet slechter.

Om de motivatie van de daders te achterhalen, heeft het BIVV de gegevens geanalyseerd van 850 bestuurders die na hun veroordeling een verplichte sensibiliseringscursus volgden na het plegen van een vluchtmisdrijf. Het gaat meestal om jonge mannen en in bijna de helft van de gevallen reden zij onder invloed van alcohol.

Vooral jonge mannen

In totaal wordt bij minstens 1 letselongeval op 10 en 1 dodelijk geval op 25 vluchtmisdrijf gepleegd. Een vergelijking met andere Europese landen toont aan dat die verhouding in België veel hoger ligt dan in bijvoorbeeld Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.

86% van de 853 ondervraagde mensen waren mannen. Meer dan 50% hiervan was jonger dan 25 jaar op het moment dat ze vluchtmisdrijf pleegden. Bij 42% van de ongevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol en/of drugs. 16% reed rond zonder geldig rijbewijs of verzekering.

De meesten van hen waren jonge bestuurders die niet mochten rijden tijdens de weekendnachten of die te jong waren om hun rijbewijs te halen. Enkele oudere bestuurders waren al veroordeeld tot een verval van recht tot besturen na het plegen van andere misdrijven.

‘Mix van schaamte, angst en schuld’

‘Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat vluchtmisdrijf begaan wordt door een mix van schaamte, angst en schuld’, zegt Karin Genoe, CEO van het BIVV. ‘Niemand veroorzaakt bewust een ongeval. Het schuldgevoel kan leiden tot ontkenning of de ander de schuld geven.’

Om vluchtmisdrijf tegen te gaan, pleit het BIVV voor controles, gepaste wettelijke straffen en doelgerichte campagnes. ‘Zware straffen zijn logisch, maar men mag ook niet te optimistisch zijn over hun ontradend effect. Volgens meerdere studies heeft het verhogen van de pakkans meer effect.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160407_02224080

Mening:
Schokkende cijfers zijn dit. Ik wist niet dat het vooral mannen waren die onder de 25 jaar zijn die vluchtmisdrijf plegen. Je weet natuurlijk niet wat er in het hoofd van deze persoon gebeurt. Er zijn heel wat mensen die in paniek slagen en weg rijden, maar zich vervolgens gaan aangeven. Iedereen maakt fouten en wanneer je in paniek bent doe je al snel domme dingen. Ik vraag me dan af of deze mensen beseffen dat vluchtmisdrijf de feiten nog erger maakt. Als we het over het maximale promille gehalte in het bloed hebben tijdens het rijden, dan is het voor mij zeer duidelijk, dit moet 0 zijn. Rijden en drinken zijn twee woorden die niet samen gaan. Ik denk dat Belgische wetgeving hier ook duidelijker in moet zijn. Na het zoeken op het internet vind ik nog steeds niet het juiste cijfer dat behaald mag worden tijdens het rijden. Dit zijn dingen die je altijd duidelijk moet laten weten. Maar voor mij is het duidelijk dat dit naar 0 moet opgetrokken worden. Je speelt met je eigen leven en met dat van een ander.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 7th April 2016 om 14:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2016, 11:32
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Ik vind het nog altijd straf dat mensen drinken en rijden tegelijk. Uit deze cijfers kan je duidelijk afleiden dat drinken een grote invloed heeft op het maken van een ongeluk. Mensen die drinken zeggen vaak: "Ik drink te veel, maar ik rijd wel binnendoor naar huis, zodat ik geen controle heb." Wat is dat voor een ingesteldheid? Je moet nuchter naar huis rijden om te voorkomen dat je iemand anders, zonder dat je het wilt, het leven ontneemt. Jouw leven zal ook in die wegen binnendoor enorm veranderen, net als het leven van je slachtoffer en dat van zijn/haar omgeving. Men doet veel campagnes rond rijden over invloed, maar ik begrijp echt niet waarom er nog steeds geen nultolerantie bestaat. Oké, je eet wel eens een praline of een gerecht met alcohol erin, maar ik denk dat dat geen uitvlucht is om de nultolerantie niet in te voeren. Als mensen weten dat er een nultolerantie geldt, zullen ze na het eten van een gerecht met alcohol ook even wachten voor ze de baan opgaan. Een ongeval veroorzaken is natuurlijk altijd buiten je wil om, maar eens het zover is, zal je de tijd niet meer kunnen terugdraaien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2016, 09:59
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Ik schrik van deze hoge cijfers. De laatste maanden waren vluchtmisdrijven wel vaker in het nieuws maar dat er in de voorbije jaren zovele gebeurd zijn, wist ik niet. Ook vind ik het gek dat de daders vooral mannen zijn, jonger dan 25 jaar. Drinken en rijden gaat voor mij absoluut niet samen, ook hierover wordt er de laatste jaren veel gediscussieerd. Toch merk ik vaak dat de 'jongere generaties' hierin strikter zijn dan de oudere generaties. Wanneer mijn grootouders op zondagavond op restaurant gaan, wordt er wijn gedronken. Zij begrijpen niet dat je niet meer mag drinken wanneer je met de wagen bent, want vroeger was dit niet zo. De jongere generaties zijn opgegroeid met de strengere regels rond alcoholgebruik en beseffen dus beter dat het gevaarlijk is dan de oudere generatie.
Mensen hiervoor sensibiliseren is de taak van de overheid, en misschien doen ze dit nog niet voldoende? Men moet hier strenger in zijn, vind ik. Mensen komen relatief goedkoop weg wanneer ze vluchtmisdrijf plegen, terwijl ze het leven van andere mensen verwoest hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.