actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th August 2012, 23:33
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
Nieuwe wet maakt fiscus te machtig

Nieuwe wet maakt fiscus te machtig

N-VA dient amendementen opnieuw in om macht fiscus te beperken
Een wet die vrijdag in het Staatsblad verscheen, geeft de fiscus meer macht dan een onderzoeksrechter. Volgens de privacycommissie heeft de regering zo een basisrecht afgeschaft. Ze hoopt dat de wet wordt aangepast.
De fiscus zal over iedereen dossiers kunnen samenstellen, maar die dossiers zijn nog geheimer dan de onderzoeken van het gerecht of van de staatsveiligheid, zo schrijft de zakenkrant De Tijd.

'De privacywet geeft u het recht om alle databanken in te kijken waarin u voorkomt', reageert Willem Debeuckelaere, voorzitter van de privacycommissie. Daarop zijn enkele uitzonderingen, maar ook in die gevallen kan iemand zijn dossier opvragen, mits het onderzoek dat toelaat.

Maar de bepalingen in de nieuwe wet zijn zo ruim omschreven dat iemands belastingdossier 'eindeloos geheim' kan blijven. 'De nieuwe wet verhindert u om uw belastingdossier in te kijken, zolang u het voorwerp uitmaakt van een controle, een onderzoek of daarmee verband houdende werkzaamheden', zegt Debeuckelaere.

'Wij hopen dat het om een snel-snel-wet gaat, dat het niet de bedoeling was om dat te doen', zegt de voorzitter van de privacycommissie in De Ochtend op Radio 1. Hij hoopt dat de wet wordt aangepast. De privacycommissie heeft minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) daarover al gecontacteerd.

'Wij hebben in april een advies uitgebracht. De tekst die toen voorlag, was op dat punt al problematisch. De Raad van State noemde het zelfs illegaal. Maar tot onze verbijstering is de uiteindelijke wettekst nog veel erger. Er is zelfs geen sprake meer van een onrechtstreekse controle van uw gegevens via de privacycommissie. Dat is nochtans een fundamenteel recht', aldus nog Debeuckelaere.
bron: De Standaard

Mening: Ik vind dit niet kunnen. Als er over jou een dossier wordt gemaakt mag je toch weten wat het fijne er van is. 'De nieuwe wet verhindert u om uw belastingdossier in te kijken, zolang u het voorwerp uitmaakt van een controle, een onderzoek of daarmee verband houdende werkzaamheden' Hoe lang kan wel zo'n onderzoek niet duren. En trouwens het gaat toch over je eigen gegevens. Ik kan me wel inbeelden dat het lastig is voor de fiscus als je je dossier opvraagt terwijl het behandeld wordt. Maar zoiets mag toch niet ''geheim'' voor jezelf blijven. Ik hoop ook dat ze de wet aanpassen. Niet omdat ik van plan ben om mijn dossier in te gaan inkijken maar wel omdat ik vind dat het een inbreuk is op de privacy.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.