actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2015, 09:15
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
MR wil ‘verheerlijking van terrorisme’ bestraffen

Kamerfractieleider Denis Ducarme (MR) heeft een wetsvoorstel ingediend om de verheerlijking van terrorisme – een mening dus – te bestraffen. Hij wil ook één gratis preventienummer voor familieleden en vrienden van geradicaliseerden.

Een gevangenisstraf van een maand tot een jaar en/of een geldboete van 50 tot 1.000 euro. Dat zijn de straffen die de MR voorstelt voor iemand die ‘wetens en willens’ terroristische misdrijven in het openbaar ‘goedkeurt, poogt te rechtvaardigen of schromelijk minimaliseert’. Gebeurt dat op het internet, dan moet het bestraft worden met zes maanden tot twee jaar cel en boetes tot 5.000 euro. Derde trap: als de strafbare boodschap door een minderjarige kan worden gezien, dan spreken we van twee tot vijf jaar cel en boetes tot 15.000 euro.

MR-kopstukken Denis Ducarme en Olivier Chastel, respectievelijk kamerfractieleider en partijvoorzitter, hebben een eerste concreet wetsvoorstel ingediend dat de ‘verheerlijking van terrorisme’ beteugelt. Ze begeven zich daarmee op glad ijs, beseffen ze, want ‘de vrijheid van meningsuiting is een hoeksteen van onze democratie’.

‘Toch is die vrijheid niet absoluut’, aldus Ducarme, ‘zowel het Grondwettelijk Hof als Europese rechtscolleges hebben dat al aangegeven. Een terroristische aanslag toejuichen of minimaliseren is allerminst onschuldig.’

De bestraffing ervan past volgens de MR in de ‘dwingende sociale noodwendigheid’ waarvan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens de beperking van de vrijheid doet afhangen. Doel van het wetsvoorstel is vooral om een ‘krachtige boodschap’ uit te dragen en mensen ‘de ernst van een dergelijk gedrag te doen inzien’.

Behalve een wetsvoorstel heeft de MR-fractieleider ook een voorstel van resolutie klaar, waarmee hij ‘één gratis preventienummer’ wil invoeren om personen die geconfronteerd worden met radicalisering bij te staan.

bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151124_01988071

mening: Hoewel in het artikel zelf al aangegeven wordt dat zowel het Grondwettelijk Hof als Europese rechtscolleges reeds aangaven dat een terroristische aanslag toejuichen of minimaliseren allerminst onschuldig is, lijkt het bestraffen van de verheerlijking van terrorisme me langs de ene kant niet meer dan normaal. Zeker in deze tijden vol spanning en angst is het misschien wel nodig om de bevolking gerust te stellen. Ik ben echter wel van mening dat men moet opletten dat dit niet het tegenovergestelde effect krijgt. Het bestraffen van verheerlijking leidt automatisch tot een beperking van de vrijheid van meningsuiting, hoewel die verschillende rechtscolleges aangaven dat die vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt is valt dit niet te ontkennen dat dit een beperking is. Het is dus een beperking van de vrijheid van meningsuiting, en als je het op deze manier bekijkt, dan kan ik me inbeelden dat mensen die in bepaalde mate beďnvloed zijn dit zien als 'het vrije westen' dat weer op hypocriete wijze hun rechten en vrijheden toepast, behalve op moslimextremisten of terroristen. Hierdoor lijkt het me niet onlogisch dat de verheerlijking van terrorisme zich verplaatst van een openbaar forum naar een gesloten forum waar deze groep elkaar ontmoet, zoals een café, ... Ook het feit dat het Grondwettelijk hof en Europese rechtscolleges aangaven dat dit niet ingaat tegen de vrijheid van meningsuiting toont voor ons aan dat de bestraffing van de verheerlijking van terrorisme toegestaan is, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat geďndoctrineerde moslimextremisten weten dat het Grondwettelijk hof of Europese rechtscolleges in principe onafhankelijk zijn van de regering en dergelijke.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2015, 09:57
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ik deel volledig de mening met Jannes. Het is van alle belang dat de angst en onrust die er nu heerst bij de bevolking moet verdwijnen, al is dit niet van zelf sprekend. Wat ik ook veronderstel is dat gevangenisstraffen en geldboetes niet zullen helpen. Bij personen die de gedachtegangen delen over terreur en dergelijke zit het psychologisch, daarom als ze hun gevangenisstraf uitzitten en de geldboete betalen zullen de gedachten nog steeds blijven. Of men moet hier meer geld in pompen en met psychologische bijstand de personen met terreur gedachten doen inzien dat ze in fout zijn en veel te extremistisch. Maar dan begin aan je aan grote opdracht die bijna onmogelijk is. Het is zo al moeilijk om de terreur verdachten te vinden.
Wat ik anderzijds wel positief vind is om een wetsvoorstel toe te voegen rond terreur, maar op een andere manier. Het preventienummer voor personen die in contact komen met radicalisering is ook een goed idee, maar gaat dit gebruikt worden? Is men er dan al niet te laat bij...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.