actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2012, 20:46
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Depardieu inspireert: 500-tal Fransen wil Belg worden

Depardieu inspireert: 500-tal Fransen wil Belg worden

maandag 17 december 2012 om 16u31

Zo'n 500 Fransen staan op de wachtlijst om de Belgische nationaliteit te verwerven. Sinds de Franse regering aankondigde om de belastingen voor de rijken fors te verhogen, zijn er 15 tot 20 procent meer Fransen die dringend Belg willen worden.


Zo'n 500 Fransen staan op de wachtlijst om de Belgische nationaliteit te verwerven. Dat heeft de voorzitter van de commissie voor de Naturalisaties aan de Franse krant Le Figaro gezegd.

Sinds de Franse regering eind september aankondigde om de belastingen voor de rijken fors te verhogen, zijn er 15 tot 20 procent meer Fransen die een dringende aanvraag hebben ingediend om Belg te worden.

De Franse acteur Gérard Depardieu liet pas weten zijn Frans paspoort in te leveren. Hij nam met slaande deuren afscheid van zijn vaderland: in een brief aan de Franse premier Jean-Marc Ayrault liet hij weten gekwetst te zijn door de kritiek op zijn verhuis. "Ik heb nooit iemand vermoord, ik heb 145 miljoen euro belastingen betaald in 45 jaar, ik heb 80 mensen tewerkgesteld (...). Ik ben niet beklagens- en niet prijzenswaardig, maar ik weiger het woord 'minable' (deerniswekkend, zoals Ayrault hem genoemd had, red.)
Huis in Néchin

Volgens de burgemeester van Estaimpuis, waar Dépardieu onlangs een huis kocht in deelgemeente Néchin, is de 63-jarige acteur van plan Belg te worden en heeft hij inlichtingen gevraagd over de te volgen procedure. Dépardieu kan pas Belg worden als hij drie jaar in ons land woont. (Belga/SD)

Bron: Knack
Mening: Langs de ene kant snap ik wel dat mensen met de Franse nationaliteit Belg willen worden. Maar toch heb ik zo mijn twijfels bij deze opmars. De rijke mensen vluchten uit Frankrijk omdat ze heel wat belastingen moeten betalen. Ik vind het logisch dat het bedrag dat je aan belastingen betaald afhankelijk is van wat je verdient. Moest dit niet zo zijn, dan zouden de rijken er niets van voelen en armen zouden er veel van voelen. Als rijke mensen massaal vinden dat ze teveel moeten betalen, vind ik dat de eerste stap bij de overheid ligt om een plan te zoeken waar iedereen het mee eens is. Een plan waarbij iedereen een correct bedrag betaalt en waarmee de overheid de nodige opbrengsten heeft. Nu zijn er op korte tijd al twee bekende personen die verhuizen naar ons land om voordeliger te zitten voor belastingen. Dit geeft het sein aan heel wat rijke Fransen om net hetzelfde te gaan doen. Ik denk dat vluchten van je eigen land vanwege belastingen niet het slimste is. Als onze overheid beslist om hier dezelfde maatregel te nemen als ze nu in Frankrijk gedaan hebben, waar trekken ze dan naartoe?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2012, 23:39
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
De strenge besparingsmaatregelen en de zware belastingen die de Franse president Hollande heeft aangekondigd hebben vele rijke Fransen adieu doen zeggen tegen hun eigen land. Momenteel staan zo'n 500 Fransen op de wachtlijst staan om de Belgische nationaliteit te verwerven, wat een ontzettend hoog aantal is. Toch ben ik van mening dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Ik ben dan ook geen voorstander van het verlaten van je eigen land om belastingen te ontlopen.

In vraag me af in hoeverre België effectief gaat instemmen met de aanvraag van Depardieu. Als België dit toestaat voor één persoon, dan gaat de bal aan het rollen en zullen er ongetwijfeld nog meer rijke Fransen de Belgische nationaliteit aanvragen.
Misschien moeten de voorwaarden in dit specifieke geval opnieuw bekeken en zo nodig aangepast worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.