actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2013, 08:56
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Een op de drie stadsjongeren niet tolerant

BRUSSEL - Een kwart van de moslimjongeren vindt geweld tegen homo's gerechtvaardigd. En een op de drie Vlaamse jongeren staat uitgesproken negatief tegenover moslims. Dat blijkt uit een onderzoek van het Jeugdonderzoeksplatform, dat uitgevoerd werd bij 3.867 Gentse en Antwerpse scholieren, bericht De Morgen vrijdag.

Twintig procent van de Vlaamse jongeren vindt dat moslims hun geloof in dit land niet zouden mogen belijden, terwijl een derde twijfelt over dat recht. Nog eens een vijfde is ervan overtuigd dat veel moslims criminelen zijn. Bijna de helft van de moslimjongeren wil dan weer het homohuwelijk terugschroeven, en een kwart vindt geweld tegen homo's verantwoord. Daarnaast is maar liefst 45 procent van de islamitische jongeren akkoord met een cliché als ‘Joden zetten aan tot oorlog en geven anderen de schuld'.

Antisemitisme

'Antisemitisme lijkt uit te groeien tot een onderdeel van de hedendaagse identiteit van moslimjongeren', schrijven de onderzoekers. Hun denkbeelden lijken thuis getolereerd te worden, is de verklaring. De onderzoekers stellen ook vast dat ‘jongeren in Vlaanderen niet zozeer Vlaamse jongeren zijn, maar uiteenvallen in een mozaïek van etnische groepen die mentaal en sociaal een grote afstand van elkaar bewaren'.

‘Romantisch gezwets'

‘Dat idee over de gezellige smeltkroes is niet meer dan romantisch gezwets', zegt professor-emeritus Mark Elchardus, die het onderzoek coördineerde, in de krant. Hij waarschuwt voor de levensbeschouwelijke kloof in de grootsteden binnen tien à vijftien jaar. ‘Er dreigt een kloof tussen de verschillende visies op respect voor seksuele geaardheid en gelijkheid voor man en vrouw, maar ook voor thema's als abortus of euthanasie.' (belga)

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...130208_00462122

Eigen mening:
Als ik dit lees stel ik me een aantal serieuze vragen over de toekomst die ons te wachten staat. Zoals in het artikel staat vrees ik ook dat, als het zo verder gaat, we pas echt naast elkaar gaan leven met een enorme kloof ertussen. Volgens mij ligt het probleem niet bij de verschillende visies over bepaalde zaken maar wel bij het feit dat er minder gesproken kan worden met elkaar zonder op iemands tenen te trappen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.