actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2009, 22:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 'Ik heb me nu genoeg geërgerd'

'Ik heb me nu genoeg geërgerd'


BRUSSEL - In het Canvas-programma 'Phara' kondigde de bekende radiojournalist Jef Lambrecht aan dat hij na zijn laatste reportage in Afghanistan met pensioen gaat.



Het was een ongebruikelijke mededeling. Jef Lambrecht, die bij Phara te gast was om commentaar te geven bij de moordende aanslag in Peshawar, liet op het einde van de uitzending weten dat hij na zijn reportage van volgende week over de verkiezingen in Afghanistan een punt zet achter zijn loopbaan bij de VRT. Hij zei dat hij dat eerst aan zijn collega's en het publiek wilde vertellen en daarna pas aan zijn bazen. Lambrecht (61) is ontgoocheld over de evolutie van de journalistiek en over de berichtgeving op de VRT.


Hebt u het gevoel dat u uw werk op de VRT niet meer behoorlijk kunt doen?

'Het gaat niet over mij. Het gaat over de weg die de media in het algemeen gekozen hebben. Het venster op de wereld dat de journalistiek zou moeten bieden, staat niet langer open. Er gaat veel te veel aandacht naar allerlei weetjes en wissewasjes, en dat gaat ten koste van de berichtgeving over grote ontwikkelingen die er werkelijk toe doen.'

'Men heeft in de voorbije maanden het Journaal eens geopend met de aankondiging dat F.C. Kampioenen ermee gaat ophouden. Met een verhaal over een kind dat door een hond gebeten werd. Met een item over de sneeuw die niet gevallen was, terwijl dat nochtans voorspeld was. Ik vind dat desinformatie, want voor zulke berichten gebruikt men tijd die aan belangrijker nieuws, dat de mensen van ons verwachten, zou moeten worden besteed.'


U hebt nochtans de jongste jaren uitvoerig kunnen berichten over het Midden-Oosten, over Irak en Afghanistan.

'Dat klopt. Het is een probleem dat de kritiek op de pers van de journalisten zelf zou moeten komen. Toch is die kritiek nodig, want de huidige evolutie is nefast voor de democratie.'

'De manier waarop de media berichten, heeft gevolgen voor de hele samenleving. Politici als Jean-Marie Dedecker, Filip Dewinter en Bart De Wever vallen niet uit de lucht. Zij hebben succes in een klimaat dat door de media wordt geschapen.'

'Het probleem is dat journalisten niet langer de Pulitzerprijs willen winnen. Zij willen verhalen brengen die hun product doen verkopen. De journalisten hebben gemerkt dat de echte vorsten van medialand de entertainers zijn. Zij zijn het nieuws gaan brengen als een vorm van entertainment en mikken meer op sentiment dan op inzicht. Terwijl er in onze tijd juist zoveel problemen zijn - bijvoorbeeld met de islamwereld en het milieu - die ons voor gigantische uitdagingen plaatsen.'


Door op te stappen, verliest u de kans om daar van binnenuit aan te werken.

'Ik heb de voorbije twee jaar meer dan eens mijn kritiek geuit op de redactie zelf, maar ik heb gemerkt dat het vechten tegen de bierkaai is. Ik heb mij nu genoeg geërgerd.'

'Overigens ga ik na mijn pensioen niet stilzitten. Ik blijf mijn expertise ter beschikking stellen van wie ze wil gebruiken en hoop nog interessante programma's te kunnen maken.'


DS, 31-10-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2009, 21:48
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Jef Lambrecht haalt een duidelijk probleem aan, namelijk dat sommige hoofdpunten het woord ‘hoofdpunt’ niet waardig zijn, maar meer bedoeld om de kijkers te amuseren. Door het maken van de nieuwsvergelijkingstaak ben ik me er ook bewust van geworden dat het nieuws grotendeels uit ‘boecht’ bestaat. Bij het VTM-nieuws nog extremer dan het het VRT-nieuws. Misschien zouden deze nieuwszenders eens moeten nadenken over een hervorming van het nieuws. Ik denk wel dat je alles wat onder de categorie ‘boecht’ valt niet kan schrappen omdat een nieuwsuitzending dan saai gaat worden en het is toch wel de bedoeling om je kijkers geboeid te houden. Maar het naar benedenhalen van het ‘boecht-gehalte’ kan toch geen kwaad denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.