actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2017, 22:59
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Leerlingen naar huis gestuurd nadat ze op bed plasten van klasgenoot

Vier zesdejaarsleerlingen van het Sint-Jozefscollege in Aalst hebben zich op schoolreis zo ernstig misdragen dat ze onmiddellijk op een vliegtuig naar huis zijn gezet. Ze maakten een raam kapot en plasten op het bed van een klasgenoot. ‘Het was geen pestgedrag maar een uit de hand gelopen studentikoze grap’, zegt directeur Arie De Rijck Het Nieuwsblad.

Bezorgde ouders lichtten gisteren Het Laatste Nieuws in over het wangedrag van vier scholieren van het zesde jaar van het Sint-Jozefscollege. Zij namen samen met andere leerlingen van het zesdejaars humaniora deel aan de jaarlijkse Griekenlandreis.

Maar voor vier van hen eindigde de twee weken durende reis al voortijdig nadat ze het op de derde avond al te bont hadden gemaakt . ‘Tijdens een wilde avond hebben de leerlingen een raam kapot gemaakt en ze hebben een autistische klasgenoot gepest. Er werd zelfs in het bed van een andere leerling geürineerd’, zeggen ouders in Het Laatste Nieuws.

Groepsdruk

‘Twee zaken kloppen niet’, zegt directeur Arie De Rijck. ‘De bewuste leerlingen waren niet dronken. Ik heb dat zelf kunnen vaststellen want ik heb ze opgepikt in de luchthaven en met alle vier afzonderlijk gepraat.’ Dat wordt echter tegengesproken door andere leerlingen. ‘Ze hadden wel degelijk gedronken’, klinkt het daar.

Volgens de directeur is er ook geen sprake van pestgedrag. ‘Die autistische jongen is een vriend van hen en ze zorgen ook goed voor die jongen. Hij heeft ook geen klacht ingediend en lag overigens niet in bed als er op geplast werd. Het was een uit de hand gelopen studentikoze grap’, zegt De Rijck.

De directeur kan niet verklaren waarom de leerlingen op het bed plasten. ‘Was het groepsdruk? Ze lagen op dezelfde kamer. Hebben wij als studenten ook niet allemaal stommiteiten begaan? In ieder geval strookt hun gedrag niet met wat je op schoolreis kan doen. Dat ze niet gedronken hadden, maakt het voor mij zelfs nog erger. Daarom hebben wij in overleg met de aanwezige leerkracht en de ouders van het viertal besloten om hen terug naar huis te sturen.’

Verdere sancties komen er niet, aldus de directeur. ‘Zijn die jongens niet voldoende gestraft door hen hun reis te ontnemen? ‘

Eén van de ouders van de vier gestrafte leerlingen verklaart in Het Laatste Nieuws dat haar 17-jarige zoon beseft dat het erover was en zich schaamt. ‘Ik heb hem moeten overtuigen of hij wou niet meer terug naar school.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170413_02832419

Eigen mening: Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat de jongeren hun twee klasgenoten op deze manier behandeld hebben. De school heeft in mijn ogen dan ook juist gehandeld om deze leerlingen onmiddellijk terug naar huis te sturen, want dit zijn acties die gewoon niet kunnen. Toch heb ik ergens het gevoel dat de reactie van de directeur misschien te licht is, omdat hij elk argument tegen de leerlingen anders lijkt te zien. Zo zei hij dat de leerlingen niet dronken waren omdat hij ze persoonlijk aan de luchthaven gaan halen is, maar dan moet er toch al enige tijd voorbij zijn gegaan? Ook ontkende hij het pestgedrag. Ik denk dat je als directeur ook nooit echt met zekerheid kunt weten wat er onder de leerlingen speelt. Ondanks dit heeft de school goed gehandeld door een sanctie te ondernemen en stelt het me gerust dat de leerlingen in kwestie beseffen dat wat ze gedaan hebben simpelweg niet kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.