actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th August 2016, 11:32
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Steeds vaker twee leerkrachten voor één klas

Het ziet er sterk naar uit dat ‘co-teaching’ dé trend wordt van het komende schooljaar, schrijft onderwijstijdschrift Klasse. Daarvoor worden alvast 420 leerkrachten ingeschakeld die vrijkomen in het buitengewoon onderwijs.

De evolutie waarbij steeds vaker twee leerkrachten verantwoordelijk zijn voor één klas, is grotendeels een gevolg van het M-decreet. Dat heeft tot doel om zo veel mogelijk kinderen die nu les volgen in het buitengewoon onderwijs, over te plaatsen naar het gewoon onderwijs.

Minder kinderen in het buitengewoon onderwijs betekent natuurlijk dat daar minder personeel nodig is. Die ‘overbodige’ krachten kunnen ingezet worden in het gewoon onderwijs. Voor dit schooljaar gaat het om 420 mensen: 370 voor het basisonderwijs en 50 voor het middelbaar. Het gaat vooral om leerkrachten, maar ook om logopedisten, kinesisten en orthopedagogen. Velen van hen zullen een klas gaan delen met leerkrachten die nu al in het gewoon onderwijs lesgeven.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160830_02445156
Eigen mening: In principe ben ik voorstander van het feit dat er met twee leerkrachten wordt lesgegeven. Je kan leren van elkaar, elkaar aanvullen waar nodig, en wanneer de ene leerkracht de les in handen neemt, kan de andere leerkracht speciale hulp aanbieden aan de specifieke noden van bepaalde leerlingen (moesten die er zijn binnen de klas). Twee leerkrachten hebben ook meer gezag en autoriteit voor een klas dan één leerkracht. En als er bepaalde leerlingen met een beperking instromen van het buitengewoon onderwijs, moet je weten hoe er mee om te gaan. Zo kunnen de leerkrachten elkaar binnen de klas ook verder helpen.
Ik ben voorstander van het idee achter het M-decreet en het is een mooi initiatief dat leerlingen met een beperking tussen andere leerlingen zonder beperking, op school zitten. Maar het zal niet werken vrees ik. De uitvoering is door mij niet haalbaar geacht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.