actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2014, 11:30
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Leden van het koningshuis laten werken voor hun inkomen?

Onze krant legde Jan Peumans (N-VA) en Annemie Neyts (Open Vld) volgende stelling voor: geef enkel de koning en zijn opvolger nog een dotatie, betaald door de belastingbetaler. De dotaties voor prins Laurent en prinses Astrid worden meteen afgeschaft. Ze zijn wel vrij om zelf een beroep uit te bouwen, zonder inmenging van de politiek.
Jan Peumans (N-VA): Akkoord

"Ik zie niet in waarom wij die mensen moeten blijven onderhouden. Net zoals in Nederland moeten zij gaan werken. En liever vandaag dan morgen. In dit land zijn er wel meer 50-plussers die door de VDAB naar een andere job worden begeleid. Waarom dan een uitzondering maken voor prinses Astrid en prins Laurent."

Annemie Neyts (Open Vld): Niet akkoord

"Het probleem van stemtesten is dat de stellingen altijd zwart-wit zijn. Als u mij vraagt of de kinderen van koning Filip, prinses Astrid en prins Laurent allemaal een dotatie moeten krijgen, zeg ik rechtuit: neen. Uitzondering hierop is Filips oudste dochter, prinses Elisabeth. Als troonopvolgster moet zij wel een dotatie krijgen. Maar de andere kinderen moeten, zoals u en ik, gewoon gaan werken."

Bron: HBVL (2/5)

Commentaar: Persoonlijk vind ik ook dat onze koning moet gaan werken. We zitten met een torenhoge staatsschuld, maar dotaties hier en daar, dat gaat allemaal maar? Onze koning heeft een helikopter waarvoor hij niet is moeten gaan werken, die heeft hij zomaar "gekregen"? (Om even een voorbeeld aan te halen...) Als "vader des vaderlands" zou hij wel eens het goeie voorbeeld mogen / moeten geven...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2014, 11:48
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ik ben akkoord met Jan Peumans. Ik vind dat wij in België ook zo'n systeem als in Nederland moeten invoegen. De Koning en zijn opvolger hebben wel het recht om donaties te krijgen, maar de andere prinsen en prinsessen, moeten hier wel voor gaan werken, net als de rest van de burgers. Uiteraard geldt hun werk in het koningshuis hier ook wel bij, maar daarnaast moeten ze nog wel iets anders gaan doen indien ze meer willen verdienen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2014, 17:15
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Het mag dan misschien een extreme gedachte zijn, maar ik ben van mening dat het koningshuis helemaal geen recht heeft op de dotaties, althans niet de hallucinante cijfers die ze momenteel krijgen. Mij ga je nooit horen zeggen dat het een gemakkelijk leven is. De pers en media achtervolgen je, ze hebben een naam (en land) hoog te houden en een beroep kiezen ligt (in hun ogen) niet meteen voor de hand. Dit laatste geldt al zeker voor de troonopvolger.

Zo was Albert II afgelopen najaar ontevreden met het gesnoei in zijn dotatie met zijn aftrede uit het koningszitje. In plaats van een mooie 11,5 miljoen euro per jaar beschikte hij over nog 'maar' 923.000 euro per jaar. Arme Albert... Hij zou naar zijn zeggen het onderhoud van zijn kasteel en de brandstof van zijn jacht niet meer kunnen bekostigen. Of dat dit de accurate getallen zijn kan ik niet zeggen, maar ik denk dat men het er in ieder geval niet ver naast zal hebben! (Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/k...mal-114786.html , geraadpleegd op 02/05/2014)

Het artikel dat c*dric heeft gepost leidt voor mij wel tot enige verwarring. Jan Peumans en Annemie Neyts lijken het met elkaar eens te zijn maar de een zegt steevast 'Akkoord' terwijl de ander een 'Niet akkoord' als antwoord geeft.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd May 2014, 17:17
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Leden van het koningshuis laten werken voor hun inkomen?

Ik vind zeker en vast dat er te veel van het geld van de belastingbetaler naar het koningshuis gaat. En oké dat ze wat geld krijgen maar niet oké als je bekijkt waarvoor ze een deel gebruiken. Reizen, buitenverblijven, boten, helikopterritjes, ... Een Belg met een gemiddeld loon die een gezien moet onderhouden kan dit soort zaken ook niet. Waarom zou een koning en heel zijn gevolg hier dan van mogen profiteren? Je hoort dan vaak dat ze erg veel kosten hebben aan onderhoud. Misschien moeten ze dan ook niet in een veel te grote woonst leven. Met hulpjes voor het huishouden en de kinderen en de keuken. Misschien moeten ze meer leven als de gemiddelde Belg.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd May 2014, 13:24
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Persoonlijk vind ik dat de broers en zussen geen dotatie verdienen en moeten gaan werken net zoals iedereen. Zo is dit ook in onze buurlanden. Wat ik ook jammer vind, is dat wij ook nog twee andere koninginnen (buiten Mathilde) én ook nog eens een koning onderhouden. De vroegere koning en koningin kwamen ook nog eens een tijdje geleden in het nieuws met de boodschap dat hun dotatie/pensioen niet voldoende was om al hun behoeften te dekken. Schrijnend toch als je weet dat er veel bejaarden, die hun ganse leven hard hebben gewerkt, net niet of net wel met hun pensioentje aan de armoedegrens zitten. Daarbij komt nog eens dat de koninklijke familie één van de rijkste families zijn in ons land en een gigantisch privé vermogen hebben. Dus ik vind dat enkel de koning een dotatie kan ontvangen maar wel eentje die kleiner is dan wat hij nu krijgt. Het is tenslotte crisis voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th May 2014, 19:50
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Ik wil nu niet aankomen met de populaire citaten zoals : Sire, gefeliciteerd met uw afkomst.

Maar de consensus is toch wel vrij reëel. Ik ben absoluut tegen een koninkrijk als hoofd van staat. Ongeacht zijn kleinere functie in de huidige vorm van regeren. Als de gehele koninklijke familie van Spanje 8,4 miljoen euro krijgen (http://www.vacature.com/carriere/sa...efeuille-kijken)
en onze vorige koning op zichzelf al 11,5 miljoen euro, dan is er iets serieus mis met onze huidige vorm van staat. Vooral als we weten dat onze staatsschuld ongeveer 100 % is en die van Spanje 60 %. Met dit getal staan wij ook in de top 10 landen in de wereld met de hoogste staatsschuld en stijgt onze staatsschuld met 507 euro per SECONDE . (http://www.staatsschuldmeter.be/)
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.