actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2011, 08:57
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Instaptoets peilt naar integratieniveau bij nieuwkomers

BRUSSEL - Sinds begin dit jaar kunnen migranten een instaptoets afleggen die peilt naar hun kennis van de samenleving. De Standaard legde de test voor aan drie autochtone Belgen.

Van onze redactrice

In de onthaalbureaus van Antwerpen, Brussel en Gent kunnen inburgeraars sinds januari 2011 een instaptoets afleggen. In een veertigtal ja-neevragen wordt gepeild naar hun kennis van de samenleving. Wie slaagt voor de toets, wordt vrijgesteld van de cursus maatschappelijke oriëntatie. Dat is een intensieve cursus van zestig lesuren die dieper ingaat op de Belgische samenleving. In 2010 volgden ongeveer 18.000 mensen de cursus.

'De cursus is verplicht voor iedereen die nieuw aankomt in ons land en perspectief heeft op een langdurig verblijf in Vlaanderen', legt Annemie Degroote, inburgeringsadviseur bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, uit. 'Meestal hoort er ook een taalcursus bij. De plicht tot inburgering geldt niet voor EU-migranten. Ook wie al langer in België verblijft en baat heeft bij een cursus maatschappelijke integratie, mag de cursus volgen.

Omdat er soms nieuwkomers in de les zaten die al voldoende ingeburgerd waren en voor wie de inburgeringscursus overbodig was, kreeg de Universiteit Antwerpen opdracht een instaptoets te ontwikkelen. 'Geen bloemkool en witte saus meer ', zegt Hassan Boujedain, coördinator inburgering in het onthaalbureau van Antwerpen. 'Het is een instrument dat moet objectiveren hoe goed nieuwkomers België al kennen.'

De instaptoets bevat kennisvragen en vaardigheden, maar er zitten ook vragen bij die peilen naar waardebesef. Volgens Boujedain is het in geen geval een machine voor vrijstellingen. 'Hij is bedoeld om mensen die al goed ingeburgerd zijn, te vrijwaren van de cursus. Als nieuwkomer kun je alle tijd gebruiken.'

Slaagkans

Tijdens de drie maanden dat de instaptoets gebruikt wordt, legden 200 nieuwkomers de test af. De helft daarvan deed dat in Antwerpen. Iedereen mag de instaptoets doen, maar hij is alleen beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Een trajectbegeleider probeert op voorhand de slaagkans mee in te schatten. Gemiddeld behaalde iets minder dan de helft van de nieuwkomers een voldoende. Dat wil zeggen dat ze minstens drie op de vier vragen correct beantwoordden. Hoe de scores van de niet geslaagden liggen, is nog niet doorgelicht.

'Voor een evaluatie van het project is het nog te vroeg', zegt Annemie Degroote. 'Daarmee wachten we tot de zomer. We willen dan ook proberen een profiel op te stellen van de goed - en minder goed - geïntegreerde nieuwkomers. Daarom stellen we de deelnemers voorafgaand ook enkele persoonlijke vragen. Onze eerste inschatting van het project is positief, maar het is nog te vroeg om al inhoudelijk te gaan evalueren.'

Om spieken te vermijden, zijn er zes versies van de instaptoets met telkens een veertigtal - gelijkaardige - vragen. Deelnemers krijgen maximaal een uur tijd om de toets te maken en mogen internet gebruiken om iets op te zoeken. Nieuwkomers mogen geen bijkomende vragen stellen tijdens de toets, ook niet over mogelijke onduidelijkheden in de vraagstelling.

Bron: De Standaard Online
Eigen mening:
De instaptoets lijkt mij een goed idee. Het is belangrijk dat migranten op de hoogte zijn van de regels, waarden, normen,... in ons land. Als ze hier niet genoeg kennis over hebben, dan moeten ze extra lessen gaan volgen. Mensen die wel slagen voor de test, moeten geen extra lessen volgen. Volgens mij is dit een heel logische redenering. De cursus duurt 60 lesuren, dit is best wel veel. Voor mensen die reeds ingeburgerd zijn, zou dit tijdverspilling zijn.
Het zou volgens mij ook een goed idee zijn om de mensen die zich niet houden aan de regels e.d., terug opnieuw deze cursus te laten volgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2011, 10:24
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ook ik deel de mening van Evelien. Het is niet meer dan logisch dat als migranten een goede kennis hebben van ons land dat ze er dan geen les over moeten volgen. Ik ben er trouwens zeker van dat migranten hier niet altijd veel opsteken. Ik besef echter niet waarom men een de test met meerkeuzeantwoorden opstelt (ja-nee) De migranten kunnen nu gewoon gokken en geluk hebben. Ze bewijzen dan niet dat ze basiskennis hebben van dit land. Een tweede bedenking die ik heb is of de meeste Belgen zouden slagen voor deze test?
Kortom ik vind het goed dat migranten de kans krijgen om de cursus (die veel tijd in beslag neemt) niet te moeten volgen. Ik heb wel twijfels bij de test. Kan je via een test zien of iemand een goede Belg kan zijn?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th April 2011, 11:14
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Het idee op zich is goed. Ik vind ook dat iedereen die in België komt wonen volledig geïntegreerd moet zijn.
Een van de pluspunten van de test is volgens mij dat je hem enkel in onze landstalen + het engels kan afleggen.
Zo kan al direct gepeild worden of ze zich verstaanbaar kunnen maken en of ze alles begrijpen. Want vaak is taal een struikelblok voor mensen die zich willen integreren in België.
Alleen snap ik niet zo goed dat degene die de proef willen afleggen het internet soms mogen gebruiken.
Hier kan véél mee 'gefoefeld' worden. Het lijkt mij dan beter om de mensen brochures te geven (weliswaar in onze landstalen) waar ze ook die informatie kunnen vinden.

Laatst aangepast door Femke.Van.Dyck : 4th April 2011 om 11:20. Reden: meer info
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th April 2011, 18:31
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Ik vind dit een zeer goed idee. Ik vind dat mensen die hier willen komen wonen/leven voldoende moeten weten over de cultuur, de taal, de regels,... Als mensen slagen voor de test, hoeven ze geen extra cursus meer te volgen. Wat ik logisch vind. Zestig lesuren op zich is wel veel voor een cursus, maar de mensen leren er wel van bij.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th April 2011, 22:07
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik vind een instaptoets ook geen slecht idee. Toch betwijfel ik of dit wel de juiste manier is om te testen of mensen volledig ingeburgerd zijn of niet. Iemand die slim is kan ook gewoon alles uit het hoofd leren wat er gekend moet zijn voor de test en dan denk ik niet dat de test nuttig is. Zoals Femke al aanhaalde vind ik het wel goed dat de toets in de landstalen wordt afgenomen. Ik vind dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan de taalbarrière bij migranten, want ik merk zelf dat dit tegenwoordig echt wel een probleem is (vooral in steden dan).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.