actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2009, 16:41
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Alcohol verhoogt kans dat borstkanker terugkeert

Drie glazen alcohol per week, dat is voldoende om de kans dat borstkanker terug de kop opsteekt met 30 procent te verhogen. Daarom raden dokters aan vrouwen met borstkanker aan om minder dan drie glazen per week te drinken. Het effect van alcohol op kanker is vooral groot bij vrouwen met overgewicht en in de menopauze. Dat melden Amerikaanse onderzoekers.

Onderzoek
1.897 vrouwen die borstkanker hadden overleefd namen deel aan het onderzoek. Bij allemaal werd de kanker vastgesteld in een vroege fase tussen 1997 en 2000. De onderzoekers analyseerden het verschil in het terugkomen van de kanker tussen een groep vrouwen die wél alcohol dronk en een groep vrouwen die er geen dronk.

Soort alcohol
Na 8 jaar waren er 349 gevallen waarbij de kanker terugkwam en 332 doden (onder andere door kanker). Drinkende vrouwen kozen vooral wijn (90 procent), sterke drank (43 procent) en bier (36 procent). Gemiddeld genomen heeft deze groep 30 procent meer kans om terug kanker te krijgen. Het soort alcohol speelt daarbij geen rol. De alcoholconsumptie speelt ook geen rol in de kans om te overlijden.

Juiste keuze
"Deze resultaten zouden vrouwen moeten helpen de juiste keuzes te maken na borstkanker", aldus onderzoekster Marilyn Kwan. Het is niet de eerste keer dat het effect van alcohol op borstkanker wordt vastgesteld. Vier tot zeven 'eenheden' alcohol per week is de limiet voor het ontwikkelen van kanker. Eens je het hebt gehad, is dus minder alcohol nodig voor het weer de kop opsteekt.

Uit een ander recent onderzoek bleek dat soja de kans dat borstkanker de kop opsteekt vermindert. (edp)

bron: hln.be

Naar mijn mening is dit een wel een zeer nuttig onderzoek maar ik stel me vragen bij hoe dit onderzoek is verlopen. wanneer ze na acht jaar gewoon alle vrouwen hebben gecontacteerd over of ze alcohol dronken zal het onderzoek niet helemaal correct zijn denk ik. Maar wanneer men groepen selecteerd die 8 jaar een vast traject moeten volgen zal het wel correct zijn maar wel niet maatschappelijk verantwoord.

Laatst aangepast door Maartenc : 11th December 2009 om 16:46.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.