actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2013, 22:05
Kristof.S*erckx Kristof.S*erckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2013
Locatie: Retie
Posts: 20
Laaggeschoolde Vlaamse jongeren hebben dubbel zoveel kans op werkloosheid

Laaggeschoolde jongeren hebben in Vlaanderen 2,2 keer meer kans om werkloos te zijn dan hoger geschoolde jongeren. Die kloof is bij de grootste van Europa, zo blijkt uit een rapport van het Steunpunt Werk en Sociale Economie (WSE). Het rapport raadt beleidsmakers aan om vroegtijdig schoolverlaten tegen te gaan en ongekwalificeerde schoolverlaters te ondersteunen.
Wat de intredekansen van jongeren op de arbeidsmarkt betreft, behoort Vlaanderen tot de Europese topregio’s. Meer dan de helft van de werkloze jongeren in Vlaanderen is een jaar later aan het werk. Van de 90 bestudeerde regio’s doen slechts vijf anderen het nog beter. Toch is 35 procent van de werkloze jongeren in Vlaanderen langer dan zes maanden op zoek naar een job, wat opmerkelijk hoger is dan in andere regio’s.

‘Dat Vlaanderen een hoge intredekans voor jongeren combineert met een gemiddeld hoge werkloosheidsduur kan wijzen op een duale arbeidsmarkt voor jongeren waarbij het voornamelijk laaggekwalificeerde jongeren zijn die moeilijk weg geraken uit de werkloosheid’, zegt het WSE-rapport. ‘Hoewel Vlaanderen zich op het vlak van jeugdwerkloosheid in het algemeen kan meten met de betere tot best presterende regio’s en landen, blijkt de regio toch te kampen met een zeer grote ongelijkheid in arbeidsmarktkansen voor jongeren.’

Binnen België blijven er grote verschillen inzake jeugdwerkloosheid. Met een jeugdwerkloosheidsgraad van 12,8 procent in 2012 presteert Vlaanderen relatief goed binnen de Europese Unie. Het Waalse en Brusselse Hoofdstedelijke Gewest doen het heel wat minder goed met respectievelijk 27,1 procent en 36,4 procent. Ook in de andere EU-lidstaten is er een grote diversiteit tussen de regio’s waarneembaar.

bron: De Standaard

mening: Zelf ben ik een vroege schoolverlater, ik ben enkele jaren geleden gestopt met studeren zonder hoger diploma. Ik spreek van ondervinding dat een job vinden zeer moeilijk is voor een ongeschoolde zonder ervaring, zelf als je zo goed als alle jobs aanneemt. Rondzwerven van job tot job met tijdelijke contracten was voor mij een grote ogen opener. Ik besef nu dat ik veel gemotiveerder achter de schoolbanken zit dan ooit tevoren. Ik denk dat het slimmer is om schoolverlaters eerst even te laten werken en ze hun rekeningen zelf te laten betalen, zodat ze een idee krijgen van het leven. Dan beseffen ze misschien waarom ze aan het studeren zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2013, 22:45
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Zoals Kristof aanhaalt is er degelijk een probleem wat betreft de werkloosheid onder jongeren. Er zijn er nog altijd te veel die de school vroegtijdig verlaten, dit brengt bijgevolg problemen met zich mee. De schoolverlaters hebben geen hoger diploma en kunnen dus moeilijk werk vinden. In tijden van crisis gaan veel bedrijven ervan uit om één werknemer aan te nemen die voldoende geschoold is in plaats van twee die het onvoldoende zijn. Ze zouden dan misschien nog bijkomende opleidingen moeten aanbieden en dit kost hen geld.
Het is wel zo dat er niet alleen werkloosheid is onder de schoolverlaters, maar ook onder de hoogopgeleiden. Deze tendens van de laatste maanden is ook te wijten aan de economische crisis, want mensen met een hoger diploma dienen ook meer betaald te worden. Net zoals de jongeren ervaren ze ook problemen, want bedrijven nemen niet zo maar nieuwe kaderleden aan en bijgevolg breekt er een moeilijke tijd aan voor hen en hun gezin. Deze gezinnen bestaan vaak uit tweeverdieners en hebben een hypothecaire lening aangegaan die berekend is op beide inkomens. Wanneer één inkomen dan plots wegvalt, dan komen zij en hun gezin in de problemen. Het is immers niet realistisch om met je spaarcenten je lening en de rekeningen te betalen.

Ik kan dus concluderen dat er niet alleen in België werk moet gemaakt worden van een beleid om de werkloosheid te verminderen, maar ook in Europa. Vooral schoolverlaters moeten aangespoord worden om een opleiding te volgen in bijvoorbeeld avondschool. Het is wel zo dat de werkloosheidcijfers er elk kwartaal beter beginnen uit te zien, maar natuurlijk is er nog altijd werk aan de winkel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.