actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2009, 18:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Antwerpen-Centraal vierde mooiste station ter wereld

Antwerpen-Centraal vierde mooiste station ter wereld


Het Amerikaanse tijdschrift Newsweek heeft Antwerpen-Centraal uitgeroepen tot het op drie na mooiste treinstation ter wereld. Antwerpen moet enkel St. Pancras in Londen, Grand Central Terminal in New York en Chhatrapati Shivaji in Mumbai laten voorgaan.



Pantheon

Met de bouw van het stationsgebouw werd in 1899 gestart. Architect Louis de la Censerie liet zich voor het gebouw inspireren door het stationsgebouw van het Zwitserse Luzern en het Pantheon in Rome. Vier jaar eerder, in 1895, was men al aan de stalen perronoverkapping begonnen. Die is 186 meter lang, 66 meter breed en 43 meter hoog (wat toen de hoogte was die nodig was om de stoom van de locomotieven op te vangen). Het hoogste punt van het station is de koepel van het stationsgebouw: 75 meter hoog, waardoor het station een belangrijk herkenningspunt is in de stad. Op 11 augustus 1905 werd het station uiteindelijk geopend.


Beschermd

In 1975 kreeg het station de status van beschermd monument, waardoor het gered werd van de sloophamer. Het gebouw was ondertussen zodanig in verval geraakt, dat de NMBS in 1985 besliste de nodige restauratiewerken uit te voeren. Die sleepten uiteindelijk aan tot 1998, waarna het station opnieuw een hele metamorfose onderging.


Tunnel

De voorbije jaren werd het station immers gemoderniseerd en gevoelig uitgebreid voor de komst van de hst. De zogenaamde noord-zuidverbinding, een 1.200 meter lange tunnel onder de stad en het station, werd in 2006 afgewerkt. Daardoor kunnen hogesnelheidstreinen door rijden zonder in Antwerpen-Centraal te moeten keren. Het hele project kostte zo'n 1,6 miljard euro.


3 niveau's

Sinds 2007 telt het Centraal Station 14 perronsporen verdeeld over 3 niveaus: het oorspronkelijke niveau +1 (6 kopsporen; sporen 1 t/m 6), het niveau -1 (4 kopsporen; sporen 11 t/m 14) en het niveau -2 (4 perronsporen die op 2 doorgaande sporen uitkomen; sporen 21 t/m 24). (sps/wikipedia)


Blog HLN, 06/02/09
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th February 2009, 18:31
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Antwerpen-centraal is voor mij ook één van de mooiste stations die ik al gezien heb. Je hebt er de treinen die er aankomen en vertrekken zowel nationaal en internationaal. Je hebt er ook een winkelgallerij, en gelegenheden om er iets te eten of te drinken. Ik hoef me er dus zeker niet te vervelen als ik moet wachten op mijn trein. De koepel is ook ontzettend mooi. Als je op de Meir loopt, heb je een zeer mooi beeld van het station. Ook de metro die in het station vertrekt, is erg handig. Zo hoef ik geen kilometers te lopen om even langs een vriendin haar kot te gaan. Op nog geen vijf minuten ben ik ter plaatse. In het station vind ik vooral de klok indrukwekkend.

Ik begrijp heel goed dat het station van Antwerpen-centraal uitgeroepen is tot het op drie na mooiste treinstation ter wereld. Als inwoner van de provincie Antwerpen ben ik daar enorm trots op.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th February 2009, 20:07
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Pfff losers: Antwerpen-Centraal is nummer 1!

(We houden de eer van den Antwerpenoar hoeweg! "Alles binne de ring ist stád, alles er boawete das pááreking")



ps.: Ik hou van A'pen-Central
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.